אוקראינה: הולך ומוקם האוהל על ציון הרה"ק רבי צבי אריה מאליק זי"ע

בעיר אליק באוקראינה נשלמת בימים אלו הקמת האוהל המחודש על שטח בית העלמין הגדול, בו היה טמון הרה"ק רבי צבי אריה מאליק זי"ע, מגדולי תלמידי הרה"ק רבי יחיאל מיכל המגיד מזלאטשוב זי"ע ומידידיו הקרובים של הרה"ק רבי נחמן מברסלב ז"ע

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעיר אליק שבאוקראינה נשלמת בימים אלו הקמת האוהל המחודש על שטח בית העלמין הגדול, בו היה טמון הרה"ק רבי צבי אריה מאליק זי"ע, מגדולי תלמידי הרה"ק רבי יחיאל מיכל המגיד מזלאטשוב זי"ע ומידידיו הקרובים של הרה"ק רבי נחמן מברסלב ז"ע, שאף שוחח עמו מספר פעמים בדברי תורה ובדברי קבלה, והתבטא עליו כי יש בו מחכמת שלמה המלך. הרה"ק רבי צבי אריה מאליק זי"ע היה מייסדה של שושלת אליק ואלפים הסתופפו בצילו הטהור, המונים מכל הסביבה באו להתדפק על דלתות ביתו, חלקם לקבלת ישועה וברכה, חלקם לקבלת דרך בעבודת ד'.

בי"א תשרי שנת תקע"ב הסתלק הצדיק לבית עולמו והוא בן חמישים שנה בלבד. פטירתו היתה כאותם הצדיקים שיום לידתם ויום פטירתם היו באותו התאריך בדיוק. קברו נכרה בבית העלמין הגדול של אליק ומשך שנים רבות היה נודע מקום מנוחתו כמוקד עלייה לרגל לכל המבקשים לפעול ישועות ורפואות.

בצוק העתים הרסו הערלים האנטישמים את כל שטח בית החיים ועקרו את המצבות באטימות וברשעות, והשליכו אותן כדומן על פני האדמה בוואדי הסמוך. לאחר שהשטח פונה מכל המצבות, חרשו את המקום והפכוהו לשדה תבואה, למרבה החרפה. היות וחרשו את האדמה, נמצאות העצמות של מאות הנפטרים בחלקה העליון של האדמה ובחפירה קלה מגיעים אל העצמות.

הרב ישראל מאיר גבאי יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' שביקר במקום לפני מספר שנים וגילה את המעשה המחפיר, הבין כי עליו לפעול מיידית מול הגורמים בעירייה כדי להכריז על המקום כשטח פרטי וסגור, כדי להחזיר למקום את קדושתו הקדומה ולשמור בכל מחיר על כבודם של מאות הטמונים בבית העלמין העתיק באליק. לאחר הבאת הוכחות ברורות כי אכן היה במקום זה בית קברות פעיל עם מאות מצבות, הסכימה העירייה לשתף פעולה ולהחזיר את השטח לידי אגודת אהלי צדיקים שקיבלה על עצמה לטפל בכבודו של מקום זה.

יצוין כי בעבר התעסק בניסיונות לשיפוץ האוהל, הרה"ח ר' מרדכי וייס ז"ל מעיה"ק ירושלים, שפנה לגורמים שונים שיטפלו בנושא החשוב לו ואף הוזיל כסף רב מכיסו לצרכים אלו, אך מה מאד נכזבה תוחלתו כשהתברר לו כי הניח כספו על קרן הצבי ולא נעשה דבר לקידום הקמת האוהל. עד כדי כך, שבני משפחתו סיפרו לאחר פטירתו שבשנותיו האחרונות התהלך ר' מרדכי בכאב לב על הפרויקט של הקמת האוהל בשטח בית העלמין באליק, שירד לטמיון ולא זכה לראות בהקמתו ובבניינו. גורמים אלו גם ניסו לחבל בקשריה של אגודת 'אהלי צדיקים' שפועלת באופן חוקי עם עיריית אליק.

לפני כשנתיים ביקר הרב ישראל מאיר גבאי בעיר קלעבן (קאליוואן) שהיתה בעבר עיר ואם בישראל. בחיפושו אחר מצבות קדומות בבית העלמין, גילה מצבה של אחד מתלמידי הבעש"ט הק', הרה"ק רבי אהרן מקלעבן זי"ע, שהיתה מונחת בביזיון ובהזנחה רבת שנים. הרב גבאי שיפץ את המצבה, חידש את הכיתוב עליה ואף בנה אוהל פתוח מעל המצבה בכבודה הראוי לה. יצוין כי בקלעבן עומד גם בית הכנסת הישן על תילו, שם רוכזו כל יהודי העיר בשנות השואה והועלו באש על קידוש השם, הי"ד. בשנים האחרונות הציבה העירייה שלט על המבנה בו הונצחו יהודי קלעבן שנשרפו חיים במקום מרטיט ומצמרר זה. ארץ אל תכסי דמם.

היות וקלעבן סמוכה לאליק, הוא פנה לגוי מקומי שיסייע לו בפעולותיו מול העירייה באליק כדי לקבל אישורי בנייה על שטח בית העלמין ולהקים אוהל על מקומו המשוער של הרה"ק רבי צבי אריה מאליק זי"ע.  חלפו שנתיים תמימות מאז נכנס הרב גבאי לעובי הקורה ובשבוע האחרון הגיעו האישורים הסופיים מהעירייה להקמת האוהל באליק.

בזריזות אופיינית מיהר הרב גבאי להניח את היסודות של מבנה האוהל והשלד הבסיסי כבר עומד על תילו במרכז בית העלמין באליק, כאשר התכנית היא לסיים את המלאכה בשבועות הקרובים והאוהל החדש יהיה בנוי כתבניתו של בית הכנסת העתיק של אליק, כדי שיהיה זכר לקהילה מפוארת זו שעלה עליה הכורת בימי המלחמה, הי"ד. יצוין כי באוהל החדש יועמד לוח זכרון והנצחה לעילוי נשמת הרה"ח ר' מרדכי וייס ז"ל מירושלים שהצטער מאד על שלא זכה לראות את בניין האוהל עליו מסר נפשו וכספו.

האוהל שהוקם על קבר הרה"ק רבי אהרן מקלעבן זי"ע
הדמיית האוהל שיוקם באליק
השלד המוקם בימים אלו באליק
השלט המזעזע בבית הכנסת בקלעבן על שריפת יהודי העיר בתוכו.
יהודים מתפללים בבית הכנסת בקלעבן
יהודים מתפללים על הציון בקלעבן לפני הקמת האוהל

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

"והתבטא עליו כי יש בו מחכמת שלמה המלך"
לא הבנתי מי אמר את זה על מי: רבי נחמן על רבי צבי אריה או ההיפך?

אני מאד מתרגש
כי אני נכד – בן אחר בן – להרה"ק רבי צבי אריה מאליק זי"ע
ישר כח גדול לרבי ישראל מאיר גבאי

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture