Yossi Zeliger/Flash90

רגע לפני פתיחת הקלפיות: אלו דברים עליך לדעת • המדריך לבוחר

סוף סוף זה מגיע: בעוד פחות מ-12 שעות אזרחי ישראל יוכלו לממש את זכותם הדמוקרטית ובציבור החרדי יוכלו אף לזכות במצוות ועשית ככל אשר יורוך' • מה חשוב לדעת רגע לפני שנכנסים לקלפי, איך מונעים פסילת קול ואיזה זכויות מגיע לך כאזרח וכעובד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כמעט ארבעה חודשים אחרי שהחליטו ראשי מפלגות הקואליציה של הכנסת ה-20 להקדים את הבחירות לכנסת ה-21, מחר יוכלו 6,339,729 בעלי זכות הצבעה בישראל לממש את זכותם הדמוקרטית ולהכריע איך יראו פניה של הכנסת ה-21.

מאז ניתן האות לא מעט דברים התרחשו בפוליטיקה. הביטחוניסטים (גנץ, יעלון, אשכנזי וגל הירש) הסתערו על הזירה, פריימריז נערכו במפלגות השונות, מפצים התרחשו מימין ומשמאל (פרישת בנט ושקד מהבית היהודי לטובת הימין החדש, פירוק המחנה הציוני, פרישת ציפי לבני וחיבור גנץ ולפיד) ועשרות, אם לא מאות, סקרים בחנו כל סיטואציה פוליטית אפשרית.

במחנה החרדי פנימה לא התרחשו דברים דרמטיים למדיי, אם כי דיבורים היו לרוב. דגל התורה ואגודת ישראל הצליחו לגבור על הפערים ולבסוף התאחדו שוב תחת מטרייה אחת – יהדות התורה. המפץ, שכמעט ולא פסח על שום מחנה בבחירות אלו, לא הצליח לחדור בסופו של דבר למגזר החרדי ושתי המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, החליטו לרוץ זו לצד זו ולא זו בתוך זו (ריץ' רץ'). ובעצם, מלבד פרישת מפלגת יחד מהמירוץ לטובת תמיכה ביהדות התורה, שום דבר דרמטי לא באמת קרה בגזרה החרדית.

כך או כך, גם ההתלבטות לא גדולה, אם בכלל היא קיימת, ריכזנו עבורכם לקראת יום הבוחר, את הדברים שכדאי שתדעו רגע לפני שאתם ממשים את זכות בחירתכם, אלא אם כן אתם משתייכים למגזר 'המעטפות הכפולות', מתוך 3,867 נציגי הסגל הדיפלומטי, שליחי הסוכנות היהודית, קק"ל, קרן היסוד ונציגים שונים אחרים מטעם המדינה, שכבר מימשו את זכות הצבעתם לפני כשבוע וחצי, או מהחיילים שמצביעים בבסיסיהם, שם נפתחה ההצבעה 72 שעות לפני הבחירות וצפויה להימשך עד תום יום הבחירות.

למי יש זכות בחירה?

מי שרשאי להצביע בבחירות לכנסת, הוא כל תושב המחזיק באזרחות ישראלית שמלאו לו 18 שנים ורשום בספר הבוחרים. בסך הכל ישנם כ-6,339,729 בעלי זכות הצבעה בישראל, כך על פי רישומים של משרד הפנים. אלו יוכלו ללכת ולהצביע באחת מ-10,460 הקלפיות הפזורות ברחבי הארץ מהן 3,940 קלפיות נגישות ו־2,189 קלפיות נגישות מיוחדות. בשבועות האחרונים נשלחה 'הודעה לבוחר' מטעם משרד הפנים ובה מצוין באיזה קלפי עליו לממש את בחירתו, בדרך כלל היא זו הקרובה לכתובת מגוריו. היה ולא קיבלתם הודעה לבוחר בדואר, תוכלו לאתר את הקלפי בו אתם רשומים באתר המידע של משרד הפנים.

הקלפיות יפתחו להצבעה ביום הבחירות, מחר יום שלישי, החל מהשעה 7:00 בבוקר ועד לשעה 22:00 בערב – רצוף, למעט רשויות קטנות בהם מספר המצביעים לא עולה על 350 בעלי זכות בחירה וכן בתי חולים שם יפתחו הקלפיות ב-08:00 ויסגרו ב-20:00 בערב.

הליך ההצבעה

הליך ההצבעה הוא פשוט למדיי. מגיעים לקלפי ומזדהים בפני חברי הקלפי באמצעות תעודת הזהות, רישיון נהיגה, דרכון ישראלי, תעודת חוגר / קצין ותעודת חבר כנסת, אם במקרה כיהנתם בתפקיד זה בקדנציה החולפת. חברי ועדת הקלפי יזהו אותכם וירשמו ברשימת הקלפי כי הגעתם לממש את זכות בחירתכם.

לאחר ההזדהות הבוחר מקבל לידיו מעטפה אחת עמה הוא ניגש אל מאחורי הפרגוד ומכניס בה את פתק המפלגה בו הוא בוחר. בניגוד לבחירות ברשויות המקומיות, בבחירות לכנסת ישנה רק מעטפה אחת ולא שתיים. במקרה ואין בכוורת את פתק ההצבעה של המפלגה בה אתה מבקש לבחור אפשרי לכתוב בכתב יד על פתק ריק את אותיות המפלגה (לדוגמא: ג' ש"ס וכדו') וזה נחשב לקול כשר. אחרי שהפתק נמצא במעטפה, תפקידכם לשלשלו לקלפי שבמרכז החדר.

באיזה מקרה הקול שלכם הופך לפסול? במקרה והכנסתם למעטפה שני פתקים של שתי מפלגות שונות, פתק הצבעה שהוספתם עליו קשקוש או סימן כלשהו העלול לזהות את המצביע, יותר משלושה פתקים זהים ופתק לבן ריק. כאמור, במקרה וכתבתם על פתק את אותיות המפלגה ו/או את כינוייה בכתב יד קולכם לא נפסל. ראוי לציין, כי בשונה מהפתקים עצמם שיכולים להיכתב בכתב יד, לא ניתן להצביע עם מעטפה שלא סופקה על ידי הוועדה המרכזית ושנחתמה על ידי שני חברי ועדת הקלפי.

יום שבתון

יום הבחירות לכנסת מוגדר כיום שבתון במשק ורוב העובדים אינם מחויבים לעבוד, כאשר כמעט כל מי שעבד אצל מעסיק לפחות שבועיים רצופים לפני הבחירות יכול לממש את יום השבתון. עם זאת, יש יוצאים מן הכלל. החוק קובע שמקומות עבודה המוגדרים כ'שירותים ציבוריים' יכולים לחייב את העובדים להתייצב לעבודה. בנוסף, עובדי המפלגות, הסיעות בכנסת, הסיעות ברשויות המקומיות, עובדי רשימות המועמדים, עובדי משרד הפנים והרשויות המקומיות הממלאים תפקיד ביום זה יחויבו לעבוד. שירותי ההצלה וכוחות הביטחון פועלים במתכונת שבת וחג.

מלבד כל אלו, גם עובדים בחברות, חנויות ומפעלים, בהן הליך היצור או השירות עובד באופן רציף ועכשווי, כמו חברת חשמל, מפעלי חברות מים שונים, ספקי דלק ונותני שירותי תקשורת, כמו גם תחנות דלק וחנויות הנוחות שבהם, חניונים, קיוסקים, בתי מלון, מסעדות וכדו', וכן מפעלי חרושת וחקלאות, עובדים ביום זה. מובילי מוצרי יסוד, כמו לחם, מוצרי חלב פירות וירקות ותוצרת חלב יעבדו עד השעה 11:00 בבוקר, כאשר חנויות לממכר מזון, סופרים ומכולות פועלים בין השעות 6:00 ל-12:00 בצהריים.

תחבורה ציבורית

התחבורה הציבורית ביום הבחירות פועלת במתכונת רגילה, כמעט לחלוטין. על פי קביעת ועדת הבחירות המרכזית, הנסיעה בחבורה ציבורית ביום זה חינם, החל מהשעה 20:00 בערב יום קודם הבחירות, קרי היום (שני) בלילה, ועד לתום השירות ביום הבחירות, מחר יום שלישי.

בהצלחה!

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture