דיווח: מטוס תובלה איראני ביקר ביעד התקיפה הלילה בסוריה

התקיפות של חיל האוויר הישראלי הלילה בשדה התעופה T4, בוצעו כיממה לאחר שמטוס התובלה של Fars Air Qeshm הגיע לבסיס שנמצא ליד חומס, בטיסה מטהרן. לפי המרכז הסורי לזכויות אדם, חמישה חיילים נהרגו בתקיפה אמש

מטוס תובלה מדגם בואינג 747 בשירות משמרות המהפכה האיראניים ביקר בסוף השבוע האחרון ביעד התקיפה של ישראל בסוריה, שדה התעופה הצבאי T4 שליד חומס. ייתכן כי יש קשר בין התקיפה לנחיתת המטוס. לפי דיווחים הבוקר (שני) מתברר כי המטוס הזה ביקר בשבוע האחרון בבסיס T4 שלוש פעמים. המטוס פרק שם מטען גם בימים שלישי ושישי בשבוע שעבר. בעבר נטען כי מטוס התובלה פועל בקו טהרן-דמשק ומעביר אמצעי לחימה לשיפור דיוק טילים.

ביום שבת ב-8:45 בבוקר נחת מטוס הג'מבו 747 (EP-FAB) של חברת התעופה האיראנית Fars Air Qeshm, המזוהה עם משמרות המהפכה, בבסיס T4 לאחר שהגיע בטיסה מטהרן. כשלוש שעות לאחר מכן המריא המטוס מבסיס T4 בחזרה לטהרן. כיממה וחצי לאחר מכן דווח על תקיפה ישראלית באזור הזה. ישראל לפי שעה שומרת על עמימות ולא לוקחת אחריות על התקיפה, זאת בניגוד לתקיפה שבוצעה בלילה שבין שבת לראשון בתגובה לשיגור הרקטות לעבר החרמון.

לפי המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, 5 בני אדם נהרגו הלילה בתקיפה השדה התעופה T4, שלושה מהם חיילים סורים, כמו כן דווח גם על פצועים קשה. בתקיפה הושמד מחסן טילים וכלי רכב אחד. לפי מרכז המעקב, באתר מחסנים השייכים למשמרות המהפכה האיראנים.

בדיווחים הלילה בסוריה נאמר כי חיל האוויר הישראלי ירה טילים לעבר בסיס חיל האוויר T4 בחומס. סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" דיווחה כי נשמעו פיצוצים עזים בבסיס, בו יש גם נוכחות לכוחות איראניים, וכי פרצה שריפה במקום. משרד ההגנה בדמשק הודיע כי ישראל אחראית לתקיפה ושני טילים יורטו. גורם צבאי סורי רשמי הודיע כי מערכות הנ"מ הסוריות "בלמו תוקפנות ישראלית והשמידו שני טילים" ששוגרו לעבר שדה התעופה טיפור T4 מזרחית לחומס.

בלוג המדועין אינטלי טיימס מציין כי, ‏יתכן והתקיפה הלילה קשורה לנסיבות חקירת ירי הרקטות שלשום בערב אל עבר החרמון הישראלי או לתשתיות אמל"ח שנפרקו אל תוך המחסנים שבשליטת האיראניים בבסיס. עוד מציין הבלוג כי, בשבוע האחרון מטוס ה-747 של חברת "קאשם פרס אייר" נצפה פורק שוב ושוב מטען בשדה התעופה הסורי T4 הסמוך לתדמור. לדבריו, הבסיס הסורי חולק למעשה נוכחות איראנית ורוסית ולכן תקיפה שכזו דורשת תיאום היות והרוסים מתרכזים בחלק המזרחי של הבסיס.

בסיס T4 היה מספר פעמים יעד לתקיפה אשר על פי גורמים זרים, בוצעה על ידי ישראל. באחת התקיפות נהרגו 18 חיילים איראניים ועל פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל מטרתה הייתה להשמיד מערכת הגנה אווירית מתקדמת שהעבירו משמרות המהפכה אל תוך הבסיס, זאת על מנת למנוע מהם להשתמש על מטוסים ישראלים. בעקבות התקיפה איימה איראן להגיב בתקיפות נגד ישראל, איום שהתממש כחודש לאחר מכן, כשאיראן שיגרה מספר טילים לעבר ישראל.

לפי המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, גוף אופוזיציה שבסיסו בלונדון ונחשב לבעל מקורות אמינים, חמישה חיילים נהרגו בתקיפה אמש, שלושה מהם סורים. בתקיפה הושמדו מחסן טילים וכלי רכב, ועוד כמה בניינים נפגעו. משרד ההגנה בדמשק הודיע כי ישראל אחראית לתקיפה וכי שני טילים יורטו. באתר שוכנים מחסנים השייכים למשמרות המהפכה האיראניים, ובעבר דווח בכלי תקשורת זרים שישראל תקפה באזור.

גם בתקיפות קודמות הסתמן קשר – לפחות מבחינת לוח הזמנים – לנחיתת מטוס התובלה האיראני שמוביל זה תקופה ארוכה נשק מתקדם לסוריה ולחיזבאללה. לפני כחצי שנה המריא מטוס הג'מבו 747 (EP-FAB) של Fars Air Qeshm מנמל התעופה הבינלאומי מהראבאד (THR) בטהרן לנמל התעופה הבינלאומי האימאם חומייני (IKA). משם המריא לנמל התעופה הבינלאומי בדמשק – שם נחת בשעות הערב. כמה שעות לאחר שהמטוס פרק את מטענו דיווחו הסורים על תקיפה ישראלית באזור דמשק שבה נפגע מחסן תחמושת.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו