Basel Awidat/Flash90

"הדרך למלחמה בלתי מתוכננת בעזה קצרה מתמיד" / פרשנויות

הסיבה שסנוואר נלחץ לקיר, ההובלה של המצב למלחמה, הדילמה של נתניהו אם לחזור לארץ וסוג הטיל ששימש את חמאס ושהייתה בו כוונה לפגוע. "זאת לא נראית כמו טעות, זה נראה כמו משהו מסודר, החלטה מסודרת וצפויה, ברמה של שעון שווייצרי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לפני 10 ימים הלבד נורו "בטעות" שני רקטות לעבר גוש דן, צה"ל תקף בתגובה 100 "מטרות" של חמאס, והשקט חזר לשרור, כמה דקות. תוך יום הבלונים חזרו, אחרי יומיים גם מטעני הנפץ, אפילו אזעקה בדרום הייתה. על הדרך, מחבלי חמאס הכלואים בישראל דקרו שני סוהרים, מחבל אחר שלא מזוהה עם חמאס רצח שני יהודי הי"ד, וחוזר חלילה.

"זאת לא נראית כמו טעות, זה נראה כמו משהו מסודר, החלטה מסודרת וצפויה, ברמה של שעון שווייצרי. הוא לא תזמן את זה לנאום נתניהו ולטראמפ, זה היה ברור שסנוואר יפעיל לחץ כבד לפני הבחירות, אם לא ימוצו המאמצים לרגיעה, זאת הדרך שהוא יילך בה", מסבירה המומחית למזרח התיכון שמרית מאיר את הירי לעבר השרון.

בראיון ל'103' הסבירה עוד כי, "סנוואר נמצא בלחץ עצום. הוא היה אמור לנאום היום בכל הנוגע לצעדות השיבה ולהציג את ההישגים של חמאס במלאות שנה ל"צעדות השיבה". דיברתי אתמול עם חבר ואמרתי שלא הייתי רוצה להיות כותב הנאומים של סנוואר כי אין לו מה להגיד ולהציג. הוא רצה שמשהו יגיע לפני ה-30 במרץ (יום השנה לצעדות) שיגיע משהו מישראל, אבל המצרים כושלים באופן בלתי נתפס כמעט בניסיון שלהם. אז הוא יודע שהוא צריך לההפוך את השולחן, אין לו דרך אחרת, אין לו מה להציג בפני הציבור משהו".

פרשן 'חדשות 13' הוסיף כי, "אם אני הייתי חמאסניק הייתי עושה את אותו הדבר. יורה ומתנצל וקובע עוד נקודה על המפה. זה הזמן הכי נוח לירות מבחינת חמאס". לדבריו, "ככל שהם מרגיזים אותך כשאתה מפחד ממבצע צבאי זה מביא להם כסף, שיקום הרצועה ושימור שלטון חמאס. חמאס יאמר לעולם שישראל תוקפת אותו וזה ילכד את אזרחיו. תשאיר אותם בלי מבצעים ויחלו הפגנות ברצועה על יוקר המחיה. מבחינת חמאס אין דבר יותר טוב מלהתעסק עם ישראל. כל דעת הקהל מופנית אליו ובסוף תראו שעוד יזרום כסף לרצועת עזה. אני לא יודע אם הם מנסים להשפיע על הבחירות כמו ב-96 אך אם הייתי חמאסניק הייתי עושה את זה בדיוק עכשיו".

הפרשן אמיר אורן מסיק בטור ב'וואלה' כי אנחנו בדרך למצב רציני, "ההיערכות שעליה בישר צה"ל הבוקר – תגבור ההיערכות מול עזה, עד כדי כמחצית סדר הכוחות של "צוק איתן"; גיוס מילואים; מצג של עוצמה המזהירה את חמאס שלא להפריז בתגובה על התגובה הישראלית לפגיעה במשמרת – משקפת כניעה להגיון הפנימי של הסירוב לשחרר לחץ מתוך העליבות הדחוסה של שני מיליון פלסטינים ברצועה נטולת תקווה".

לדבריו, "מלחמה בלת"ם, בלתי-מתוכננת, היא המציאות שישראל מתנדנדת אל סף הגלישה אליה אחת לשבועות, חודשים או שנים – גם היום, בשרשרת האירועים והתגובות שתחילתם בפיגוע הטילי במושב משמרת. פיגוע, כי אינו שונה במהותו מההסתננויות למרכז הארץ בשנות ה-50', שגררו את ישראל של בן גוריון, דיין וצנחני אריק שרון לפעולות הגמול ולבסוף גם למלחמה שתכליתה הפלת המשטר המצרי".

פרשן 'חדשות 12' רוני דניאל מתייחס להחלטה של נתניהו להקדים את חזרתו לארץ, "ברור שהוא נמצא במצוקה – אם לא יחזור ויקצר את ביקורו הוא יחטוף ביקורת מימין ואם ישוב, וזאת הדילמה, אז יבקרו אותו שוב. הפעם בסגנון: "איך מצליח יחיא סינוואר, במחיר של רקטה אחת לשבש ביקור משמעותי של ראש הממשלה בוושינגטון ומאלץ אותו לשוב בבהילות ארצה". הביקורת הזאת תבוא מכל צדי המפה הפוליטית".

"לטעמי", כותב דניאל, "הדילמה הזאת של ראש הממשלה גורמת לו לשוב ולהעניק למנהיג חמאס ניצחון במחיר של רקטה אחת. הנה סינוואר מצליח לשבש ביקור מדיני (הגם שהפגישה עם טראמפ תתקיים על פי המתוכנן), אבל עדיין זה משדר סוג של בהלה. מבחינתו של נתניהו זה מטפח את התדמית הכל כך יקרה לו של "מר ביטחון", כאילו המערכת הביטחונית משותקת ולא מסוגלת לקבל החלטות או לעשות מעשה אם הוא לא בארץ".

"ראש ממשלת ישראל מוקף בהיותו בחו"ל במערכות תקשורת והוא יכול לנהל תקשורת עם גורמי הביטחון, להעביר הנחיות ולקיים דיונים יסודיים בדילמות שעומדות עכשיו לפני ישראל באופי והיקף התגובה. אז "מר ביטחון" רוצה ליצור את התחושה שבלעדיו שום דבר לא יזוז. אז בינתיים עושים הכנות למהלך תגובה אבל עדיין לא מבצעים", הוא מסביר אולי את ההתמהמהות בתגובה הישראלית.

לסיום, פרשן 'ווינט' רון בן ישי חושף את הטיל שככל הנראה שימש את החמאס, "השיגור לפנות בוקר שפגע בבית במושב משמרת שבשרון הפתיע את ישראל לחלוטין. הוא התבצע על מנת לגרום לנפגעים. הרקטה הכבדה, כנראה מסוג M-75 מתוצרת עצמית, נורתה בשעות השחר שבהן אנשים ישנים עדיין בבתים. הרקטה נורתה למקסימום טווח (בין 80 ל-140 ק"מ), לכיוון אזור בישראל שלגביו העריכו היורים שאינו מוגן על ידי כיפת ברזל".

"הרקטה הייתה כנראה בעלת ראש קרב ובו עשרות קילוגרמים של חומר נפץ תקני, ופגעה במרכז הסלון. בני הבית ישנו למזלם בחדרים הפנימיים וכך נפגעו באורח קל יחסית. הבנייה מבטון מזוין, והעובדה שההדף התפזר דרך החלונות והפתחים הגדולים, הובילו לכך שלא היו פגיעות קשות יותר. הרקטה היא חיקוי של ה"פאג'ר 5" האיראני, שהטווח שלו הוא כ-75 קילומטרים. בייצור עצמי בעזה (בהדרכה איראנית) היא כונתה M-75. הארכת הרקטה בכמה עשרות סנטימטרים אפשרה לה להכיל דלק רקטי בכמות גדולה יותר ולהגדיל את הטווח בכמה עשרות קילומטרים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אתמול היה כנס של ישיבת יסודות התורה בביניני האומה כנס רציני של כל התורמים והבוגרים וגדולי ישראל אם אפשר בבקשה להשים כאן באתר תמונות וכ'ו מהערב הזה אני ישמח תודההה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture