צילום: דוברות הבית הלבן

טראמפ: "עצרתי תקיפה באיראן – בגלל שלא הייתה פרופורציונלית"

נשיא ארצות הברית התייחס להחלטתו לבטל את התקיפה רגע לפני הוצאתה לפועל: "כששמעתי ש-150 אנשים ימותו מהתקיפה, עצרתי אותה". טראמפ חשף כי הוספו אמש עוד סנקציות ותקף את קודמו בתקפיד: "עשה הסכם נורא"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס להחלטתו לבטל את התקיפה האמריקנית הלילה נגד איראן, רגע לפני הוצאתה לפועל: "ביום שני איראן יירטה מטוס לא מאויש שטס מעל מים בינלאומיים. היינו מוכנים להגיב אתמול בלילה נגד 3 מטרות שונות. כששאלתי כמה אנשים ימותו, '150 אדוני', השיב לי גנרל. 10 דקות לפני הירייה עצרתי אותה, זה לא פרופורציונלי כתגובה לירי לעבר מטוס לא מאויש". לדברי טראמפ, "אני לא ממהר, הנשק שלנו הוא חדש ומוכן, מהטובים בעולם".

במהלך הודעה ארוכה שפרסם ברשת הטוויטר התייחס למתיחות הממושכת עם איראן ותקף את קודמו בתפקיד: "הנשיא אובמה עשה הסכם נורא עם איראן, שנתן להם 150 מיליארד דולר ועוד 1.8 מיליארד דולר במזומן. איראן הייתה אז בצרות והוא הוציא אותם מזה. הוא נתן להם מסלול חופשי לנשק גרעיני בקרוב, והם צעקו מוות לאמריקה".

הנשיא טראמפ מוסיף כי, "אני ביטלתי את ההסכם, שאפילו לא אושר על ידי הקונגרס, והטלתי סנקציות כבדות. הם עכשיו מדינה הרבה יותר חלשה משהיו בתחילת הכהונה שלי כנשיא, אז הם גרמו לבעיות ענקיות ברחבי המזרח התיכון". לסיום אמר כי, "הסנקציות משפיעות והוספנו עוד אתמול בלילה. לאיראן אסור לעולם להגיע לנשק גרעיני, לא נגד ארצות הברית, ולא נגד העולם".

 

איראן: "יכולנו להפיל מטוס עם 35 אנשי צוות אמריקנים"

 

הלילה דווח כי, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר אמש לצבא ארצות הברית תקיפות נגד איראן בתגובה להפלת מל"ט הביון אתמול, אך חזר בו בהמשך. כך מדווח "ניו יורק טיימס". גורם אמריקני אישר הבוקר גם לסוכנות AP כי ארצות הברית תכננה מתקפת תגובה נגד איראן, אך התקיפה בוטלה.

על פי הדיווח, המסתמך על גורמים בכירים בממשל, המבצע המתוכנן בוטל בשלבים מתקדמים. לדבריהם, המטוסים היו באוויר והספינות הגיעו לאזור המתוכנן, אך נדרשו להסתובב. לא ברור מה גרם לנשיא לשנות את דעתו בנושא, והאם תוכנית התקיפה המתוכננת יכולה עדיין לצאת לפועל. בבית הלבן סירבו להגיב לדיווח, ולדברי העיתון, הם לא נתבקשו לדחות את פרסום הכתבה.

דיווח בארה"ב צוטטו מספר בכירים בממשל שטענו כי טראמפ אישר את התקיפה, שהייתה מתכוננת להתבצע זמן קצר לפני עלות השחר במפרץ, על מנת לצמצם את הסיכון לאזרחים או לכוחות הצבא האירני. כמו כן על פי דיווחים, הצוות המדיני של טראמפ תמך בתקיפה אולם היו אלה הגורמים בפנטגון שהניעו אותו לסגת מהרעיון.

גורמים רשמיים המעורבים בדיונים אמרו כי הנשיא תחילה אישר לתקוף קומץ של מטרות איראניות כגון מכ"מים וסוללות טילים. במידע שפורסם לא צוין אם הסיבה לביטול התקיפה הייתה שינוי דעתו של טראמפ, או עקב גורמים חיצוניים של קשיים לוגיסטיים או אסטרטגיים. טרמפ תקף כבר בעבר פעמיים מטרות שונות באזור במהלך כהונתו, כשהורה על תקיפות בסוריה בשנים 2017 ו-2018.

פקיד בבית הלבן אמר הלילה לרשת CNN האמריקאית כי "יש מחלוקת בין הנשיא דונלד טראמפ שלא חפץ בתגובה לאיראן לבין מזכיר ההגנה ג'ון בולטון שדוחף לכך". הוא ציין כי מזכיר המדינה מייק פומפאו נמצא בין שני הגורמים מבחינת דעתו. לדבריו, "המטרה היא ליצור מחדש את ההרתעה, אך המצב עדיין מסוכן ולא יציב".

בתוך כך דווח כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ העביר מסר לאיראן לפיו אם לא תיפתח במשא ומתן, הוא יתקוף אותה. הדיווח ברויטרס מתבסס על גורמים איראניים שהוסיפו כי, המסר של טראמפ היה ש"הוא מתנגד לכל מלחמה עם איראן, אבל הוא רוצה לשוחח עם טהראן לגבי שורת נושאים", כך אמר אחד הגורמים האיראניים, שדיבר בעילום שם.

לדברי הגורם, "הוא נתן פרק זמן קצר למתן התגובה שלנו, אבל התגובה המידית של איראן הייתה שזה תלוי במנהיג העליון להחליט לגבי הנושא". גורם שני אמר: "הבהרנו שהמנהיג נגד קיומן של שיחות, אבל המסר הועבר אליו כדי שיקבל החלטה". הוא הוסיף כי "אמרנו לגורם העומאני כי כל מתקפה נגד איראן תוביל להשלכות אזוריות ובינלאומיות".

על פי הדיווח, למרות האולטימטום טהרן השיבה בשלילה וטענה כי המנהיג העליון עלי חמינאי מתנגד "לכול סוג של שיחות עם ארה"ב". הם אישרו את קבלת ההודעה ואת העברתה לקבלת החלטה אצל חמינאי – אך הזהירו כי כול התקפה על ארצם תוביל להשלכות אזוריות ובינלאומיות. איראן העבירה מסר דומה גם לשגריר שווייץ בטהרן, שנחשב למי שמייצג את ארצות הברית מול משטר האייתוללות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture