בדו"ח שפרסם על ידי החוקר הראשי במשרד התחבורה הוטלה האחריות על פקח הקרקע שנתן הוראות לא נכונות לפני ואחרי ההתנגשות. הדו"ח פורסם בעקבות תקרית הבטיחות חמורה שאירעה בנתב"ג כששני מטוסים התנגשו בזנבותיהם

דו"ח חקירת התאונה בין שני מטוסי הנוסעים שהתנגשו זה בזה לפני כשנה וחצי התפרסם היום (שלישי) על ידי החוקר הראשי במשרד התחבורה, מלמד כי הגורם העיקרי לתנועה היה טעות של פקח הקרקע, כשחשב כי אחד המטוסים חונה בעמדה אחרת מזו שבה חנה בפועל. התאונה אירעה בעת ששני המטוסים נדחפו לאחור בדרך לנקודת ההמראה שלהם בנתב"ג. בתקרית לא היו פצועים אך נזק כבד נגרם לזנבות המטוסים.

בתחקיר נכתב כי "בשעת בוקר זו שרר מזג אוויר גשום ועדיין שררה חשכה, הרחבות היו רטובות והוארו באמצעות תאורת הצפה, באותה עת הייתה תנועה ערה של מטוסים יוצאים, לאחר פתיחת השדה להמראות ותנועה של מטוסים נכנסים". החוקרים מפנים את האצבע לפקח הקרקע: "ניתוח חומרי החקירה מלמד, כי הגורמים הישירים להתפתחות תהליך החקירה, בתנאים הסביבתיים שלה ובנסיבות הקונקרטיות, הם בעיקרם בתחום של הגורם האנושי, הן של פקח הקרקע ושני צוותי הגרירה והן בתחום הארגוני-תפעולי של השדה ושני המפעילים המעורבים, עם אחריות עקיפה של רגולציה חסרה", נכתב בדוח.

"האירוע הבטיחותי החמור החל בהנחיה שגויה של פקח הקרקע, במרשה הדחיפה שנתן למטוס ה-737, דחיפה שהתפתחה, בתנאי הראות והסביבה של אותו האזור, לכדי תאונה", החוקרים מוסיפים כי "כתוצאה מכישלון מנהלי הגרירה של שני המטוסים הנדחפים לאחור, לבצע דחיפה בטוחה, ולזהות סיכונים ומכשולים, בנתיבי הדחיפה לאחור של המטוסים".

בכירים ברש"ת: "נס גדול שלא ניצת אש כתוצאה מהחיכוך בין המטוסים"

כזכור, בבוקר יום רביעי, ב-22 במרס 2018 התנגשו שני המטוסים זה בזה, המטוסים המעורבים בתאונה חנו בעמדות חנייה סמוכות זו לזו בצמוד לטרמינל 3. מטוס אחד היה Boeing 767-300 של אל על, בטיסה 385 לרומא, כשעל סיפונו 240 נוסעים ואנשי צוות. המטוס חנה בשער יציאה C9. המטוס הנוסף היה Boeing 737-700 של חברת גרמניה, בטיסה 4915 לברלין, כשעל סיפונו 127 נוסעים ואנשי צוות. המטוס חנה בעמדה הצמודה ממערב, ב-C8.

בשעה 06:10 שני המטוסים קיבלו אישור דחיפה לאחור, משערי היציאה שבהם עמדו, אל נקודות ההתנעה. מטוס ה-767 של אל על נדחף לעבר נקודת ההתנעה המיועדת. לקראת סוף הדחיפה, המטוס השני, 737 של חברת גרמניה, קיבל אישור דחיפה לנקודת התנעה אחרת, ששונתה על-ידי פקח ההסעה תוך כדי הדחיפה משום שחשב כי המטוס חונה בעמדה C7, ולא ב-C8.