איך שוברים את הצום בדרך הבריאה? קבלו טיפים לאכילה נכונה בסוף הצום, כאשר חשוב לשים לב כי אחרי שעות ארוכות של צום, אכילה מופרזת עלולה לגרום לכם לקשיים בעיכול ולכאבי בטן. אז מה כדאי לאכול? וממה רצוי להימנע? • המדריך המלא

רוב שעות הצום כבר חלפו, תחושת הרעב מתעצמת ואנחנו מתחילים לדמיין מה נאכל בסופו של יום. אז מה באמת נאכל? מה מומלץ וטוב לאכול בסוף הצום ועל מה רצוי שנוותר?

אחרי שעות ארוכות שהגוף לא קיבל אוכל ושתיה כלל, אכילה מופרזת ולא נכונה עלולה לגרום לכם לקשיים בעיכול ולכאבי בטן.

הנה לפניכם – המדריך לשבירת הצום.

עוד לפני שבירת הצום, בצום עצמו, יש לשים לב: מצד אחד להימנע מפעילות יתר הגורמת לכם למאמץ ועייפות. ומצד שני לא לשכב בחוסר מעש במשך שעות ארוכות. השכיבה והבטלה מחלישות ומגבירות את התחושה הרעה בעקבות הרעב והצמא. המשיכו בשגרת יומכם הרגילה ועשו פעילות מתונה.

זהו, הגעתם לסוף הצום. רגע, עיצרו! אל תתנפלו על האוכל והימנעו ממנות גדולות וכבדות, בשלב הראשון. מערכת העיכול שלכם לא תעמוד עומס הזה ואתם תחושו ברע.

אז מה כן? איכלו בשלבים:

קודם כל – שתיה. קרה או חמה, רצוי מתוקה (לא קפה! הקפה גורם לניקוז הנוזלים מהגוף ולכן אחרי יום בלי שתיה זה מייבש). צרפו פרוסת עוגה או פרי (אבטיח קר? מעולה! צרפו גבינה בולגרית…) כדי "להשתיק" את הרעב ולהחזיר אנרגיה וסוכרים בצורה מאוזנת.

המתינו חצי שעה, וזיכרו שהגוף עדיין חלש, אל תכבידו עליו על ידי מאכלים כבדים. שבו לאכול אוכל קליל. למשל?

קורנפלקס עם חלב, לחם מלא עם חביתה וירקות, מרק אורז עם עדשים. וכדומה.

הראש והקיבה כבר לא מורעבים, לכן המתינו שעה נוספת ואז, אם אתם רעבים, שבו לאכול ארוחה טובה.

עוף או דגים, עם ירקות ותוספת פחמימתית כלשהי. תוותרו על הסטייק – בשר בקר מאד מכביד על הקיבה לאחר צום.

תהיו סבלניים – השלבים – לטובתכם! כך תרגישו טוב יותר לאחר האכילה ותשברו את הצום לחיים טובים ולשלום.

התחילו עם חליטת תה צמחים חמים: קמומיל, מרווה, רק מים עם נענע, אפשר גם להמתיק עם מעט דבש (לא חייב). לצד חליטת התה פרוסת לחם כוסמין מלא או פרוסת לחם שיפון מרוחה במעט דבש – זה במקום פרוסת עוגה – וזאת על מנת לתת לגוף אנרגיה זמינה (זו התחושה המיידית שאנו מקבלים לאחר הצום). בשלב זה, חשוב מאוד להרבות בנוזלים– ולהחזיר לגוף את הנוזלים שאיבד.

לאחר שעה:

* מרק ירקות עשיר – בטטה, גזר, קישוא, דלעת, סלרי, פטרוזיליה – ירקות שקלים לעיכול או אפילו מרק עוף צח – הייתי מוותרת על העוף כי זו שעת ערב מאוחרת בשר וגם עוף בערב נחשב למזון כבד ובמיוחד לאחר הצום.

* סלט ירקות עשיר או קינואה עם עשבי תיבול כוסברה, נענע, חמוציות ללא סוכר, מעט אגוזי מלך קצוצים מעט מלח ים אטלנטי, כף שמן זית (אפשר גם לוותר).

חשוב מאוד לאכול לאט ללעוס לאט, צריך לתת למערכת העיכול זמן על מנת לקלוט את האוכל.

והלוואי שבשנה הבאה כבר לא נצום ותחזינה עיננו בשובך לציון ברחמים, אמן!