קובי גדעון/לע״מ

"רגע קריטי במזרח התיכון": החלה הפסגה בין ישראל, ארה"ב ורוסיה

נתניהו: "פעלנו מאות פעמים נגד התבססות איראנית בסוריה ומנענו חזית בגולן". בולטון: "טראמפ החליט על סנקציות נוספות נגד איראן, לצד אפשרות למשא ומתן". היועץ לביטחון לאומי של רוסיה: "פועלים יחד עם איראן בנוגע למאבק בטרור"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח הבוקר (שלישי) את הפסגה המשולשת בירושלים בין יועצי הביטחון הלאומי של ישראל, רוסיה וארצות הברית – מאיר בן שבת, ניקולאי פטרושב וג'ון בולטון. נתניהו אמר: "אני רוצה להודות לנשיא טראמפ ולנשיא פוטין על הסכמתם לערוך את הפסגה ההיסטורית הזו, ולשלוח את היועצים הבכירים ביותר שלהם. הפסגה הזו מייצגת הזדמנות אמיתית לקידום היציבות באזור ובמיוחד בסוריה. ישראל מקווה שהמהלך יקרב אותנו למטרה של שלום, שגשוג וביטחון".

לדברי נתניהו הפסגה תעסוק בשלל נושאים ביטחוניים במזרח התיכון אך מטבע הדברים תתמקד בנעשה בסוריה. "כפי שאתם יודעים ישראל פעלה פעמים רבות מול התבססות איראן בסוריה, נגד העברת נשק לחיזבאללה והקמת חזית נוספת מול ישראל בגולן. נמשיך לפעול נגד איראן בסוריה". עוד הוסיף, "כולנו רוצים שלום וביטחון בסוריה, ושלא יהיו כוחות זרים בסוריה. אנחנו חושבים שיש דרך להשיג את המטרה המשותפת. המטרה של הוצאת הכוחות הזרים מסוריה תועיל לשלוש המדינות וגם לסוריה. נדון איך להגיע לזה".

הפסגה המשולשת, הראשונה מסוגה, תתמקד בנעשה בסוריה שלאחר ניצחונו של הנשיא בשאר אסד על המורדים. ישראל תבקש להתמקד בנוכחות איראן בסוריה ובלבנון וכן בצורך במעורבות האמריקאית, ובעיקר בזו הרוסית, כדי למנוע התבססות של הכוחות הללו בשטח. מזכיר מועצת הביטחון הרוסית ניקולאי פטרושב נחת אתמול בישראל, והוא מתכוון להציג את האינטרס של רוסיה באזור, אך לא פחות מכך – את זה של איראן.

נתניהו, בן שבת, בולטון, פטרושב. צילום: קובי גדעון/לע״מ

היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב התייחס לסנקציות שהטיל טראמפ על המנהיג העליון של איראן חמינאי. "אנחנו נמצאים בזמן קריטי במזרח התיכון", אמר בולטון. "אנחנו רואים את איראן כמקור של אגרסיביות באזור. הם תומכים בטרור בלבנון, מחמשים חוליות בסוריה ומאיימים על אספקת הנפט וממשיכים לנסות להגיע לנשק גרעיני. הנשיא החיל סנקציות חדשות משמעותיות, אך באותו זמן הוא משאיר את הדלת פתוחה למשא ומתן אמיתי".

לדבריו, טראמפ מצפה להיפגש בימים הקרובים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולדון עמו בנושא. בולטון ציין את ישראל כמי שממלאת תפקיד מרכזי בהבטחת שלום וביטחון באזור. הוא פנה אל נתניהו ואמר כי "בשל יחסיך הטובים עם פוטין וטראמפ יש סיכוי גדול להתקדם במישור כזה". בולטון אמר כי הפסגה מגיעה בעיתוי רגיש וחשוב. "מסביב למזרח התיכון, איראן היא מקור של תוקפנות תומך בחיזבאללה ומחמש קבוצות טרור בעיראק".

ניקולאי פטרושב, היועץ הרוסי, אמר כי, "אני תומך בדברים של נתניהו להגיע לשלום ולבטחון בסוריה. צריך להגיע על פי ההגדרות הבינלואמיות לריבונות סורית, וכך צריכים לפעול. רוסיה נלחמה בדאע"ש, מודעים לדאגת ישראל ומקווים שהאיומים יוסרו כך שישראל תהיה בטוחה, זה חשוב לנו אבל גם צריך לזכור אינטרסים של כוחות אחרים באיזור שאם נתעלם מהם לא נגיע לתוצאות".

ראש המל״ל בן-שבת אמר בפתח הפסגה כי, "קדמו למפגש שיחות מעמיקות וממושכות בין ראש הממשלה לראשי שתי המדינות בדיונים בדרגים מקצועיים שחיזקו את התחושה כי בשלה העת והוכשרה השעה למהלך המדיני הזה. קיומו בירושלים הוא עדות למעמדה של ישראל, לאמון בה מצד המעצמות ולמשקל הניתן לעמדתה בסוגיות שעל סדר היום האזורי והעולמי".

עוד הוסיף, "השגת ביטחון ויציבות באזורנו היא מטרה משותפת לכולנו. מייחלים לכך גם מדינות ועמים נוספים במרחב ומחוצה לו. ברם, לא ניתן יהיה להשיגה מבלי לרסן את שאיפותיה ופעולותיה של איראן. אירועי התקופה האחרונה נותנים תוקף נוסף למסקנה זו המחייבת התייחסות בכל מתווה להסדר". לדבריו, "זהו גם בסיס לאופטימיות ופתח לתקווה כי נוכל לגבש הסכמה על היעדים הקונקרטיים ועל הצעדים המעשיים לשם השגתם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture