מסע הקודש של האדמו"ר מסלאנים לקברי אדמו"רי סלאנים זי"ע בבלארוס • סיקור

מסע הקודש של קהל חסידי סלאנים לקברי אדמו"רי סלאנים זי"ע בעיר סלאנים בראשות האדמו"ר שליט"א • במסגרת הביקור נחנכו המצבות שעל ציוני הקודש שנתגלו לאחרונה באופן מדויק ונערך מעמד חנוכת הבית וקביעת מזוזות לבית הכנסת אורחים סלאנים • תיעוד וסיקור נרחב

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מסע קהל חסידי סלאנים בראשות כ"ק האדמו"ר שליט"א התקיים בימים אלו לקברי אבות במדינת בלארוס. בשיאו של מסע היסטורי זה נחנכו מצבות ציוני הקודש של שלושה מאדמו"רי החצר בעיר סלאנים, ובנוסף התקיים מעמד קביעת מזוזות וחנוכת הבית להכנסת אורחים שהוקם בעיר.

מסע מיוחד זה יצא לדרך ביום חמישי כ"ה באייר, עם כ-100 מתורמי חצר סלאנים ומקימי הקריה החדשה של ישיבת 'באר אברהם' בעיר אלעד. בשבת שהתה הקבוצה בקמפוס המרווח של מוסדות 'יד ישראל' (צ'ייקה) שבעיר ז'ודזינה הסמוכה למינסק. היתה זו שבת עילאית ומרוממת במחיצתו של האדמו"ר שליט"א, כשכל העת עוטפת את המשתתפים אוירת ההכנה הרוחנית לקראת הביקור הצפוי בציוני האדמו"רים בסלאנים, וכל זאת באווירת חג השבועות הממשמש ובא גם הוא.

ביום ראשון כ"ח באייר, היום הרביעי למסע, ביקרו חברי המסע במחנה העבודה קולדיצ'בו, שם נהרג על קידוש השם האדמו"ר מרן הק' רבי שלמה דוד יהושע זי"ע הי"ד. מעמד תפילה מרומם ומרגש עד דמעות התקיים במקום. היתה זו הזדמנות ראשונה, מאז השואה הנוראה, בה מבקרת קבוצה כה גדולה של חסידי סלאנים באתר בו עלה בסערה השמימה האדמו"ר האחרון לבית סלאנים שהיה בגולה.

התחנה הבאה למסע היתה בעיירה 'נובה מיש' או כפי שהיא מכונה אצל חסידי סלאנים – 'מוש'. המדובר בעיירה בה התגוררו גדולי חסידי לעכוויטש קאברין וסלאנים למן ימיה הראשונים של שושלת זו. במסגרת הביקור בעיירה זו פקדו המשתתפים את ציונו של הגאון הקדוש רבי יחיאל רבה של מוש זצוק"ל, מגדולי חסידי לעכוויטש.

משם המשיך המסע לבראנוביץ. בעיר זו פקדו חברי המסע את מקום מעוני האדמו"רים בעיר זו, כמו גם את בית העלמין בו עמד אוהל ציונו של הגה"צ רבי משה מידנר זצ"ל, מגדולי חסידי סלאנים ומי שעמד בראש ניהול ישיבת "תורת חסד" בבראנוביץ. לקראת ערבו של יום חנו משתתפי המסע במקום בו עמד עד לשואה השטיבל המרכזי של חסידי סלאנים בבראנוביץ, מקום ששימש גם את ישיבת 'תורת חסד'. באוהל מצוייד היטב שהוקם בתחנה מרגשת זו התקיימו תפילות מנחה ומעריב. כמו"כ התקיימו שיעורי תורה במקום.

למחרת היום, ערב ר"ח סיון, הגיעה הקבוצה לעיר סלאנים. ביום זה, שיאו של המסע, התקיימו אירועים אחדים שהיו מרגשים ומשמעותיים במיוחד עבור משתתפי המסע. בראשית היום התפללו הנוסעים שחרית בבית 'הכנסת אורחים סלאנים' ברחוב רוז'אנסקיה 49 שנחנך ביום זה. בלתי ניתן לתיאור התרגשותם של חברי המסע בעת ההתארחות במקום, לאחר שזה לראשונה התאפשר בידם להתפלל בבית כנסת ולהתארח באופן מכובד בעת הגעתם לתפילה בקברי אבותיהם הקדושים בעיר.

לאחר מכן פנו הכל לבית העלמין הסמוך – 'בית החיים רוז'ינוי' ('רוזשינאייער בית עולם', כפי שנקרא בימים עברו) – שם טמונים שלושה מאדמו"רי בית סלאנים: הסבא קדישא מרן בעל 'יסוד העבודה' זי"ע ושני נכדיו האחים הקדושים – מרן רבי ישכר לייב זי"ע ואחיו מרן רבי אברהם זי"ע בעל ה'בית אברהם'. הביקור ביום זה היה מיוחד ונרגש מאוד עבור חסידי סלאנים, שכן מדובר בסיומו של פרויקט רחב היקף שנפרש על פני 3 שנים, לגילוי ושחזור מיקומם המדויק של ציוני הקודש.

בית קברות זה ניצל באורח פלאי לפני כ-30 שנה ע"י חסידי סלאנים. באותו זמן נקבעו מקום הקבורה של האדמו"רים על פי הערכה והנתונים שהיו קיימים אז. במהלך השנים הצטברו עדויות ומסמכים רבים אודות בית העלמין ומקום קבורתם של האדמו"רים. לפני כשלוש שנים פתח 'הועד להצלת ולשחזור ציוני רבוה"ק מסלאנים' שע"י 'מוסדות באר אברהם' במחקר מקיף אודות בית העלמין בסלאנים. במסגרת מחקר זה נסקרו מאות מסמכים, בוצעו ראיונות עם יוצאי סלאנים ונערכו התייעצויות עם מומחי תחום זה. בתום המחקר בוצעו חפירות ארכיאולוגיות בהנחיית ארגון 'אתרא קדישא', ובסיומן נתגלו שרידי האוהל וקבריהם של אדמו"רי סלאנים הטמונים במקום. היה זה גילוי מרעיש לעולם היהודי בכלל ולחסידי סלאנים בפרט. מאז הגילוי השתוקקו החסידים להזדמנות בה יוכלו לפקוד את המקום ולשפוך שיח תפילה במקום, וההזדמנות הגיעה לידם ביום הזה.

לקראת השעה 11:00 צעדו החסידים בראשות האדמו"ר שליט"א מבית הכנסת האורחים הסמוך לבית העלמין רוז'ינוי. לראשונה נראו מול עיניהם שלושת ציוני הקודש על המצבות החדשות שנבנו ימים אחדים קודם לכן. את שלושת הקברים מקיפים שרידי האוהל ההיסטורי שנחשפו במהלך החפירות. בנוסף נחשפו כשלושים קברים ששכנו סביבות האוהל, ושוקמו גם הם במסגרת העבודות בשטח. שטח האוהל גדול במיוחד, כך שהוא מסוגל להכיל את כל קהל המתפללים. באוירה נעלית ומרוממת ובמשך שעה ארוכה נערך במקום מעמד תפילה ואמירת פרקי תהילים שנאמרו ע"י האדמו"ר שליט"א. קולות התפילה הדהדו במורד ההר המשמש את בית העלמין ורטט של קדושה והתעוררות הורגש בלב כל מי שנכח במקום. לאחר מכן התקיים מעמד תפילת השל"ה כיאה ליום זה ער"ח סיון. עוד שעה ארוכה נכחו המתפללים במקום ובזמן בו האדמו"ר שליט"א קורא קוויטלאך, התייחד כל אחד מהנוכחים בשפיכת הלב לאלוקים לקל חי ובתפילה אישית משלו.

עם סיום התפילה באוהל האדמו"רים פנו האדמו"ר שליט"א והחסידים לבקר בשרידי אוהלו של הגאון הגדול רבי מרדכ'לה אושמינער זצוק"ל, רבה של העיר סלאנים, שנתגלו גם הם במסגרת המחקר שנערך אודות בית עלמין זה.

לאחר הביקור בבית העלמין שבה הקבוצה לבית הכנסת האורחים. הכנסת אורחים זו הוקמה בחדשים האחרונים בעקבות הגילויים המרעישים בבית העלמין הסמוך, ומתוך ההבנה כי הגיעה העת להקים הכנסת אורחים לחסידים ופוקדי העיר סלאנים שהולכים ומתרבים בשנים האחרונות. בחסדי ה' עלה בידי הר"ר שמעון לוינגר הי"ו, חבר הועד להצלת בית העלמין, לרכוש מספר מבנים בסמוך לבית העלמין, לשפצם ולהציב בהם את התנאים הנדרשים לקיום הכנסת אורחים יהודית.

בהתרגשות גדולה נערך מעמד קביעת מזוזות וחנוכת הבית ע"י האדמו"ר שליט"א. בנוסף ירה האדמו"ר שליט"א את אבן הפינה למקוה טהרה שיקום בעז"ה בקרוב במקום. לאחר מכן הסבו הכל לשתיית 'לחיים' לרגל יום נרגש זה, כשהאדמו"ר שליט"א מאחל שיקויים במקום זה 'בורא עולם בקנין ישלים זה הבנין' ושזכות הצדיקים הקדושים הטמונים בסמוך לכאן תגן על כל ההולכים בדרכיהם. כמו"כ איחל ברכה לכל העוזרים והמסייעים להקמת בית הכנסת אורחים זה. את דבריו סיים בתפילה שבמהרה יבוא משיח צדקינו ויקומו וירננו שוכני עפר ורבוה"ק ישובו עם פדויי ה' לציון ברינה במהרה בימינו אמן.

בהמשך היום הוזמנו כל משתתפי המסע לסעודת המצווה שנערכה באולם סמוך. במסגרת סעודה זו נערכה מגבית התרמה עבור הקמת והשלמת המקווה ובית הכנסת האורחים, וכן עבור הקמת אוהל מכובד מעל ציוני האדמו"רים. מתוך האוירה המרוממת שאפפה את כל הנוכחים, בעקבות מעמדי היום ובעקבות המסע המוצלח של הימים האחרונים, המגבית הוכתרה בהצלחה רבה, כשכל אחד רואה לעצמו זכות להיות שותף בפרויקט היסטורי זה.

מסע זה בכלל והביקור בעיר סלאנים בפרט שימשו סיום מרגש ומוצלח לפרויקט הגדול של הצלת בית החיים רוז'ינוי וקברי אדמו"רי סלאנים. חברי הוועד שהשקיעו ימים כלילות במסגרת פעילותם זו, הודו להשי"ת על חסדיו עמם בגילוי ושחזור ציוני הקודש ונשאו תפילה שזכות הצדיקים הקדושים הטמונים במקום זה תשפיע על כל ההולכים בדרכיהם ועל כל המעתירים בזכותם שפע רוחני וגשמי וכל טוב.


הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כל הכבוד לחסידים ולאתרא קדישא

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture