באדיבות המצלם

בעקבות חילולי השבת: מועצת הרבנות הראשית בישיבת חירום

מועצת הרבנות הראשית התכנסה היום לדיון חירום בעקבות הפרצות בחילולי השבת וחילול הכותל. לחדשות 'JDN' נודע כי חברי מועצה הרבנות הביעו מחאה על חילולי השבת המתרבים בפרויקטים הציבורים וקראו לממשלת ישראל לעצור את חילולי השבת

מועצת הרבנות הראשית לישראל התכנסה היום (חמישי) בלשכתו של הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף לישיבת מועצה, בה נידונו הסוגיות הבוערות העומדות על הפרק בענייני דת, כדוגמת אופן השמירה על קדושת הכותל, עבודות בשבת והקריאה להפסקת חילולי השבת הנעשים על ידי המדינה.

לחדשות 'JDN' נודע כי נשיא מועצת הרבנות הראשית וחברי המועצה הביעו מחאה על חילולי השבת המתרבים בפרויקטים הציבורים וקראו לממשלת ישראל לעצור את חילולי השבת.

ישיבת המועצה נפתחה בדיון על חילולי השבת המתבצעים במהלך הקמתו של גשר יהודית בתל אביב וכן על עבודות נוספות המתבצעות בשבת קודש על ידי רשויות המדינה וכן על ידי גופים ציבוריים. את הנושא הציג הרה"ג רבי אריה שטרן, רב העיר ירושלים ויו"ר ועדת השבת שעל ידי מועצת הרבנות הראשית. לאחר דיון הלכתי שהתקיים בין חברי המועצה נכתב בהחלטת המועצה.

"מועצת הרבנות הראשית בראשות הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א מביעים מחאה וצער על התרבות חילולי השבת במדינה ששמירת השבת היא הסמל הבולט ביותר שלה, הדברים מכוונים לכל חילולי השבת שבפרהסיה, אבל בעיקר כנגד אותם הנעשים לדאבוננו תחת חסות הרשויות הממלכתיות."

"אי אפשר להבליג בראותנו פרויקט ציבורי כמו בניית גשר בתל אביב אשר הולך ונבנה דווקא בימי השבת מבלי שיש לכך איזשהו היתר הלכתי, בקשר לכך הננו מציינים: יש בנעשה משום אבדן הזהות היהודית של המדינה, הבניה נעשית בכספי הציבור שחלק גדול ממנו שומר שבת. בפרויקט שנבנה בשבת ניתן לומר שהשימוש בו ליהודי החרד לדבר ה' מעורר בעיות עד שיהיה הדבר חלילה לזכר ולדיראון עולם".

"אנחנו קוראים אפוא לראשי הרשויות, הרפו מן הדרך של פגיעה בכבוד השבת שהיא ככתוב בתורה, האות שבין ישראל לאבינו שבשמים, וכבר ידועה האמרה, יותר ממה שישראל שומרים על השבת הרי השבת שומרת על ישראל."

כמו כן נודע כי סוגיית השמירה על קדושת הכותל המערבי עלתה אף היא במהלך ישיבת המועצה ורב הכותל והמקומות הקדושים הרה"ג רבי שמואל רבינוביץ' הוזמן לישיבת המועצה כדי לפרט ולתת סקירה בפני חברי המועצה על המצב כיום בכותל המערבי. הרב רבינוביץ' ציין כי כמעט בכל ראש חודש באה קבוצה קטנה של נשים לעורר פרובוקציה, רב הכותל סיפר לרבנים חברי המועצה כי בערב ראש חודש האחרון, לאחר קמפיין גדול שערכה אותה קבוצה, הגיעו כ150 נשים לעורר פרובוקציה ולנהוג שלא כמנהג המקום, לעומת קרוב לרבבת נשים שהגיעו להתפלל בכותל בהתאם למנהג המקום.

בתום סקירתו של רב הכותל והמקומות הקדושים ולאחר דיון הלכתי בין חברי המועצה, אימצו חברי מועצת הרבנות הראשית את מכתבו של הרב הראשי לישראל מרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף. במכתבו של ראשון לציון ליועמ"ש שהתקבל כהחלטת מועצת הרבנות הראשית נכתב בין היתר: "יובהר, הכותל המערבי הוא מקום קדוש ודינו כבית מקדש מעט ואין כל היתר לנהוג בו קלות ראש. מטרתן של אותן נשים היא אחת, ביזוי הקדוש והיקר לעם ישראל, ועתה הגדילו לעשות כשהן מבקשות להפעיל מערכת הגברה ברחבת הכותל המערבי על ידי מה שהן מכנות 'חזניות' תוך חילול נורא של המקום, על פי חוק ועל פי כל מידה של צדק והיגיון, הרבנות הראשית היא הגורם האחראי הבלעדי על שמירת קדושת המקום, היא זו שקובעת מהו מנהג המקום והיא זו שעליה מוטלת האחריות והחובה לוודא כי קדושת הכותל תישמר."

אשר על כן, מועצת הרבנות הראשית לישראל דורשת מכל רשויות המדינה לכבד את קדושת שריד בית מקדשנו הכותל המערבי שהוא כידוע נמצא תחת פיקוח הרבנות הראשית ומודיעה כי הן על פי מנהג המקום והן על פי ההלכה – חל איסור מוחלט על מי שאינו מורשה לכך על פי ההלכה ובכלל זה נשים לשמש בתפקיד 'חזנית' וכל שכן במערכת הגברה, פעילות זו ויתר הפעילות של הכת הנזכרת, שמה ללעג ולקלס את כל הקדוש והיקר לנו.

חברי המועצה קוראים לקבוצה הנזכרת, "הסירו ידיכם מן הכותל המערבי שריד בית מקדשנו, הכותל המערבי המסמל את אחדות ישראל אינו מקום המתאים לפרובוקציות מעין אלה, הרפו ידיכם מפילוג עם ישראל וכבדו את ההלכה היהודית ואת מנהג המקום".

במהלך הדיון קראו נשיא מועצת הרבנות הראשית הראשון לציון וכן חברי המועצה לחברי הכנסת והשרים לפעול מיד עם חזרת מפגרת הבחירות בהיבט החוקי, "אנחנו קוראים לנציגי הציבור לחוקק את 'חוק הכותל' שייעגן בחקיקה את החובה לשמור על קדושת הכותל וישים קץ לכל התופעות המבישות הללו".

בסיום הדברים, מועצת הרבנות שיבחה את רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים הרה״ג שמואל רבינוביץ ואת מנכ״ל הקרן למורשת הכותל מר סולי אליאב על עמידתם האיתנה לטובת השמירה על קדושת הכותל וחיזקה את ידיהם ופועלם.

במהלך ישיבת המועצה, אושר לראשונה ולאחר 98 שנות קיום מאז נוסדה הרבנות הראשית תקנון המתייחס לעבודתה של מועצת הרבנות הראשית לישראל ואשר מסדיר את אופן פעילותה ואופן קבלת ההחלטות על ידה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו