צילום: פלאש 90

גרסת נתניהו קורסת? שני ראשי המל"ל מאשרים כי מכירים את "הסוד"

שני ראשי המטה לביטחון לאומי בעבר, האלוף יעקב עמידרור ותת אלוף יעקב מגל, מאשרים: מכירים את הסוד שעליו מדבר נתניהו בהקשר של מכירת הצוללות הגרמניות למצרים • שניהם גם תומכים, בדיעבד, בהחלטת נתניהו שלא להתנגד לעסקה הגרמנית-מצרית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לאחר הראיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו ב'חדשות 12' לפני שבוע בו הסביר את החלטתו לאשר לגרמניה למכור צוללות מתקדמות למצרים בעקבות "סוד" שאותו יודעים רק היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והיועצים לביטחון לאומי לשעבר יעקב נגל ויעקב עמידרור. לדבריו, סוד זה היה צריך להיות ממודר משר הביטחון והרמטכ"ל דאז.

ביום שישי, שבוע אחרי, מפרסם העיתונאי קלמן ליבסקינד ב'מעריב' את גרסת השניים המאשרת את עמדת ראש הממשלה נתניהו, ואף תומכת בדיעבד בהחלטתו. זאת בניגוד למצג התקשורתי במהלך השבוע כי "גרסת נתניהו קורסת", זאת לאחר הודעת היועץ המשפטי כי הוא לא מכיר את הסוד, למרות שהוא אומר שידע שיש סוד. כמו כן פורסמה בתקשורת דברים שאמר נגל "בשיחות סגורות" שאמורות לסתור את גרסת נתניהו. מה קרה באמת? הנה הדברים שכותב ליבסקינד בטורו.

"צריך להקדים ולהסביר עניין אחד קטן. המל"ל לא אישר לנתניהו לאפשר את מכירת הצוללות הגרמניות למצרים, קודם כל משום שהמל"ל לא מאשר לראש הממשלה דבר, וראש הממשלה לא זקוק לאישור של המל"ל לדבר. המל"ל יכול להמליץ ולייעץ, וזהו. מה הוא המליץ וייעץ? אז זהו, שבעקבות הפרסום הזה בחדשות 13 צלצלתי לתא"ל נגל כדי לשאול אותו מה הסיפור. ובכן, מסתבר שבניגוד לכותרת שלפיה נגל סותר את דברי נתניהו, מתברר שנגל לא סותר את נתניהו בכלום".

"נכון, אמר לי שהוא לא היה במל"ל בזמן שבו התקבלה ההחלטה. נכון שהוא התעדכן ולמד את החומר לאחור, כשנכנס לתפקידו. נכון שהעמדה הבסיסית של המל"ל לא ראתה בעין יפה התחמשות כזו של שכנה ערבית כמו מצרים. אז מה לא נכון? ראשית, לא נכונה הטענה שנגל לא מכיר את הסוד. הוא מכיר אותו מצוין. לא סתם מכיר, אלא שנוכח הסוד הזה וחשיבותו, נגל סבור שההחלטה של נתניהו הייתה נכונה, ונכון היה לא להתנגד להחלטה הגרמנית למכור את הצוללות המדוברות למצרים".

ומה לגבי עמדת המל"ל, שלכאורה התנגד לעסקה? "עמדת המל"ל העקרונית היא נגד מכירה, אם אפשר למנוע אותה", הסביר נגל לליבסקינד ב'מעריב. "אבל כאשר משקללים את עניין הסוד, ובמקביל את העובדה שהמצרים היו קונים צוללות בכל מקרה, מהלך של חוסר התנגדות תקיפה למכירה היה נכון לדעתי".

"הלאה", ממשיך ליבסקינד להרוס את התזה, "נשארנו עם האלוף יעקב עמידרור, עוד בכיר שהזכיר נתניהו כמי שמכיר את הסוד. גם עמידרור, כמו נגל, עמד בראש המל"ל. גם עמידרור, כמו נגל, לא היה בתפקיד כאשר התקבלה ההחלטה. גם אליו טלפנתי השבוע, כדי לבדוק איפה הוא בפרשה. ובכן, כמו נגל, גם עמידרור מאשר שהוא מכיר את הסוד. ובאשר לעסקה עצמה של מכירת הצוללות הגרמניות למצרים, אומר עמידרור: אני מצדיק, בדיעבד, את השיקול לענות את מה שענו לגרמנים".

עוד מוסיף ליבסקינד: "ועוד הערה אחרונה בעניין הזה. ב־2013, אחרי הדחתו של הנשיא המצרי מוחמד מורסי, כשהאמריקאים השעו חלק מהסיוע הצבאי שלהם למצרים, שעמד אז על 1.3 מיליארד דולר בשנה, הייתה זו ישראל שלחצה על האמריקאים לשחרר את הכסף לטובת חימוש הצבא המצרי. נתניהו פעל אז מול שר החוץ ג'ון קרי. שר הביטחון, בוגי יעלון, פעל מול שר ההגנה צ'אק הייגל. על הפרק עמדה, כאמור, הודעת האמריקאים שיקפיאו משלוח של חלקי טנקים, מסוקי קרב וטילים למצרים, וכן סיוע כספי בסך 260 מיליון דולר. נו, אז זו לא הייתה בעיה לסייע למצרים להתחמש? זה לא אותו דבר, הסביר לי השבוע ח"כ עפר שלח. הצוללת היא נשק אסטרטגי. ואם מחר תפרוץ מלחמה בינינו לבין המצרים, והמצרים יירו עלינו במסוקי קרב או בטילים או בטנקים או בכל חימוש אחר שירכשו בסיוע הצבאי שאנחנו סייענו להם להשיג, יהיה לנו נעים יותר משום שזה לא נשק אסטרטגי?"

"התשובה ברורה. לישראל יש אינטרסים רבים ומורכבים מול מצרים, ולפעמים האינטרסים האלה מובילים אותנו לזרום גם עם חימושם. עד שלא יתברר מה היה כאן לא כשר, ועד עכשיו לא נשמע אפילו רמז בכיוון הזה, לא ברור מה החשיבות של הסיפור הזה", חותם הפרשן הבכיר את טורו ב'מעריב'.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture