ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי. צילום: ויקפדיה

בעקבות הפגנות מחאה: פולין ביטלה ביקור של משלחת ישראלית

גל מחאה הציף את פולין נגד מתן פיצוי ליהודים שנכסי משפחותיהם נגזלו בזמן השואה, דבר שהביא את משרד החוץ במדינה לבטל פגישה עם משלחת ישראלית. "ישראל ביצעה שינויים באופן המעיד על כך שהשיחות יתמקדו בעיקר בהשבת הרכוש"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

פולין הודיעה היום (שני) כי היא מבטלת את הגעתה של משלחת בכירים מישראל שהייתה צפויה לבקר במדינה. בהודעה מטעם משרד החוץ של פולין נטען כי ההחלטה לבטל את הביקור התקבלה לאחר שהתברר כי "ישראל ביצעה שינויים של הרגע האחרון בהרכב המשלחת, באופן המעיד על כך שהשיחות יתמקדו בעיקר בסוגיות הקשורות בהשבת רכוש יהודי בשואה" – עניין שעורר התנגדות עזה בוורשה.

המשלחת, בראשותו של אבי כהן-סקאלי, מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, שאמורה הייתה להגיע לוורשה מטעם המשרד לשיוויון חברתי ומשרד החוץ, הייתה חלק מעבודת מטה בנושא שהתקיימה במשרדים בארבע השנים האחרונות. במסגרת עבודת המשלחת גובשה תוכנית סדורה בשיתוף הארגון היהודי להשבת רכוש (איל"ר) לפעולה מול חמש מדינות, ובהן פולין להשבת רכוש יהודי שנגזל או הולאם.

מהמשרד לשוויון חברתי נמסר אתמול כי "במסגרת פעילות התוכנית, מקודמות פעולות חקיקה עם מדינות נוספות הנוגעות לזכויות היהודים שורדי השואה, וכן להשבת רכוש יהודי. במסגרת זו, מקדמת השרה גמליאל מהלכים מול ממשלת גרמניה במטרה להרחיב את הכרת הגרמנים בשואת יהדות רומניה, וכתוצאה מכך להביא להרחבת מעגל מקבלי הפיצויים. כמו כן, בהנחיית השרה מוביל המשרד מהלכים מול ממשלת רומניה להשבת הרכוש היהודי מרומניה".

השרה גמליאל מסרה כי "ממשלת ישראל רואה בהשבת הרכוש היהודי ובקידום זכויות שורדי השואה צו מוסרי מחייב של מדינת היהודים. שום גורם, מדיני או אנטישמי, לא יעצור אותנו מקיום הצו החשוב הזה. מברכת את הממשלה הפולנית על עמידתה האיתנה למול קולות המחאה האנטישמית, עמידה מרשימה בוודאי בתקופת בחירות. שעון החול הולך ואוזל, ועלינו לפעול ביתר שאת בטרם יהיה מאוחר".

הביטול מגיע לאחר שמאות תומכי ימין קיצוני קיימו השבוע צעדת במחאה נגד חוק אמריקאי חדש המאפשר השבת רכוש יהודי שנתפס במהלך מלחמת העולם השנייה בוורשה, בירת פולין. מחאה זו מגיעה במהלכה של מערכת בחירות במדינה המזרח אירופאית, שצפויה להכרעה בסוף החודש הקרוב (26 במאי). המפגינים נשאו שלטים עליהם סיסמאות כמו "לפולין אין כל מחויבות", ו"צבועי שואה" וצעדו ממשרדי ראש הממשלה עד לשגרירות ארצות הברית במרכז הבירה.

בכיר במפלגת השלטון בפולין צוטט ב'כאן חדשות' אומר כי עמדתם בנושא עומדת להשתנות. "אין כוונה לאפשר לישראל או ליהודים לתבוע רכוש ללא יורשים". עם זאת, הדגיש הבכיר כי פולין לא מתכוונת לאסור על ישראלים להגיע למדינה ולדבר על הנושא. "אנו מעוניינים במערכת יחסים טובה עם ישראל. עם זאת בנוגע לרצון לדבר על הפיצויים – העמדה שלנו היא שהגרמנים הם אחראים לפשעים נגד יהודים שבוצעו על אדמת פולין בתקופת השואה, ולכן אם מעוניינים לתבוע רכוש שאין לו יורשים כפיצוי נזק – שיתבעו את הגרמנים", אמר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture