Noam Revkin Fenton/Flash90

החלטה דרמטית: בג"ץ פסל את מיכאל בן ארי מלהתמודד לכנסת

בג"ץ פסל את ד"ר מיכאל בן ארי מלהתמודד בבחירות הקרובות לכנסת מטעם מפלגת עוצמה יהודית. במקביל, אישר בית המשפט את התמודדות רע"מ-בל"ד, חד"ש-תע"ל, עופר כסיף, ומנגד אישר את התמודדותו של עו"ד איתמר בן גביר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


(בוידאו: תגובת עורך הדין יצחק בם אשר ייצג את בן ארי בדיון)

בית המשפט העליון פסל הערב (ראשון) את ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי מהתמודדות לכנסת במסגרת רשימת עוצמה יהודית. במקביל, אישר בית המשפט את התמודדותו של עמיתו לרשימה איתמר בן גביר ועופר כסיף מחד"ש. כמו כן, אושרה התמודדותן של רשימות רע"מ-בל"ד וחד"ש-תע"ל. מועמדותם של בן ארי ובן גביר אושרו על ידי ועדת הבחירות המרכזית, בעוד שכסיף נפסל.

את ההחלטה לפסול את מועמדותו של בן ארי קיבל בית המשפט ברוב דעות. השופט דוד מינץ היה היחיד שהתנגד. השופטים גם אישרו פה אחד את מועמדותו של איתמר בן גביר. באשר לרשימת חד"ש-תע"ל, החליט בית המשפט לדחות פה אחד את הערעור נגד החלטת ועדת הבחירות ואישר למפלגה להתמודד בבחירות. באשר לרע"ם-בל"ד החליט בית המשפט ברוב דעות לקבל את ערעור המפלגה והוא אישר לה להתמודד בבחירות. גם במקרה זה השופט היחיד שהתנגד היה דוד מינץ.

זו הפעם הראשונה שבה נפסל מועמד מלהתמודד בבחירות. בעבר אירעו מקרים ספורים שבהם נמנעה התמודדות של רשימה שלמה, כאשר הפעם האחרונה היתה בבחירות 1992. באותה מערכת בחירות הוחלט לפסול את רשימת "כך" ואת רשימת "כהנא צדק" שהתפצלה ממנה. האפשרות לפסול מועמד בודד, ולא רק רשימות, נוספה לחוק ב-2002, אולם מאז ועד היום כל המועמדים שנפסלו על ידי ועדת הבחירות – ברוך מרזל, חנין זועבי ואחמד טיבי – אושרו לבסוף על ידי שופטי העליון.

החלטת בג"ץ:

יו״ר איחוד מפלגות הימין תא״ל (במיל) הרב רפי פרץ: "במדינת ישראל יש דמוקרטיה למראית עין. הרשות השופטת לקחה לעצמה את הזכות לבחור עבור אזרחי ישראל באופן חסר תקדים. עופר כסיף וטיבי בפנים, אך ד״ר בן ארי, יהודי ציוני שבניו משרתים בצה"ל, בחוץ. אנחנו מחוייבים לבלום את הפגיעה של שופטי בג"ץ בדמוקרטיה".

‏יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה לפסילתו של ד"ר בן ארי: "כשאין ציפיות אין אכזבות. הסוף של תיאטרון האבסורד הפוליטי הזה היה צפוי וידוע מראש. בג"ץ לא מפספס שום הזדמנות כדי להוכיח עד כמה הוא מנותק מהציבור ועד כמה הוא אינו ראוי לאמונו. ביום כזה שבו אנו קוברים שוב את מתינו שופטי בג"ץ קובעים שתומכי טרור ששוללים את קיומה של מדינת ‏ישראל יכהנו בכנסת ישראל, אבל מיכאל בן ארי, שבניו משרתים ביחידות קרביות בצה"ל – לא. שום תעלול משפטי לא יכול להסביר את עיוות הדין האבסורדי הזה. את התשובה לבג"ץ יתן הציבור הישראלי בקלפי בעוד ועוד פתקים של 'טב' שיבהירו שלא בג"ץ יקבע לנו. העם יקבע ויחזיר את בג"ץ למקומו הטבעי".

מאיחוד מפלגות הימין נמסר בתגובה כי, "פסיקת בגץ – בושה וחרפה. אנחנו נעצור את ההשתוללות האקטיביסטית של הבגץ. זהו תיאטרון האבסורד בהתגלמותו, ותוצאה ידועה מראש של שופטים שטבעי יותר שיישבו בבית הדין של מרצ. עופר כסיף, טיבי וזועבי תומכי הטרור בפנים, אך בן ארי, יהודי ציוני שבניו משרתים בצה"ל, בחוץ. זהו ניתוק מוחלט מהעם. לא השופטים יקבעו לעם מי יהיו נבחריו! רק העם יקבע".

עוד הוסיפו במפלגה כי, "כעת ברור כי להתנשאות והניתוק של בג"ץ יש רק תשובה אחת: טב בקלפי. רק איחוד מפלגות הימין יעצור את האקטיביזם השיפוטי הדורסני. יחד אתכם נתעקש על חקיקת פיסקת ההתגברות, ועל חיזוק המשילות בעוד מגוון צעדים חשובים. בן ארי אולי נפסל, אבל העם יתן לנו את הכח להשיב את בג"ץ לגדלו האמיתי והטבעי".

 

דיון סוער בבג"ץ על פסילת ד"ר מיכאל בן ארי ועו"ד איתמר בן גביר

 

ד"ר עופר כסיף בתגובה: “שמח שנעשה צדק. כפי שהיועמ”ש כבר קבע קודם לכן, אין שום הצדקה לפסילתי ומדובר היה בניסיון פוליטי מביש של הכהניסטים בחסות נתניהו. על אף הניסיון לצמצם את המרחב הדמוקרטי ולהשתיק קולות התנגדות למשטר מפלה, אני אמשיך לדבר על סיום הכיבוש ולחתור לשלום ושוויון ביחד עם שותפיי ברשימה, ואמשיך להתנגד לשיח הגזעני והמסית".

חבר הכנסת איימן עודה אמר בתגובה להחלטת בג”צ כי, "הקול של עופר כסיף ימשיך להישמע על אפם וחמתם של הימין הקיצוני. עשה נכון בית המשפט שפסל רק את בן ארי, מה שמחזק את העובדה שועדת הבחירות שהכשירה את הכהניסטים וניסתה לפסול את רשימות חד”ש-תע”ל ורע”מ-בל”ד היה ניסיון השתקה גזעני ובזוי של הימין, של מי שמפחד מקולות שמאתגרים את השיח המסית והאלים, של מי שמפחד משיתוף פעולה ערבי-יהודי, של מי שמפחד לאבד את השלטון עד כדי שהוא פורס שטיח אדום לכנסת לטרנספריסטים חשוכים תומכי תורת גזע ומעודדי הרג ואלימות".

רשימת רע״ם-בל״ד: "כפי שאמרנו שוב ושוב, ההחלטה על פסילת רע״ם-בל״ד בוועדת הבחירות המרכזית הינה החלטה פוליטית חסרת כל בסיס ראייתי, ששוב לא הצליחה לעבור את מבחני בג״צ ונובעת אך ורק מחשש המערכת הפוליטית הישראלית ממצעה של הרשימה, המאתגר את השיח הציוני המבוסס על עליונות כנגד כל מי שאינו יהודי במדינה".

"נדרשנו לעמוד בפני בית המשפט העליון ולהגן על עקרונותינו הדמוקרטיים והצודקים ועל זכותנו הבסיסית לייצג את הציבור שלנו, בשעה שנתניהו וגנץ מתחרים ביניהם מי מסית חזק יותר נגד הציבור הערבי ומתגאים בחורבן ובפשעים שביצעו נגד העם הפלסטיני. הם אלה שצריכים לעמוד מול בית הדין הבינלאומי בהאג", לשון הודעה רע"ם – בל"ד.

 

למרות המלצת היועמ"ש: וועדת הבחירות לא פסלה את בן ארי

 

בעקבות החלטת בג״ץ לפסול את מועמדותו של בן ארי, קרא ח״כ יוסף ג׳בארין ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית בגין הסתה לגזענות והסתה לאלימות נגד מיכאל בן-ארי. לפי ג׳בארין, ״חומר הראיות שהוצג על ידי היועץ המשפטי בפני ועדת הבחירות המרכזית מבסס ביצוע עבירה פלילית של הסתה לגזענות והסתה לאלימות, ולכן צריך לפתוח בחקירה פלילית נגדו, ולמצות עמו את הדין״.

יו"ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, על ההחלטה לפסול את מיכאל בן ארי: "ביבי הכניס ומרצ הוציאה. מי שמאמין בעליונות הגזע צריך להיות מאחורי סורג ובריח ולא בכנסת ישראל, וטוב שבית המשפט אמר את דברו באופן ברור. הניסיון של ראש הממשלה להכניס את הכהניסטים הוא עוד חוליה בשרשרת הגזענית והאפלה שנוצרה כאן בשנים האחרונות, וטוב שיש את מרצ ששוב עמדה מולו. העתירה שלנו הביאה לניצחון גם במאבק הזה. מודים לעו"ד אורי הברמן שייצג אותנו בעתירה".

יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ על פסילת בן ארי: "כנסת ישראל ניצלה ממיצג נתעב של גזענות חשוכה ושנאת אדם. אשרינו שיש לנו את בית המשפט העליון הבולם ומרסן מזימות מסוכנות לחסל את הדמוקרטיה הישראלית ולרמוס את החזון הציוני כולו."

יו"ר יחד אלי ישי בעקבות החלטת הבג"ץ הערב: "החלטת בית המשפט היא אות קלון לכנסת ישראל. הכנסת שלא השכילה להגביל את כוחו של בג״צ ולהציבו במקומו הראוי והמכובד, בו יעשה רק את תפקידו המיועד.‬ ‫לא עוד. בכנסת הבאה מפלגת יחד תהיה שם כדי להחזיר את הכח אל העם, אל נציגי הציבור. הצביעו ׳יחד׳, וכך נוביל מהפכה דמוקרטית אמיתית.‬ ‫יחד ננצח".

שרת המשפטים, איילת שקד, הגיבה להחלטה ותקפה את שופטי העליון. "שופטי בג״צ קרעו את החבל, והפכו עצמם לגורם פוליטי. החלטת בג"ץ לפסול את בן ארי ומאידך להכשיר מפלגות תומכות טרור היא התערבות בוטה ומוטעית בליבת הדמוקרטיה הישראלית, רמיסה של החלטת ועדת הבחירות. מחר בשעה 9:45 אפרסם את תכניתי להשלמת המהפכה המשפטית לקדנציה הבאה", אמרה שקד.

סגן השר פרוש בתגובה על פסילת ד"ר מיכאל בן ארי: "בג"צ קבע שאין להתחשב ברצון הבוחר. אבל אם לא נתעשת, הוא לא יסתפק רק בפסילה, אלא גם יתערב וימנה מועמדים לכהונה בכנסת מכל המפלגות ובכך ישלים את המהפכה שלו".

יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין: ״‫החלטת בג״ץ הערב היא טעות קשה והציבור כולו ישלם עליה ביוקר.‬ ‫לבל״ד, מפלגה השוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית- אין מקום בכנסת ישראל. למי שנותן לגיטימציה לפגיעה בחיילי צה״ל גם אין. ‬‫נמשיך להאבק בגורמים אנטי ציוניים פרובוקטיביים גם בכנסת ה21.‬״

'כחול לבן' בתגובה לפסילת מועמדותו של מיכאל בן ארי לכנסת: "בג"צ עצר את נתניהו שדואג רק לנתניהו. הוא ניסה להכניס אדם גזען שצידד במעשה הרצח של ברוך גולדשטיין לכנסת – אך כנראה שגם תחת השיגעון הזה "יש שופטים בירושלים". זו לא היהדות שלנו. אנחנו ניסינו לפסול את מועמדותו של בן ארי בוועדת הבחירות המרכזית, והערב הושלם המהלך. אנו מכבדים את פסיקת בג"צ, אך סברנו שיש לפסול גם את מפלגת בל"ד שלתפיסת עולמנו לא ראוייה להיבחר לכנסת ישראל. הכנסת לא צריכה להכיל בתוכה את הקיצוניים שבקיצוניים".

 

עוצמה יהודית דורשים: שר לברוך מרזל, ועדת חוקה לבן גביר

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture