לראשונה: מדריך עזר מועיל למי שרוצה לחדור ללבו של אוצר הספרים התורני

מה הם ספרי היסוד בה' הידיעה של הספרות התורנית לדורותיה בכל תחום? מתי ראו אור לראשונה אותם ספרים? והאם תמיד ההדפסה הראשונה היא המהדורה הטובה דווקא? שאלות אלו ועוד, יקבלו תשובה בספר החדש והמפתיע – 'ספרי יסוד'

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מה הם ספרי היסוד בה' הידיעה של הספרות התורנית לדורותיה בכל תחום? מתי ראו אור לראשונה אותם ספרים? האם תמיד ההדפסה הראשונה היא המהדורה הטובה דווקא? ואיזו מהדורה היא הבנין אב לכל המהדורות שלאחריה?

שאלות אלו ועוד, הם שאלות העולות על הפרק יום יום, אצל כל מי שמתעניין בספרי היסוד של הבית המדרש התורני לכל מחלקותיו. אם אתה מעוניין לרכוש ידיעה אמיתית, יסודית, מקיפה ונאמנה, ולחדור אל לב לבה של הספריה היהודית – הספר החדש והמפתיע – 'ספרי יסוד' – נועד בשבילך.

מטרתו העיקרית של הספר לתת סיוע ועזר לאספני ספרים עתיקים, הנבוכים בשאלות ביבליוגרפיות אלו יום ויום והספר נותן להם מענה מושלם, אנו מצאנו בו תועלת עצומה לכל מי שארון הספרים התורני קרוב ללבו: חובב ספרים, עורך ספרים תורני, מורה הוראה, רב דיין ומו"צ אשר ההתמצאות בספרים ובדפוסים הראשונים אשר אלו הם 'כלי אמנותם' היא חשובה ביותר וכבר האריך בענין זה החיד"א בשם הגדולים בכמה מקומות.

עלעול קל בספר מציג בפנינו רשימת ידיעות בסיסיות ומרתקות, כמו למשל: מתי נדפס ה'מקראות גדולות' הראשון, איזה מהדורות של הש"ס הטביעו את חותמם על הש"ס כפי שהוא בידינו כיום? איזה סידורי תפילה הם אבות הנוסח לסידור התפילה כפי שהוא בידינו כיום? מה היא המהדורה החשובה והעיקרית של ספר תוספות יום טוב? מה היא המהדורה היסודית של בית שמואל אבן העזר ומה דין המהדורה הקודמת? מי חיבר את תפילת 'מודה אני' השגורה בפי כל והיכן נדפסה לראשונה? היכן נדפס לראשונה 'ידיד נפש', והיכן נדפסה לראשונה אגרת הרמב"ן הידועה, על כל אלה ועוד ימצא המעוניין תשובות בספר החדש 'ספרי יסוד'.

רשימת הספרים העיקרית מכילה כחמש מאות וחמישים ספרים, ערוכים ומסודרים בשלושים ואחת מחלקות לפי נושאים מוגדרים: תנ"ך, ש"ס, מדרשי חז"ל, ראשונים ואחרונים על הש"ס, רי"ף רמב"ם ומפרשיהם, ספרי הלכה, מנין המצוות, שו"ת, מוסר, דרוש, קבלה, חסידות, דקדוק, מחשבת ישראל, כללי התלמוד וספרי עזר, היסטוריה יהודית, ספרי תפילה לפי מנהגי העדות השונות, הגש"פ וכו'. בראש כל מחלקה הקדמה תמציתית ויסודית, ובסוף כל מחלקה רשימת 'הוספות' חשובה. לשלמות המלאכה נוסף מפתח ספרים מפורט לפי א"ב, בו ניתן להיעזר למצוא את הספרים בקלות.

הספר מלווה במאות צילומים צבעוניים נדירים ביותר, שנאספו מספריות בעולם ומאוצרות ספרים פרטים. תוך שימת דגש על עיצוב ועריכה גרפית מרשימה, הן של הטקסט והן של התמונות.

גם על צורתו החיצונית הקפידו המו"לים, והרבה מחשבה הושקעה בעריכתו הגרפית הניאותה, והתוצאה אכן מרשימה ביותר. מלאכה גדולה וכבירה זו נטלו על עצמם צוות מומחים וידענים בדורנו בספרים שעוסקים בתחום שנים רבות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture