המסע ההיסטורי של הרש"ש מאמשינוב לארץ ישראל • הגנזך נחשף – לרגל יום ההילולא

85 שנה מהביקור ההיסטורי של הרש"ש מאמשינוב בארה"ק במשך קרוב לשנה. השבוע נחשף הגנזך של החסיד הנודע הרנ"ג ויינטראוב זצ"ל שכתב את דברי תורתו של הר"ש מאמשינוב וליווה את  הביקור ההיסטורי בארץ ישראל • צוות כתבי jdn  עלעלו בגנזך ההיסטורי שנחשף 65 שנה לפטירת הרש"ש מאמשינוב ומביאים פנינים מרתקים • בלעדי!

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

גילויים חדשים מהמסע ההיסטורי של הרש"ש מאמשינוב בארץ ישראל

השבוע בי"ט באב מציינים 65 שנה לפטירת כ"ק האדמו"ר הקדוש רבי שמעון שלום מאמשינוב זי"ע, ולכבוד יום ההילולא רבא אנו חושפים  לראשונה גילויים חדשים  מהביקור ההיסטורי של הרש"ש מאמשינוב זי"ע באה"ק לפני 85 שנה.

כאשר הגיע הרה"ק רבי שמעון שלום מאמשינוב זי"ע לביקור בארץ שנמשך קרוב לשנה בשנת תרצ"ג ונשמך לתוך שנת תרצ"ד,  היה זה הגאון החסידי  רבי נח גד ויינטראוב זצוק"ל צמוד אליו לכל אשר היה הולך וליווה אוות במשך קרוב לשנה בכל מסעו ההיסטורי בארץ הקודש.

אחת הדמויות המסתוריות והמופלאות בעולם החסידות במאה השנים האחרונות, היה  החסיד הנודע רבי נח גד ויינטראוב זצוק"ל שאלפים מדברי התורה שרשם, ועשרות הספרים שחיבר והוציא לאור, מהווים מקור בלתי נדלה לדורשי חסידות. עד עצם היום הזה דברי התורה שכתב לא נס לחם, ומהווים מקור השראה לכתיבה של סופרים ומחברי ספרים.

גאונותו רבת ההיקף ולמדנותו המופלגת משתקפות היטב בספריו וכתביו הרבים. רבי נח היה איש של תורה, פומיה ומחשבתו  לא פסיק מתורה, כפי שעידו עליו גאוני דורו והורו לכתוב כך על מצבתו. ידיו אחזו תדיר בקולמוס מזומנות לעלות על הכתב דברי תורה פרי מחשבתו ומפי השמועה. לא לחינם רבי נח נחשב עד עצם היום הזה לגדול מעתיקי השמועה של עולם החסידות במאה השנים האחרונות, וכמי שהקים לתחייה חלקים גדולים מתורת חסידות פולין החרבה ודאג לשימורה ולהמשכה. וכך בדיוק נהג הרנ"ג ויינטראוב בעת הביקור ההיסטורי של הרש"ש מאמשינוב כאשר התלווה לביקורו במשך קרוב לשנה.

הרנ"ג ויינטראוב זצ"ל עלה לארץ ישראל עשור שנים לפני ביקורו של הרש"ש מאמשינוב והתגורר בירושלים והיה נחשב לאיש סודם ואמונם של גדולי ירושלים ואדמו"ריה.

הרב שבתי ויינטראוב יו"ר מכון באהלי צדיקים נכדו של הרנ"ג ויינטראוב חושף שערב ביקורו של הרש"ש מאמשינוב סבו זצ"ל קיבל מברק מהרה"ק רבי מנחם מענדל מסטריקוב זי"ע בו הוא מבקש מסבי ללוות במהלך כל הביקור את הצדיק מאמשינוב  ולדאוג לו בכל מה שיצטרך במהלך הביקור וכן לכתוב את דברי תורתו.

רבי נח גד זכה לקירובים בלתי רגילים מהרש"ש מאמשינוב זי"ע  במהלך ביקורו  וחיבבו ביותר.  היה מסתודד עימו ורושם מפיו את דברי תורתו, תוך שלעיתים רבות היה מכתיב לו מה לכתוב בדברי התורה בעת שיש עימו יחד. בנוסף לכך היו לומדים ביחד שעות ארוכות בעיקר בלילות במשך כל הביקור אליו התלווה כאמור.

כך במשך קרוב לשנה רבי נח גד ויינטראוב ליווה את מסע הקודש ההיסטורי של הרש"ש מאמשינוב.

למזכרת מהביקור המיוחד נותרו 2 תמונות מרגשות במיוחד. תמונה אחת של הרש"ש מאמשינוב בכותל המערבי כשלצידו בצד שמאל הרנ"ג ויינטראוב. (ראה תמונה).

תמונה נוספת מאותו ביקור היסטורי במהלך חול המועד תמונה בו נראים הרנ"ג ויינטראוב עם בנו של הרש"ש מאמשינוב הרה"ק רבי מאירל'  מאמשינוב זי"ע משוחחים יחד בדברי תורה באהבה וחיבה.  הרנ"ג ויינטראוב לבוש בבגדי לבן כמנהג המקובלים בירושלים כשלראשו שטריימל, ואילו רבי מאיר'ל מאמשינוב חבוש ספודיק.  בתמונה נראה הרה"ק רבי מאיר'ל מאמשינוב  מחייך   ומחזיק בידו של הרנ"ג ויינטראוב כאות חיבה.

השבוע נחשף לראשונה הגנזך האבוד בעצם כתב ידו של הרנ"ג  ויינטראוב שכתב את דברי התורה  של הרש"ש מאמשינוב ואף חיבר חרוזים ושיר מיוחד בסיום  המסע ההיסטורי של הרש"ש מאמשינוב בארץ ישראל בתחילת החוברת שם העלה על הכתב את דברי התורה שרשם מפיו הקדוש של הרש"ש מאמשינוב.

 לשון קודשו ממש. אני כותב על הנייר והוא אומר

מעלול בעשרות הדפים שהגיע לידינו  חושפים את עומק הקושר שנותר בביקור המיוחד של הרש"ש מאמשינוב לחסיד הרנ"ג ויינטראוב זצ"ל.  מתברר שרבםי מדברים התורה היה הרש"ש מאמשינוב אומר לרנ"ג בחדרו לאחר עריכת שולחנו הטהור בחדרו והרנ"ג היה כותב אותם מיד ומעלה אותם על הכתב.

כך למשל באחד מדברי התורה נכתב למעלה "מה שהגיד לי הרב הקדוש מהור"ר ר' שמעון שלום שליט"א מאמישנאוו מה ששמע מאביו" או ביטוי מעניין נוסף "לשון קודשו הוא אומר לי ואני כותב על הנייר בהילולא של אביו הרה"צ הקדוש ר' מנחם מאמשינאוו". ביטוי נוסף  "לשון קודשו ממש אני כותב על הנייר והוא אומר". בשבת וארא תרצ"ד  כותב הרנ"ג מעל דברי התורה  "ליל ש"ק וארה לשון קודשו ממש"

על הקטע בסעודה שלישית שאמר הרש"ש מאמשינוב באותה שבת בשנת תרצ"ד כותב הרנ"ג ויינטראוב "סעודה שלישית אין זה לשונו רק הראתיו ואמר כי טוב כתבתי"

בתחילת הגנזך ההיסטורי כותב הרנ"ג ויינטראוב "אלה המה דברי הרה"ק ר' שמעון שלום אשר שמעתי ממנו וכתבתי להורותם ב"ה פה בארץ הקדושה בשנת תרצ"ד לפ"ק"

 שיר חרוזים  מרגש על  אמרות הקודש של הרש"ש מאמשינוב

מתברר שאצל הרנ"ג ויינטראוב המסע ההיסטורי של הרש"ש מאמשינוב בארץ הקודש הותיר רושם עמוק בל  ימחה, דבר שלא מוצאים  בכתביו הרבים של הרנ"ג ויינטראוב זצ"ל  שהנחיל לדורות הבאים. הרנ"ג ויינטראוב  בחר לפתוח את מחברת הקודש של מסע הרש"ש מאמשינוב ודברי התורה שרשם מפיו   בשיר הלל מיוחד לצדיק מאמשינוב שביקר בארץ הקודש בחרוזים בו מרמז את שמו נח ושם אביו רבי יעקב דוד מרדומסק.  וכך הוא פותח את המחברת שכתב:


נחלתי עדות אמרי צדיק

חבל נועם מחזיק בדק

בכתבי עלי גיליון משבת וחודש

נאומו צוף אמרות טהורות וקודש

החכם השלם לבו פתוח כאולם

מורנו מיישר הדורים מהור"ר שמעון שלום

מהרה יזכה לביאת משיחנו

יעקב וכל זרעו ובנעורנו ובזקננו

דוד מלכנו לסוכתו מהרה ינחנו

חזק יחזקנו מלכנו ומיומים יחינו

נאום הצעיר לבית יעקב

נח הירושלמי בן לאאמו"ר הרב הצדיק והחסיד יעקב דוד זצקלה"ה מרדומסק


 לא למחות את שמי מאמרי קודש שכתבתי מפי צדיק וקדוש

בהמשך כותב הרנ"ג ויינטראוב "ברכות ונחמות ושלום רב עד בלי די תבאנה לכל מי שיחוס עלי ועל מחמדי שלא למחות שמי מאלה אמרי קודש אשר כתבתי מפה צדיק וקודש בימי שהותו פה בארץ הקודש.

"כי יבינו את יגיעי שיגעתי ועל עתי וזמני שלא חסתי. צדקה ישאו מאלוקי ישענו בעשותם צדקה וחסד עמנו לזכרנו על אמרי קודש אלה. ובה' אלוקי שמתי בטחוני שלא ימחו ח"ו מהם זכרוני ובתחילתם לכתוב ולהדפיס חרוזי.

 מזכרת נצח בזכות הרנ"ג ויינטראוב

בזכותו של סבי הרנ"ג ויינטראוב נותרו דברי תורתו של רבי שמעון שלום מאמשינוב במסע ההיסטורי בארץ הקודש, אומר נכדו הרב שבתי ויינטראוב יו"ר מכון באהלי צדיקים, "סבי הרנ"ג היה זריז ביותר וחרד על דברי התורה של צדיקי עליון תלמידי הבעש"ט  שחלילה לא ילכו לאיבוד ומסר את נפשו במשך שנה תמימה שישמרו דברי התורה של הצדיק מאמשינוב, ולא חס  על עתו וזמנו כפי שהוא עצמו כותב, כדי שדברי התורה של הרש"ש מאמשינוב ישארו למזכרת נצח".

שנים לאחר מכן הודפסו דברי התורה בספר אמרות טהורות, אך לא נכללו שם דברים רבים מהגנזך שנחשף  וגם לא השיר המיוחד שכתב סבי שכעת מצאנו את הגנזך המיוחד. נכדו  הרב שבתי ויינטראוב מוסיף כי כעת מתכננים להוציא מחדש את דברי התורה יחד  ההוספות הרבות שנמצאו ותיאורים על הביקור ההיסטורי בארץ הקודש.

 הכרת תודה  על עמלו לבוא בכתובים

במהלך הביקור ההיסטורי חושף  הנכד  הרב שבתי ויינטראוב סבי הרנ"ג זכה להסכמה מהרש"ש מאמשינוב זצ"ל  בו הוא כותב על סבי  הרנ"ג "ירא ושלם" ביטוי נדיר  מאד אצל הרש"ש מאמשינוב.

התייחסות מיוחדת לעמל הרב שהשקיע סבי בביקור ההיסטורי, אומר הרב שבתי ויינטראוב  יש במכתב מיוחד שכתב הרה"ק רבי מאיר'ל מאמשינוב זצ"ל לאחר הביקור לסבי הרנ"ג ויינטראוב:  "אביע לו בזה הכרת תודה על עמלו לבוא בכתובים ולהמציא לי מאמרי קודש של כ״ק אאמו"ר שליט״א. נכון לבי בטוח כי יוסיף ויאחוז דרכו זה הלאה לכתוב תמידין כסדרן אומר הבא מן החדש ככתבן וכלשונן והיה זה שכרו, כי כ״ז שאתה ממשמש בו וגו׳. וחיים הם למוציאיהם לממציאים לאחרים וזהו בחי׳ רצוא ושוב. ונשמע פתגם מקדוש ד׳ מאור הגולה מווארקי זצ"ל זי״ע על המאמר דברים היוצאים מן הלב נכנסין אל הלב, היינו לאותו הלב עצמו של האומר שפועלים בו ובקרבו וד״ל".



הסכמת הרש"ש מאמשינוב על ספרו של הרנ"ג בעת ביקורו ההיסטורי

הקדמה שכתב על דברי התורה
הרש"ש מאמשינוב בכותל המערבי
הרש"ש מאמשינוב זי"ע
רבי מאיר'ל מאמשינוב זצ"ל עם הרנ"ג ויינטראוב זצ"ל בעת המסע ההיסטורי בשנת תרצ"ג

 

 

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למען האמת לא ידעתי מכל הסיפור הזה. זכותו יגן עלינו. חשיפה מעניינת מאד עם מסמכים

מדהים מדהים. כל הכבוד לכם. היה צדיק גדול חבל שלא כותבים על ר' שמיעלה הרבה יותר. ממש ראו עלעו את הדמות של סבו מוורקא

הרנ"ג וינטרויב היה יהודי פלא של ממש. גאון הגאונים איש קדוש ממש. שמעתי מכמה רבנים שרצו להכתירו לאדמו"ר בירושלים הרבה מבקשי ה' אך סירב אבל דאג שחבריו הק' יכהנו באדמו"רות שלא תיכחד חסידויות פולין.

שמעתי מסבי ע"ה לפני 30 שנה שהכיר אישית את רנ"ג ויינטראוב שהתגורר בתל אביב שהיה בעל רוח הקודש כאחד מצדיקי קמאי, ורבים נושעו ממנו והיו נותנים לו קויטלעך.
היה בעל יסורים גדול ואוהב ארץ ישראל ומסר נפשו להצלת יהודים רבים מפולין ב-15 השנים שקדמו לשואה.

ר' נח וינטרוב אצלנו במשפחה הוא דמות קמאית של חסיד מלפני מאות שנים. לאבי ע"ה היה את הקונריסים הישנים שלו ובכל שבת ויו"ט היה מוציא אותם ומספר לנו. שנים חיינו על כתביו, וכן יש לו הרבה דברי קבלה בחמישה מגילות. היה יהודי צדיק שמשום מה חבל שהדור הצעיר לא נחשף לכתביו המיוחדים ומלאים חן כפי שהיה מכנה את ספריו. אבי תמיד אמר ש"ר' נח", הוא הכיר אותו מלעלוב, שהוא איש אלוקים.

ממש תודה שנים אני מחפש חומר על ר' נח וינטרוב וסוף סוף מצאתי דברים יפים עליו. ושוב תודה. אני קורא גם את החידושי תורה והסיפורים שאתם מביאיםץ

ר' שימעלה אמר לאחר שעזב את ארץ ישראל שהיה כדאי כל הביקור בארץ ישראל כדי להכיר את החסיד ר' נח וינטרויב ז"ל. דיבר עליו שבחים נפלאים ביותר. שמעתי מחסיד אמשינוב לפני קרוב ל-50 שנה שר' שימעלה אמר שגם בתקופת סבו ר' יצחק מוורקא ר' נח היה נחשב לאחד מהגדולים.
חבל על דאבדין ולא משתכחין.
אין ספר חסידי כמעט שלא מצטט דברים מר' נח. כל מי שיש בו יראת שמיים דבריו נשמעים. ורבים לוקחים מדבריו הק'.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture