נמל אשדוד. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

תוך 4 שנים: הייצוא הישראלי קפץ מהמקום האחרון למקום ה-8 ב-OECD

בשנת 2018 עמד קצב הגידול הריאלי ביצוא על 4.7% - השמיני בטיבו בקרב מדינות ה-OECD. זהו שיפור ניכר לעומת מצב היצוא ב-2015 אז התכווץ היצוא בקצב שנתי ריאלי של 3.2% וישראל דורגה אחרונה. בנוסף לכך מעלה הניתוח ההשוואתי כי לראשונה מזה חמש שנים קצב הגידול ביצוא גבוה יותר מהגידול בסחר העולמי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בשנים האחרונות היצוא הישראלי גדל בקצב מואץ. על פי נתוני מאזן התשלומים לשנת 2018 גדל היצוא מישראל בשיעור דולרי של כ-7% להיקף של כ-110 מיליארד דולר, זאת בהמשך לגידול דולרי של כ-8% שנרשם בשנת 2017, אז הסתכם היצוא בכ-103 מיליארד דולר.
הגידול המהיר ביצוא משתקף גם בחישוב הגידול הריאלי, המבוסס על נתוני החשבונות הלאומיים – ע"פ נתונים אלו של הלמ"ס בשנת 2018 גדל היצוא מישראל בשיעור ריאלי של כ-4.7% ובשנת 2017 גדל היצוא בשיעור ריאלי של כ-5.1%. זהו שיפור דרמטי בהשוואה לקצב הגידול שנרשם בשנים הקודמות. לשם השוואה בשנת 2016 גדל היצוא בקצב של 1.4% בלבד ואילו בשנת 2015 נרשם גידול שלילי ביצוא, אשר התכווץ בשיעור של 3.2%.

התאוששות היצוא והשיפור המגמתי שנרשם בשנים האחרונות באים לידי ביטוי גם בהשוואה בינלאומית. בשנת 2018 – ולראשונה מזה חמש שנים – גדל היצוא מישראל בקצב גבוה יותר מקצב הגידול של הסחר העולמי. הפעם האחרונה בה קצב הגידול של היצוא הישראלי היה מהיר יותר מהסחר העולמי נרשמה בשנת 2013 – בשנים שלאחר מכן התאפיין היצוא במגמה שלילית מובהקת שהגיעה לשיאה בשנת 2015.

מגמת השיפור החיובית משתקפת גם בהשוואה היחסית ליתר מדינות ה-OECD. על פי ניתוח מיוחד שנערך על ידי היחידה הכלכלית במכון היצוא, קפצה ישראל בדירוג צמיחת היצוא מהמקום האחרון ב-2015 למקום ה-8 בשנת 2018. עוד עולה מהניתוח כי בשנים 2017-2018 גדל היצוא בקצב מהיר של 4.9% בממוצע לשנה – קצב גידול אשר ממקם את ישראל במקום ה-12 מבין 34 מדינות ה-OECD. לשם השוואה בשנים 2012-2016 גדל היצוא בקצב שנתי ממוצע של 0.5% בלבד. קצב הגידול האיטי מיקם את ישראל במקום הלפני אחרון (33) בקרב מדינות ה-OECD ובהפרש זעיר מצ'ילה שדורגה אז במקום האחרון. כאמור מאז חל שיפור ניכר, אשר התבטא גם בקפיצה במיקומה של ישראל, בהשוואה למדינות אלה, אל ראש הדירוג.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "היצוא הישראלי ממשיך לשבור שיאים, הודות לפעילות המשותפת של היצואנים, מכון היצוא ומשרד הכלכלה. ליצוא הישראלי חשיבות גדולה לכלכלת ישראל – הוא קטר הצמיחה של המשק הישראלי ומקור מרכזי לתעסוקה יציבה ושגשוג כלכלי וחברתי. היצואנים הם חוד החנית של התעשייה הישראלית ומהגורמים המובילים בצמיחת המשק. הזירה הבינלאומית מציבה אתגרים מורכבים וקשים בפני היצואנים הישראליים, ואני שמח שתכניות הסיוע של משרד הכלכלה והתעשייה מצליחות לסייע ליצואנים בהתמודדותם בשווקים הבינלאומיים"

גדי אריאלי, מנכ"ל מכון היצוא, אומר כי, "הנתונים הללו הם עוד אינדיקטור למגמה החיובית לה אנו עדים מזה כמה שנים שבה שובר היצוא הישראלי את השיאים פעם אחר פעם. המחקר מלמד כי היצוא הוא מנוע צמיחה חשוב והכרחי למשק ולכלכלת ישראל. מכון היצוא שמח וגאה לסייע ליצואנים הישראלים להגיע לשווקים הבינלאומיים וליצור הזדמנויות עסקיות מעבר לים."

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture