שני הרבנים היום בפגישה ראשונה. צילום: מוקד חב"ד

עיר התורה, החסידות והכשרות: שני הרבנים מובילים להשגחה אחת בלעדית

מסתמן: גוף הכשרות של הגרמי"ל לנדא זצ"ל יחזיר את תקנות הכשרות שאינן מאפשרות לגופי כשרות אחרים לפעול בבני ברק • המשמעות האפשרית: שחקן ארצי חדש בתחום הכשרות למהדרין שישנה את מפת ההשגחות כולן • חשיפת 'ביזנעס'

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

חיים שיף, ביזנעס

שינויים דרמטיים בעיר התורה והחסידות, עם השלכות על כלל גופי הכשרות הארציים.

רגע אחרי פטירת רבה של בני ברק הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא הוכתר בנו הגאון רבי יצחק אייזיק לממלא מקומו לצד הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט. ההכתרה, בוצעה ע"י אברהם רובינשטיין, ראש העיר בני ברק, שהכריז כי זה היה רצונו של הרב לנדא זצ"ל.

לפי מידע שהגיע ל'ביזנעס', כבר אתמול ביקר הגרש"צ רוזנבלט במאפיית 'משמרת המצות' שבכשרות הגרמי"ל לנדא, סייר בין העובדים ובדק את הפעילות.

ביזנעס שימושי

הדברים עולים בקנה אחד עם השמועות העוסקות בשיתוף פעולה מלא בין הגרש"צ רוזנבלט לגרי"א לנדא בכל ענייני הכשרות שתהפוך למקובלת על כלל העדות והחוגים, כולל המעטים שנמנעו מרכישת הכשרות בעבר, בשל מחלוקות שאינן קשורות כלל לנושא הכשרותי.

ל'ביזנעס' נודע כי הגרמי"ל לנדא זצ"ל אף נפגש עם הגרש"צ רוזנבלט עוד בשנה האחרונה והמהלך שבוצע עתה, היה מתואם עם הרב לנדא זצ"ל בלי כל קשר להידרדרות הפתאומית במצבו שהובילה לפטירתו.

מחזירים את הבלעדיות

עתה, מצפים במערכת הכשרות החדשה להשיב את תקנות הכשרות בהתאמה לעיר בני ברק ובהתאמה לרוח הזמן אך במקביל, למנוע מגופי כשרות נוספים מתן הכשר בעסקים מענף המזון בבני ברק.

בין היתר, בתקנות אלו (בהתאמה למצב ששניים נתמנו לרבני העיר) כלולות איסור על אולמות בעיר לפעול בכשרויות שאינן של רבני העיר, איסור הפעלת עסקים שלא בהכשר רבני העיר וכיוצ"ב. כך נאסרה בעבר הגשת בשר שלא נשחט על ידי צוותי הכשרות של בני ברק ('שחוטי חוץ', כפי שהדבר כונה).

בד בבד, מערכת הכשרות המתחדשת עתידה, לפי הערכות, לצבור פופולאריות רבה ואף עשויה להתמקם במקום הראשון במכירות תוך דחיקת הבד"ץ של העדה החרדית מקדמת הבמה.

המשמעות של חיבור ליטאי-חסידי שכזה עבור תהיה בשורה טובה לבעלי העסקים, כיוון שהעלויות של כשרות הרב לנדא היו שלא למטרות רווח ומתוך שירות הציבור. אם הדבר יימשך, תהיה בכך הוזלה ניכרת לעסקים שישלמו פחות על ההשגחה.

במקביל, ייתכן שהמוצרים יתייקרו וישפיעו על הכיס של כולנו: אם המערכת המתחדשת אכן תצבור ביקוש מצד הציבור והיא תחיל חומרות שלא היו נהוגות בבד"צים אחרים, מחירי חומרי הגלם עלולים להתייקר ולהאמיר את המחיר ללקוחות הקצה. מאידך, כשהכוח הכלכלי יהיה רב יותר, המבחר של חומרי הגלם שתציע הכשרות עשוי להיות ממספר ספקים, והמחיר לא יתייקר משמעותית.

חיבור מנצח? טרם ידוע

אך זו לא המשמעות הדרמטית: חיבור ליטאי-חסידי שכזה עשוי להשפיע על קיומם והיתכנותם הכלכלית של גופי כשרות רבים שיש להם כיום גוש עיקרי של צרכנים, מחצר מסוימת, מקהילות ליטאיות מסוימות ובדומה לכך ישנם גם גופים המורכבים מרבניהן של כמה חצרות או קהילות. לא ברור מה יהיה עתידם של גופי כשרות אלו במידה שהבד"ץ החדש בבני ברק יהפוך לגורם משמעותי בשוק הכשרות.

עם זאת, גורם המעורה בעולם הכשרות אומר ל'ביזנעס' כי "בשלב הזה הכל פתוח. עדיין לא ברור כיצד מוצר כלאיים של הכשר המורכב מרב חסידי ורב ליטאי יעבוד יחד. בנוסף, השאלה המרכזית היא מה יהיה עתידם של אולמות השמחות. אם העירייה תתייצב – בגיבוי של בית מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א – ולא תעניק אישור עסק לאולמות שיכניסו כשרות חיצונית, המהלך יצליח. אבל אם לא יהיה גיבוי עירוני מעבר לכך, הבד"צים האחרים ישושו להיכנס לעיר, כי עד כה הם חששו מפני הגרמי"ל לנדא זצ"ל".

הגורם מוסיף עוד, כי לעת עתה, אין כיום מכירה בבני ברק של בשר טרי בבני ברק בהכשר הבד"ץ של העדה החרדית. "בעוד הגרמי"ל לנדא ראה את עצמו רבה של העיר בני ברק שמתפקידו לספק לתושביה אוכל כשר ולשמר את תקנות העיר מבלי לפרוץ אל מחוץ לגבולותיה – אם אכן הדבר ישתנה כרגע, והבד"ץ החדש יהפוך לגוף ארצי, לא תיהה לבד"צים האחרים סיבה לשמור על כבודו של ההכשר העירוני, שיתחרה איתם במקומות אחרים".

במקביל הוא מוסיף כי גם בקרב הציבור החסידי שעד כה הביע אמון במערכת הכשרות של הרב לנדא, והסכים אף לשלם כמה שקלים יותר על המוצר ובלבד שכוחו של הרב החסידי יתחזק- מעתה, מי יהיה מוכן לחזק את הבד"ץ המשותף? ההיפך, הגיבוי החסידי האוטומטי שניתן לכשרות הגרמי"ל לנדא זצ"ל עשוי להיעלם. "יש פה כמה מבחנים פתוחים שלא ניתן לצפות את התשובות להם מראש".

נזכיר, כי הגרמי"ל לנדא ביקש מספר פעמים להחזיר עטרה ליושנה ולהילחם בגופי הכשרות השונים שחלקם ניסו ואף הצליחו למצוא דריסת רגל בבני ברק – אולי במטרה להמתין לשעת הכושר כדי להתרחב בה.

בסעודת היארצייט השנתית לאביו, בשנה שעברה, חשף הגרמי"ל לנדא זצ"ל, כי מיד עם פרישתו לפנסיה של הרב לייבל וייס, ראש המשגיחים שלו, התקבלה אצלו הצעה שיבוא לשמש בתפקיד דומה בגוף כשרות מתחרה – במטרה להביא את המוניטין של 'הרב לנדא' לגוף המתחרה.

כזכור, בשנת תשע"ח פרש הרב וייס מתפקידו, ותחתיו מונה הרב משה כהן, שביסס וביצר את חומות הכשרות לשמחתו הרבה של הגרמי"ל לנדא זצ"ל.

לסיום נציין כי היום, התפרסמה בקבוצות וואטסאפ רבות תמונה של עיצוב חותמת כשרות משותפת לרב יצחק אייזיק לנדא ולרב צבי שבח רוזנבלט תחת הכותר 'בד"ץ רבני בני ברק' (השם 'בד"ץ בני ברק', המתבקש, משמש את בית הדין של הגר"נ קרליץ שליט"א) כשהנראות של החותמת דומה להפליא לחותמו של הרב לנדא זצ"ל.

אין לדעת אם מדובר בבלון ניסוי כדי לבחון את תגובות הציבור למהלך או שמא בתוצר אמיתי. אולם נציין, כי המפרסמים התבקשו מיד להסיר את התמונה. מסיבה זו, 'ביזנעס' נמנע מפרסומה כאן.

פנינו לדוברות עיריית בני ברק ולמנהל לשכת רב העיר בני ברק כדי לקבל את תגובתם על נושא האיחוד הצפוי, המשמעות באגרת הכשרות וכיוצ"ב.

דובר עיריית בני ברק התייחס לשאלת האיחוד בלבד והתעלם מיתר השאלות שהגשנו: "מבירור שערכתי עולה, כי מדובר על שיתוף פעולה מלא בכל נושאי הכשרות והדת ע"י שני הרבנים הגאונים שהוכתרו: רבי יצחק אייזיק לנדא שליט"א ורבי שבח צבי רוזנבלט שליט"א", כותב אברהם טננבוים מזכיר עיריית בני ברק ודוברה.

מלשכת רב העיר בני ברק לא נמסרה תגובה.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture