צילום: דודי מדן ועבד רחמים חטיב - פלאש 90

דיווח: ישראל הסכימה להפחית את ההגבלות על עזה – בתמורה לשקט

בפגישה שנערכה אמש בין המשלחת המצרית לנציגים הפלסטינים הוצע כי ישראל תסכים להפחית את ההגבלות שמוטלות על הרצועה. בתמורה דרשה ישראל את הפסקת פעילות "יחידת ההטרדה הלילית" ושההפגנה על הגדר בשבת תהיה לא אלימה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אתר החדשות הפלסטיני "דוניא אל-ווטן" פרסם הלילה (בין רביעי לחמישי) פרטים מהפגישה שהתקיימה בין המשלחת המצרית לבין הנהגת חמאס והפלגים בעזה בעניין ההבנות שמתגבשות עם ישראל. לפי גורם יודע דבר שצוטט באתר, ישראל הסכימה להפחית את ההגבלות שמוטלות על הרצועה ולתת הקלות שישפרו את חיי היום יום של האזרחים ברצועה, ובתמורה דרשה להפסיק את הפעילויות של יחידת "ההטרדה הלילית" ושההפגנה הגדולה על הגדר ביום שבת תהיה לא אלימה.

טלאל אבו טריפה, חבר הלשכה המדינית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, חשף הבוקר (חמישי) פרטים על תוכן הפגישה שקיימה המשלחת הביטחונית המצרית עם הנהגת חמאס והפלגים הפלסטיניים אמש בעזה, שבה הודיעה מצרים כי ישראל מוכנה להעניק הקלות לרצועה, בתמורה לשקט בדררום.

על פי אבו טריפה, בפגישה, שהתארכה עד לאחר חצות, הציגה המשלחת הביטחונית המצרית את תשובת ישראל לדרישות החמאס. לדבריו, ירושלים הביעה נכונות להיענות לדרישות הארגון הנוגעות להרחבת שטחי הדיג ל-18 מיל, שיקום קווי החשמל ברצועה והכנסת סחורות וכסף לרצועת עזה. עוד הביעה ישראל מוכנות לאפשר ייצוא סחורות מרצועת עזה, כך לטענת הבכיר הפלסטיני.

זאת, בתמורה לשקט בדרום, הכולל הפסקת שיגורי הרקטות והפסקת הפרחת בלוני התבערה מצד החמאס וכן הרחקת הצעירים הפלסטינים המפגינים בגדר, למרחק של 300 מטרים ממנה. כמו כן, ציין אבו טריפה כי המשלחת הביטחונית המצרית תמשיך לקיים סבבים בין ישראל לפלגים עד לאחר יום שישי, כדי לעמוד מקרוב אחר "תהלוכת המיליון" המתוכננת ביום האדמה, שיוצא ביום השנה הראשון לתחילת תהלוכות השיבה.

על פי דיווח ב'ווינט', המקורות, המצרים העבירו לחמאס את ההצעה הישראלית – שכוללת בתוכה את ההקלות הבאות: הגדלת מספר המשאיות שנכנסות לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום, הגדלת פרויקט ההעסקה הזמנית של האו"ם ל-40 אלף איש, הגדלת מרחב הדייג ל-12 מייל, שיפור קווי החשמל מישראל לרצועת עזה, הקלות באישורי יבוא ויצוא, ואישור הכנסות חלק מהחומרים שמוגדרים כיום כדו-שימושיים לרצועת עזה ואסור להכניסם.

עוד דווח כי הדרישות הישראליות בתמורה להקלות: הפסקת העימותים הליליים, הפסקת הפעלתו של מוקד העימותים מול זיקים והמשט הימי וערבות לכך שההפגנה ביום שבת תהיה לא אלימה.

המקורות של 'ווינט' ציינו כי בפגישות הוסכם על הדברים הללו ברמה העקרונית: צעדות השיבה יימשכו ולא יופסק הקמפיין, יופסקו העימותים הליליים, יופסק שיגור בלוני תבערה החל מהטווח המיידי כ"מחווה של רצון טוב" כלפי המצרים למען שיפור תנאי הצלחתם להגיע להבנות רגיעה. עוד סוכם כי כל ההקלות שמציעה ישראל תלויות, כמובן, במה שיקרה ביום שבת.

המשלחת המצרית, שבראשה עומד אחמד עבד אל-חאלק – מחזיק התיק הפלסטיני במודיעין המצרי – הציגה לחמאס את התנאים הישראלים לרגיעה. לפי דיווח לא מאומת שפורסם ברשת "סקיי ניוז" בערבית, המשלחת העבירה לחמאס מזכר הבנות שכולל "הודנה" עם ישראל למשך שנה. מקור ברצועת עזה צוטט ב'ווינט' כי בסיום הפגישה של בכירי המודיעין המצרי עם ראשי חמאס נערכה פגישה נוספת וסגורה בין אל-חאלק, לבין כמה מראשי הפלגים הגדולים ברצועה ובנוכחותו של סינוואר.

אמש, כאמור, משלחת מצרית נפגשה עם יו"ר חמאס ברצועה יחיא סינוואר, והעבירה מסר מישראל, לפיו על הארגון לחדול מירי הרקטות, הפרחת בלוני התבערה וההפגנות על הגדר. בארגון ככל הנראה מתכוונים לחדול מירי רקטות בלבד, ודורשים מישראל להפסיק לתקוף ברצועה בתגובה להפרחת הבלונים. זאת, בצל האירועים בסבב הלחימה שהתנהל ביומיים האחרונים בעזה והדיווחים על המאמצים ליישום הפסקת אש.

תשובת חמאס לישראל בנוגע לרגיעה אפשרית עשויה להתקבל בשעות הקרובות. ההערכה בישראל היא כי עד שבת תתקבל אינדיקציה שתבהיר לאן מועדות פני חמאס. במקביל, התגבשה ההערכה כי הירי לשרון היה לא מכוון, ושהארגון אינו מעוניין בהסלמה. בשל כך, ישראל מנסה למצות את מסלול ההסדרה – כשבמקביל היא מכינה את צה"ל לכך שהמגעים לא יצליחו.

בינתיים, בישראל נזהרים מהשימוש במונח "הפסקת אש". ניסיון העבר מלמד כי הפסקות האש נתפסות כחולשה בצד הישראלי. גורמים בכירים בישראל מדגישים כי אין הפסקת אש, שכן הצדדים לא הגיעו לשום הבנה. בחמאס לא מוכנים להפסיק את הפרחת הבלונים ואת ההפגנות האלימות על הגדר, וישראל אינה מוכנה לקבל מצב שבו הפעולות האלה נמשכות.

גורם ישראלי הגדיר הימים הבאים כ"תקופת ההמתנה", והוסיף כי ישראל הציבה לעצמה בנק מטרות בתקיפות האחרונות ולא הפסיקה, עד שהשלימה את המשימה, גם כשחמאס הפסיק לירות לעבר ישראל. עם זאת, לשאלה מדוע עצרה ישראל את התקיפות, אם למעשה אין הפסקת אש, נאמר כי אין כוונה להידרדר למבצע, אלא להמשיך ולהכות את חמאס בנקודות אסטרטגיות, כמו משרדו של איסמעיל הנייה, בבחינת רמז למה שיכול להגיע בהמשך.

בתוך כך, בצה"ל נשלמות ההכנות לקראת סוף השבוע, כשעל הפרק שני תרחישים אפשריים. הראשון והאלים יותר: אם ביממה הקרובה לא יצליחו המצרים להגיע להבנות במאמצי ההסדרה, חמאס יפעל להביא עשרות אלפי אנשים לגדר, שחלקם יתעמתו באופן אלים עם כוחות צה"ל. במקרה כזה, האירועים צפויים להיות אלימים מאוד, וכפי שהיה בעבר, מספר הנפגעים וההרוגים צפוי להיות גבוה, ומכאן הדרך קצרה להסלמה ביטחונית משמעותית.

נוכח המצב, כוחות צבא רבים זרמו גם אתמול לגזרת עזה, ביניהם מובילים עם טנקים, נגמ"שים ותותחים, שנראו אתמול בכבישי הדרום, כתגבור לאוגדת עזה ולכוחות הפועלים בהגנה השוטפת על האזור. במקביל, הגיעו לאזור כוחות רגלים, שריון ותותחנים, במטרה להתמודד עם האלפים שצפויים להגיע בשבת לגדר. המשימה של כוחות צה"ל היא למנוע כל חדירה או נזק לגדר ופגיעה בלוחמים ובאזרחים. מצד שני, יש גם הבנה שצריך להימנע ככל הניתן ממספרים גבוהים של נפגעים בצד הפלסטיני, כדי לא להיגרר להסלמה נוספת.

שר החינוך ויו״ר הימין החדש, חבר הקבינט המדיני- ביטחוני, נפתלי בנט: אמר הבוקר כי, "מי שמבליג על טילים על לישראל – יקבל מחבלים שנכנסים לתוך לישראל. מחר, ביום שישי, יהיה המבחן המכריע לראות אם הטענה כי החמאס כביכול מורתע נכונה או שהיא רק תירוץ לברוח מהכרעה מול החמאס. אם יתברר, כפי שאני צופה, שהחמאס לא מורתע יש לממש את תכנית ״ביעור חמץ״ להכרעת החמאס״.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture