צילום מסך: אינסטגרם

ההחלטה שהתקבלה אחרי טלפון מטראמפ: המפלגה הדמוקרטית זועמת

ביקרות חריפה במפלגה הדמוקרטית על החלטת ישראל לא לאשר את כניסתן של חברות הקונגרס האנטישמיות: "מהלך מביש וחסר תקדים" • גם בקהילות היהודיות ובאיפא"ק נגד ההחלטה • חברות הקונגרס: "עלבון לערכי הדמוקרטיה - סימן לחולשה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתקבלה באופן רשמי על ידי שר הפנים אריה דרעי, לא לאשר את כניסתן לישראל של חברות הקונגרס האנטישמיות אילהן עומר וראשידה טלאיב, גוררת תגובות נזעמות בארצות הברית, הן מהמפלגה הדמוקרטית ואפילו מהקהילות היהודיות התומכות בישראל.

ההחלטה שהתקבלה אחרי שנתניהו כבר החליט לאשר את כניסתן, הגיעה בעקבות לחץ כבד מצד נשיא ארצות הברית דונלאד טראמפ המנהל בחודשים האחרונים מאבק פוליטי מול השתיים, בין היתר על רקע היותן אנטישמיות ותומכות BDS. שיא הלחץ הגיע בציוץ של טראמפ דקות לפני ההודעה הרשמית, "ישראל תפגין חולשה אם תאפשר לחברות הקונגרס רשידה טאליב ואילהאן עומאר לבקר בשטחה", כתב הנשיא.

קודם לפרסום הציוץ, שוחח היום ראש הממשלה נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. על פי גורם ישראלי שצוטט ב'חדשות 13', המסרים שקראו שלא להכניסן לישראל עברו כל השבוע בין הבית הלבן ללשכת ראש הממשלה – וזה גם היה הרגע שבו נתניהו הבין שעליו לשנות את עמדתו. בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדיווח.

שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן בירך הערב על החלטת ישראל וכתב כי "אנחנו תומכים ומכבדים את ההחלטה לאסור את כניסתן לישראל. תנועת החרם היא לא חופש דיבור". פרידמן הוסיף שכשישראל הסכימה לביקור בתחילה, הם חשבו שהסיור יסייע בהבנת באיזור. אך לדבריו, "תוכנית הסיור לא הותירה מקום לספק, בכוונת הסיור. כמו לארצות הברית גם לישראל יש חוק – ואנו תומכים בו".

חברת הקונגרס אילהאן עומאר אמרה בתגובה להחלטה כי, "האירוניה של 'הדמוקרטיה היחידה' במזרח התיכון שמקבלת החלטה שכזו היא כפולה – עלבון לערכים דמוקרטיים ותגובה מצמררת לביקור מצד גורמי ממשל ממדינה שהינה בת ברית. מעליב שראש הממשלה נתניהו, תחת לחצי הנשיא טראמפ, מונע כניסה של נציגי ממשל ארה"ב. ישראל מיישמת את מדיניות טראמפ כלפי מוסלמים, נגד שתי חברות קונגרס שנבחרו כדין".

"שלילת כניסתנו לישראל לא רק מגבילה את יכולתנו ללמוד מהישראלים, אלא גם את כניסתנו לשטחים הפלסטיניים. לצערי, זו לא הפתעה לנוכח העמדות הציבוריות של נתניהו, שהתנגד באופן עקבי למאמצי שלום, הגביל את חופש התנועה לפלסטינים, הגביל ידע ציבורי על המציאות הברוטלית של הכיבוש ויצר ברית עם איסלאמופובים כמו דונלד טראמפ. כחברת ועדת בית הנבחרים לענייני יחסי חוץ, זו עבודתי לבצע פיקוח על סיוע זר מארצות הברית ולחוקק בנושא זכויות אדם מסביב לעולם", דברי עומאר.

עמיתתה האנטישמית, ממוצא פלסטיני, רשידה טאליב, התייחסה לסבתה המתגוררת ביהודה ושומרון, "אני מי שאני בזכותה, מגיע לה לחיות בשלום ובכבוד. ההחלטה מצד ישראל לאסור על כניסת נכדתה, חברת קונגרס אמריקנית, היא סימן לחלושה מכיוון שהאמת – מה שקורה לפלסטינים – היא מבהילה".

גם בשדולה הפרו ישראלית בוושינגטון, איפא"ק הביעו התנגדות להחלטה ואמרו: "אנחנו לא מסכימים עם התמיכה של ראשיד ואילהן במדיניות אנטי ישראלית ונגד השלום. אך אנו מאמינים כי כל נציג שנבחר באופן דמוקרטי בארצו תהברית צריך להיות מסוגל לבקר בישראל ולחוות את הדמוקרטיה הישראלית מקרוב". שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, ישוחח עם הארגונים היהודים במדינה ויסביר את ההחלטה.

הסנאטורית אליזבת וורן, מהמועמדות הדמוקרטיות המובילות, אמרה כי זו החלטה מבישה וחסרת תקדים והפצירה בישראל לחזור בה ממנה. גם המועמד ג'ו ביידן התייחס לסערה וציין כי, "אף דמוקרטיה לא צריכה למנוע כניסת מבקרים על סמוך התוכן של רעיונותיהם – גם אלו שהדמוקרטיה מתנגדת אליהם בתוקף. אף מנהיג של העולם החופשי לא צריך לעודד אותם לעשות זאת".

מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, הגיב להחלטת רה"מ: "מניעת כניסתן של חברות הקונגרס היא סימן לחולשה ולא לחוסן. החלטה זו תפגע במערכת היחסים בין המדינות ובתמיכה של ישראל בתוך ארצות הברית". ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית, מסרה: "כאוהבת ישראל, ציער אותי לשמוע כי המדינה תמנע מחברות קונגרס להיכנס למדינה. זהו סימן לחולשה וזה מתחת לכבודה של ישראל. אני מתפללת שממשלת ישראל תשנה את החלטתה".

דרעי: "לא יעלה על הדעת כי תותר כניסה ארצה של מי שמבקשים לפגוע במדינת ישראל",

שר הפנים אריה דרעי הסביר הערב האת החלטתו ואמר כי, "לפני כשבועיים חשבתי, בכל זאת, אולי לאפשר להן בגלל מעמדן כחברות קונגרס ובגלל היחסים המיוחדים שיש לנו עם ארצות-הברית, למרות ההוכחות הברורות שהיו לי שהן פעילות בתנועת ה-BDS, תנועה שפועלת לקדם את החרם על מדינת ישראל. הוכיחו לי בהחלטה הזאת הרבה מאוד ראיות ברורות איך הן פועלות גם על ידי החלטות בקונגרס, משוות את מדינת ישראל למדינה נאצית ולכן מצדיקות שצריכים לרדוף את מדינת ישראל כמו שרדפו את גרמניה הנאצית".

בנוסף הוסיף השר: "אתמול כשנודע לי על תכנית הביקור שלהן בארץ בימים הקרובים, תכנית שכולה לקדם את ה-BDS. שום פגישה עם שום גורם ממשל ישראלי, עם שום גורם אופוזיציוני, הן לא רוצות לדעת את העובדות, את כל השאלות הקשות שיש להן על ישראל הן לא שואלות אף אחד. הן הולכות לשם לתכנית שהכינו להן ארגון פלסטיני שחלק מהחברים בו והמייסדים בו הם פעילי טרור או ראשי ארגוני טרור והם מממנים את חלקו הגדול של הביקור הזה".

בסוף דבריו אמר דרעי: "זה השיקול היחידי שעמד מול עיני. שלא לתת לגורמים שרוצים להזיק ולגרום לחרם על מדינת ישראל להשתמש בביקור הזה כבמה לדעות שלהן ולתת לזה הד עולמי. אני מאוד מכבד את ארצות-הברית, את חברי הקונגרס, אני יודע על הברית העמוקה שיש עם שני חלקי הבית, ללא הבדל דמוקרטים או רפובליקנים, אני בטח לא נמצא שם לא בצד זה ולא בצד אחר. אני דואג למדינת ישראל ומאוד מכבד את האמריקאים ואני מקווה שהם יקבלו את ההחלטה הזו בהבנה ובכבוד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מוקדם יותר כי, "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל. כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד: החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים והפועלים להטלת חרם על ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות שמונעות כניסה של אנשים שלתפיסתן פוגעים במדינה. כך נהגה גם ארה"ב כלפי חבר כנסת ישראלי וכלפי אישי ציבור אחרים בעולם".

"חברות הקונגרס טלאיב ועומאר הן פעילות מובילות בקידום חקיקת חרמות נגד ישראל בקונגרס האמריקני. רק לפני מספר ימים קיבלנו את תכנית הביקור שלהן, וממנה התברר שהן מתכננות מסע שכל תכליתו הוא חיזוק החרם ושלילת הלגיטימיות של ישראל. כך למשל הן הגדירו את יעד הביקור שלהן כ"פלסטין" ולא כ"ישראל", ובניגוד לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים והרפובליקנים עד היום, הן נמנעו מלבקש פגישה כלשהי עם גורם ישראלי רשמי הן בממשלה והן באופוזיציה".
 
"לפני שבוע קיבלה ישראל בזרועות פתוחות כ-70 חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים שביטאו את התמיכה הדו-מפלגתית הרחבה בישראל, שהובעה רק לפני חודש גם בהתנגדות מוחצת בהצבעת הקונגרס נגד ה-BDS. לעומת זאת, תוכנית הביקור של שתי חברות הקונגרס מראה שכל כוונתן היא לפגוע בישראל ולהגביר את ההתססה נגדה. כמו כן, הארגון שמממן את הביקור הוא ארגון "מיפתאח", שהוא תומך נלהב ב-BDS ועל אנשיו נמנים כאלה שתמכו בטרור נגד ישראל. על כן החליט שר הפנים שלא לאפשר את ביקורן, ואני כראש הממשלה מגבה את החלטתו", דברי ראש הממשלה.

כזכור, משרד הפנים הודיע הער כי שר הפנים אריה דרעי, החליט למנוע את כניסתן לישראל של שתי חברות הקונגרס האמריקאי, אילהן עומר וראשידה טלאיב. "ההחלטה התקבלה על דעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר החוץ ישראל כץ והשר לעניינים אסטרטגיים, גלעד ארדן", נמסר.

עוד צוין בהודעה כי, ההחלטה התקבלה לאחר שהשר דרעי נוכח כי מדובר בפעילות חרם נגד ישראל שיש למנוע את כניסתן ארצה, בהתאם להוראות חוק הכניסה לישראל. מדובר במי שמנצלות את הבמה המרכזית ביותר לתמיכה בארגוני bds הקוראים לחרם נגד ישראל. דרעי הבהיר כי אם תוגש בקשה של הגב' טליב מטעמים הומניטריים למפגש פרטי עם בני משפחתה בכפוף להתחייבויות המתאימות, הוא ישקול זאת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture