כנס הדיינים השנתי נפתח בירושלים לע"נ הגרי"ש אלישיב זצ"ל

בהנחיית נשיא בית הדין הגדול הגר"ד לאו שליט"א, כנס הדיינים נפתח במושב מיוחד לזכרו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שכיהן במשך שנים רבות כדיין בבתי הדין הרבניים וחבר בית הדין הגדול, אשר יום פטירתו יחול בימים הקרובים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אמש (ראשון) נפתח כנס הדיינים השנתי של בתי הדין הרבניים שנערך השנה במלון לאונרדו פלאז'ה בירושלים. עפ"י הנחיית נשיא בית הדין הגדול הגר"ד לאו שליט"א, הכנס נפתח במושב מיוחד לזכרו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שכיהן במשך שנים רבות כדיין בבתי הדין הרבניים וחבר בית הדין הגדול, אשר יום פטירתו יחול בימים הקרובים.

לקראת הכינוס החשוב ולכבוד המושב המיוחד לזכרו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, יצא לאור קובץ "משכיל לדוד – פסקי מרן הגרי"ש אלישיב", בקובץ מופיעים פסקי דין של נשיא בית הדין הגדול הגר"ד לאו שליט"א בהם מתקיים נידון הלכתי מעמיק בדבריו ופסיקותיו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

כמו כן בראש הקובץ מתפרסמים לראשונה שני פסקי דין שכתב מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, הרואים אור לראשונה בקובץ המיוחד.

מושב הפתיחה המיוחד "בדרכי הפסיקה של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל" פתח את כנס הדיינים בו השתתפו הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגאון רבי דוד לאו שליט"א, הראש"ל והרב הראשי לישראל נשיא מועצת הרה"ר הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א, דייני בית הדין הגדול, דייני בתי הדין הרבניים, אבות בתי דין, ראבד"ים ודיינים מרחבי העולם שהגיעו במיוחד להשתתף בכינוס, בראשם הגאון רבי פנחס גולדשמידט אב"ד מוסקבה, הגאון רבי יהורם אולמן אב"ד סידני אוסטרליה והגאון רבי אלעזר וולף אב"ד אמסטרדם.

זקן הדיינים הגאון רבי חגי איזירר שליט"א שנבצר ממנו להשתתף בכינוס בשל חולשתו, מסר את ברכתו למעמד ולמושב המיוחד לע"נ מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל אליו היה מקורב.

נשיא בית הדין הגדול הגר״ד לאו פתח את המושב המיוחד וסיפר כי פעמים רבות בבואו לפסוק בעניינים סבוכים הבאים לפתחו בבית הדין הגדול משמשים פסקיו של מרן הגרי״ש אלישיב כמורי דרך הלכתית בהירה ומסייעים רבות בדרך הפסיקה של בתי הדין. בעיון בפסקיו של מרן ניתן ללמוד רבות על דרכו המיוחדת אשר שילבה בין חתירה מתמדת לאמת הטהורה ויחד עם זאת ידע לתת את המקום הנכון לכל ספק ולכל התלבטות במהלך הדיון.

לאחר מכן נשא דברים הגאון רבי יוסף אפרתי שליט"א, ראש בית המדרש להוראה ויד ימינו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שבפתח דבריו סיפר לדיינים כי לפני הכנס נכנס למעונו של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א ואמר לו כי הוזמן לשאת דברים בכנס הדיינים. לאחר מחשבה ענה לו מרן שר התורה כי זו מצווה להשתתף בכנס.

הגר"י אפרתי באר את דבריו של מרן שר התורה עפ"י דבריו של חמיו מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, כשהוא מציין כי מרן הרב אלישיב היה אומר בכינוס כזה "המשפט לאלוקים", צריכים את בתי הדין וכל עוד שהשלטון לא מתערב ופוגע אתם תעשו את מלאכתכם.

הגר"י אפרתי העלה בדבריו את זכרו של מרן הגרי"ש אלישיב וציין את הוראותיו בנוגע למינוי דיינים ולדרך הפסיקה שהתווה בבתי הדין, כשהוא מזכיר את הגאון רבי חגי איזירר שליט"א עליו היה סומך מרן הגרי"ש אלישיב בכל נושא עולם הדיינות.

לאחר מכן נשאו דברי ברכה מנהל בתי הדין הרה"ג דוד מלכא שליט"א, יו"ר נציגות הדיינים ואב"ד אשדוד הרה"ג משה אמסלם שליט"א, והשר לשירותי הדת הרב יצחק וקנין הי"ו.

המושב המיוחד לע"נ מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצוק"ל ננעל בשיעור שמסר נשיא בית הדין הגדול בנושא משמורת ילדים כשהוא מביא את פסק הדין שכתב מרן הגרי"ש אלישיב ביושבו בבית הדין יחד עם הדיינים הגר"ע הדאיה והגר"ב זולטי לפני 60 שנה.

בנוסף, כנס הדיינים השנה מבטא את הקשר ההדוק בין בתי הדין הרבניים לבתי הדין ברחבי התפוצות, קשר שהחל עם החלטת נשיא ביה"ד הגדול הגר"ד לאו שליט"א להכיר אך ורק בגיטין וגיורים שנעשו בבתי דין קבועים וחשובים בעולם.

הבוקר (שני) התקיים מושב גיטין מיוחד בראשותו של הרה״ג זבדיה כהן ראב״ד תל אביב ובהשתתפות הרה"ג עמרם אלחדד שליט"א אב"ד ירושלים בדימוס, והרה"ג צבי בן יעקב שליט"א אב"ד תל אביב שהעלה הערות מעשיות בנושא שמות גיטין.

מושב הגיטין המיוחד נערך בהשתתפות דייני התפוצות, הרה"ג פנחס גולדשמידט שליט"א אב"ד מוסקבה, הרה"ג יהורם אולמן שליט"א אב"ד סידני אוסטרליה והרה"ג אלעזר וולף שליט"א אב"ד אמסטרדם, שהגיעו במיוחד לכנס הדיינים להשתתף במושב המיוחד בנושא גיטין.

לאור בקשות רבות מפי דיינים במערכת בתי הדין הרבניים ולקראת קידום הצעת החוק שהוגשה ע"י חברי הכנסת הרב משה גפני הי"ו והרב אורי מקלב הי"ו, הקובעת כי בתי הדין הרבניים יוכלו לחזור ולעסוק גם בדיני ממונות, ינעל כנס הדיינים בשיעור מיוחד מפי הגאון רבי מנחם מנדל שפרן שליט"א, אב"ד ביה"ד לדיני ממונות "הישר והטוב", בנושא "חלוקת רכוש עפ"י ההשקעה או עפ"י הרישום בטאבו" ובנושא "צוואות עפ"י ההלכה".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תודה לה'
השר לשירותי דת ספרדי הרב יצחק ועקנין
וגדול הדורות שעליו נשענים פסקי הרבנות
הוא מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture