Kobi Gideon / GPO

"תיתכן הכרה אמריקנית בריבונות ישראל בגולן – כבר בשבוע הבא"

גורמים בכירים בישראל ובארה"ב מסרו כי בפגישת טראמפ-נתניהו בשבוע הבא בוושינגטון עשוי הנשיא האמריקני להכריז על ההכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן. נתניהו אתמול לפומפאו: "הגיעה העת להכיר בנוכחותה של ישראל בגולן"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


צפו: נתניהו פומפאו אתמול.

גורמים בכירים בישראל ובארה"ב דיווחו כי ייתכן שכבר בשבוע הבא תכריז ארה"ב על הכרתה בריבונות הישראלית בגולן. בשיח עם סוכנות הידיעות AP העריכו הגורמים כי ההכרה צפויה להגיע במקביל לביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון בשבוע הבא. זו תהיה פגישתם השישית של שני המנהיגים מאז נכנס טראמפ לתפקידו לפני כשנתיים, שתיערך כשבועיים בטרם פתיחת הקלפיות בישראל.

הבית הלבן הודיע אמש (רביעי) כי דונלד טראמפ יקבל את נתניהו לביקור בימים שני ושלישי בשבוע הבא, והם ידונו ב"אינטרסים המשותפים לשתי המדינות ולפעולות במזרח התיכון". הביקור יכלול ארוחת ערב של בני הזוג נתניהו בבית הלבן. לטענת גורמים ישראלים, ממשל טראמפ מקיים מאמץ אקטיבי לסייע לנתניהו במערכת הבחירות, הפעם ההתערבות גלויה ונועדה לייצר לנתניהו הישגים דיפלומטיים שיוכל לתרגם להישג אלקטוראלי.

אתמול אמר ראש הממשלה נתניהו למזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו המבקר בישראל כי, "אפשר רק לדמיין מה היה קורה אם ישראל לא היתה נמצאת בגולן. איראן היתה מוצבת על חופי הכינרת. הגיעה העת שהקהילה הבין-לאומית תכיר בנוכחותה של ישראל בגולן ובעובדה שהגולן יישאר תמיד חלק ממדינת ישראל".

פומפאו מצדו הודה לנתניהו והכריז כי "לישראל אין ידידה טובה יותר מארה"ב, העם בישראל יכול להיות בטוח שהנשיא טראמפ ימשיך את הקשר הקרוב הזה". בדבריו הדגיש הדיפלומט האמריקני הבכיר ביותר כי המטרה העיקרית של פגישתו עם נתניהו היא "מאמצה של ארה"ב לבסס שותפות אזורית נגד איראן".

 

מתנת בחירות? דיווח כי נתניהו פועל להחזיר איתו בשבוע הבא את פולארד

 

לפני כשבוע פרסם משרד החוץ האמריקני את הדוח השנתי על זכויות אדם, ובו הגדיר בפעם הראשונה את רמת הגולן כ"שטח בשליטת ישראל", והשמיט את המונח "שטח כבוש" לגבי רמת הגולן, הגדה המערבית ורצועת עזה. גורם במשרד החוץ האמריקני הבהיר כי אין שינוי במדיניות בנוגע לשטחים הפלסטינים, וכי המונח "שטח כבוש" הושמט כי "הדוח עוסק בזכויות אדם, ולא בסוגיות חוקיות".

השינוי החל עוד בשנה שעברה, כאשר המונח "כבוש" בהקשר לגדה המערבית הוסר מהכותרת של הדוח והופיע רק שש פעמים בתוכנו – צמצום משמעותי מהשנים הקודמות. הפעם, המונח לא הופיע בכלל, לא בכותרת ולא בתוכן. רמת הגולן כונתה בדוח שפורסם אשתקד כ"כבושה", והשנה, כאמור, כונתה "תחת שליטה ישראלית". השינוי הוא סמלי, והאמריקנים עדיין לא הכירו בריבונות ישראלית ברמת הגולן. עם זאת, זה איתות מצד הממשל האמריקני לגבי כוונותו.

בשבוע שעבר ביקר ברמת הגולן לינדזי גרהאם, הסנאטור האמריקני מהמפלגה הרפובליקנית, ואמר כי "יש לי מסר פשוט – אשוב לסנאט בארצות הברית ואעבוד עם הסנאטור טד קרוז להתניע מהלך להכרה בגולן כחלק ממדינת ישראל עכשיו ולתמיד". הדברים נאמרו במסגרת סיור שערך גרהאם עם ראש הממשלה נתניהו ושגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן.

נתניהו אמר לאחר דבריו של גרהאם כי "אלו אמירות חזקות מאוד שמבטאות את המדיניות האמריקנית, המדיניות של הנשיא טראמפ, לתמיכה בישראל. הן לוקחות את זה לצעד מאוד קונקרטי – לשמור על הגולן כחלק מישראל, אחרת הגבול שלנו יהיה עם איראן על שפת הכנרת – ואנחנו לא מוכנים לקבל את זה. מאוד שמחתי לשמוע אותו אומר את הדברים האלה. אני חושב שזה כיוון מאוד חשוב, ומאוד מאוד מבטיח לביטחון הלאומי שלנו".


צפו בסיור ובדברי נתניהו וגרהאם. צילום: איתי בית-און/לע״מ.

בתוך כך, נשיא המדינה, רובי ריבלין, נפגש היום עם שר החוץ האמריקני. "ארצות הברית היא בעלת הברית האסטרטגית החשובה ביותר של ישראל, ואנחנו מעריכים את מה שאתה עושה עבור בטחון ישראל והאזור מאוד", אמר ריבלין. "המדינות שלנו הן בעלות ברית, ואני מאמין שאנחנו רואים עין בעין את האתגרים וההזדמנויות באזורנו". בתגובה, אמר פומפאו: "אין לישראל חברה טובה יותר מאשר ארצות הברית. אלה לא רק דיבורים, אנחנו פועלים כך הלכה למעשה יום-יום, ולרווחת שתי המדינות. לארה"ב מחויבות מוסרית ומדינית למנוע מכוחות עוינים לכרסם את היציבות האזורית – וכך נעשה".

 

נתניהו לפומפאו: "הגיעה העת להכיר בנוכחותה של ישראל בגולן"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture