Yossi Zamir/Flash90

כל ספין קובע – המירוץ אל הג'ובים ביום שאחרי / יוסף טיקוצ'ינסקי

מהזירה הביטחונית המבעבעת, ועד לבריתות פוליטיות חדשות ומסקרנות, נאלץ עם ישראל להתמודד עם קולות מלחמה ללא מלחמה וקולות של פוליטיקה – ללא פוליטיקה • כך טוו המפלגות וכלי התקשורת רשת חצי דמיונית, רק כדי להכין את המו"מ הקואליציוני העתידי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שבועיים וחצי בלבד לפני הבחירות, זו באמת נקודת זמן שבכל מערכת בחירות נורמלית נחשבת לשיא המערכה, שיא הקמפיין וכניסה להילוך אחרון, תנופה אחרונה של המפלגות בדרך אל הקלפי.

שבועיים וחצי בלבד לפני בחירות וקשה מאוד שלא להבחין שהרחוב הישראלי מנומנם לחלוטין. עם ישראל יצא לחופשת הקיץ וגם כשהוא גודש את הדרכים ואת הצמתים, רואים שם יותר מכוניות ופקקים מאשר שלטי תעמולה וכרזות הקשורות לבחירות. סיבוב קצר בנחלי הצפון העמוסים והפארקים הגדושים לעייפה מגלה כי עם ישראל בקושי זוכר שיש בחירות. הבחירות הללו היו מיותרות ומעייפות מלכתחילה, על אחת כמה וכמה כשהן מגיעות אחרי החופשה הארוכה והמתישה התופסת את רוב תשומת הלב של כל משפחה נורמלית בישראל.

ואם היינו זקוקים לעוד הוכחה עד כמה הבחירות הללו מיותרות, חסרות תוכן וחסרות כל חשיבות אמיתית, עשו זאת הפוליטיקאים עצמם. גם הם נטלו חופשה מהעיסוק בקמפיינים, נטלו פסק זמן ארוך מהעיסוק במצע ובמהות ומצאו לעצמם עיסוק מסקרן יותר. רובם ככולם היו עסוקים באחד משני הדברים או בשני הדברים גם יחד: להפריח הצהרות ולפרסם הכחשות.

השבועיים האחרונים התאפיינו באופן ברור ומובהק בתופעת הספינים, כמעט ולא היה יום שלא הביא באמתחתו איזשהו גילוי מביך על אחת המפלגות או אחד המועמדים, כמעט ולא היה יום שלא נפתח עם איזו הצהרה מפיו של פוליטיקאי שעורר שיח ואפילו סערה ומשכך כמעט ולא היה יום שלא אילץ מישהו להכחיש, להבהיר או להסביר. זה היה העיסוק העיקרי של המערכת הפוליטית המנומנמת והעייפה בשבוע האחרון של בין הזמנים, צעד אחד בלבד לפני ההליכה אל הקלפי.

ביטחון בשירות הפוליטיקה

השבוע הזה נפתח אחרי הכחשה עיקשת מצד אילת שקד, שנאלצה להתמודד עם פרסום הטוען כי במסגרת המאמצים שלה להשתלב בליכוד, היא העבירה מסר לנתניהו לפיו המעמד שלה כשרת משפטים לשעבר ואולי גם לעתיד, מעניק לה יכולת לשלוט בהחלטותיו של היועץ מנדלבליט והיא יכולה בעצם להעניק לנתניהו סוג של חוק חסינות ללא צורך בחקיקה.

אין ספק שמדובר בדיווח דרמטי ואם הוא נכון הרי שהוא עקום ופסול מכל כיוון אפשרי. לכן גם הצורך הן של שקד והן של הליכוד היה להכחיש את הדברים מכל וכל ולהבהיר שהסיפור הזה אפילו משל לא היה.

למזלם של שני הצדדים, בסוף השבוע האחרון עבר עם ישראל לדבר על משהו אחר לגמרי ואת סדר היום תפס הנושא הביטחוני, עם הפיגוע הנורא בבנימין בו נרצחה רינה שנרב הי"ד ונפתח מצוד אחר המחבלים. יממה אחר כך החלו לזרום הדיווחים מהצפון על תקיפה יוצאת דופן בשטח הסורי ועל הפיגוע החריג שנמנע בחסדי שמים כשאיראן החליטה בכבודה ובעצמה לבצע מעשה טרור משמעותי נגד ישראל.


את סדר היום תפס הנושא הביטחוני. צילום: דובר צה"ל.

קצת ציני יהיה לומר שזה אחד הדברים הטובים שיכול היה הליכוד לאחל לעצמו, אבל יש בזה הרבה מן האמת. 'מר ביטחון' מנסה תמיד להפנות את תשומת הלב לנושא הביטחוני והתזמון הנכון לפני הבחירות יכול לשחק לטובתו. אבל גם בצד השני עשו בזה שימוש יעיל. ראשי מפלגת הגנרלים פרסמו הודעות מלגלגות על סיכול הפיגוע האיראני והזכירו כי גם הם עסקו בסיכול טרור, אבל לא הזדרזו לספר את זה בתקשורת, כשהם רומזים כי נתניהו יזם את כל הסיפור לצרכי בחירות.

הגדיל לעשות ליברמן שעבר על הנחיות הצנזורה כדי לנגח את נתניהו. בבוקר יום שני נפוצו דיווחים ברשתות החברתיות לפיהם נלכדה החוליה שביצעה את פיגוע המטען במעיין סמוך לדולב. בשב"כ מיהרו להבהיר כי הדיווח לא נכון וכי הנושא כולו נמצא תחת צו איסור פרסום, אולם ליברמן מיהר לפרסם הודעה בה בירך את כוחות הביטחון על ההצלחה ושיגר עקיצה לנתניהו שלא איפשר לו בעבר לקדם את חוק עונש המוות למחבלים. אחרי זמן קצר מחק ליברמן את ההודעה אבל את הביזיון הוא כבר ספג. העובדה ששר ביטחון לשעבר לא טורח לברר האם מדובר בדיווח אמיתי או פייק וממהר לנצל זאת לצורך פוליטי מובהק, חשף עוד טפח מפניו האמיתיות.

אמור לי מי היועץ שלך

תעשיית הספינים לא הסתיימה כאן. למרות המתיחות הגבוהה בצפון ובדרום. ביום שלישי התעורר עם ישראל לדיווח שטען כי אילת שקד שכרה את יועץ התקשורת שלום שלמה, שנחשב תמיד למקורבו של בנט אך בבחירות האחרונות העניק שירותי יעוץ גם ליאיר לפיד. לפי הפרטים שחשפה העיתונאית טל שליו, שלמה היה גם אחד מאלה שרקמו את ברית האחים בין בנט ללפיד בבחירות 2015.

השמועות אמרו ששלום שלמה נצפה במשרדי מפלגת ימינה וכי שקד הקציבה סכום של לא פחות ממאה אלף שקלים כדי להשתמש בשירותי הייעוץ שלו. ספין כזה שופך לא מעט שמן למדורה הקטנה הרוחשת בין הליכוד למפלגת ימינה משום שהוא מערער עוד יותר את חוסר האמון בין נתניהו לשקד, והוא רומז בעצם על כך שברית האחים בין בנט ושקד לבין לפיד עלולה לחזור על עצמה גם עכשיו.

שקד ואנשיה מיהרו כמובן להכחיש ולהסביר ששלמה יתן שירותי ייעוץ בהמשך הדרך, כשיתחיל משא ומתן קואליציוני, אבל גם כאן הנזק כבר נעשה. הספין הזה התיישב בדיוק על החשש לפיו גנץ יכול להיפרד מלפיד אחרי הבחירות ולהיכנס לקואליציה של נתניהו והימין, אז שקד מצידה כבר מכינה תכנית ב' לפיה היא ולפיד יעשו ברית אחים שלא לאפשר לקואליציה כזאת לקום מבלי ששניהם יחד יהיו חברים בה.

ספין דומה באותו כיוון התפרסם יום אחד בלבד אחר כך, כשדווח כי בני גנץ שכר את שירותיו של יועץ התקשורת רונן צור. וכאן התמונה מעט מסתבכת, אז תחזיקו חזק: רונן צור היה היועץ האסטרטגי של כחול לבן בבחירות האחרונות אבל מיד אחרי הבחירות הוא הסתכסך עם יאיר לפיד וסיים את התקשרותו עם המפלגה.

כעת כשפורסם כי הוא נשכר שוב ע"י גנץ, מיהר יו"ר כחול לבן להסביר כי צור לא נשכר ע"י המפלגה אלא יקבל את שכרו מקופת מפלגת חוסן לישראל והוא ייעץ לגנץ בנושאים אישיים. הספין הזה רק מחזק את התאוריה האמורה לעיל, לפיה גנץ ולפיד כבר מתכננים הלכה למעשה את המשך דרכם בנפרד.

אבל רגע, חכו, זה עוד לא הכל: רונן צור מעניק את שירותיו לא רק לפוליטיקאים וכעת הוא נמצא בחוזה עבודה גם עם מיקי גנור, שהיה עד מדינה בפרשת הצוללות ועכשיו חשוד בה בעצמו. בתזמון מאוד מענין התפרסם השבוע מידע חדש בפרשת הצוללות, ערוץ 12 חשף עדויות חדשות לכאורה מתוך עדותו של גנור בה הוא טוען כי נתניהו אישר לגרמניה למכור צוללות למצרים, דבר שנוגד את האינטרס הביטחוני של ישראל אולם נתניהו עשה זאת תמורת הנחה משמעותית מאוד שקיבל ברכישת הצוללת השישית מגרמניה.

בליכוד הגיבו מיד לדיווח והצביעו על העובדה שהיועץ של גנור הוא אותו יועץ של גנץ ולכן הפרסום מגמתי והוא נרקח במיוחד לצרכי בחירות. בליכוד הכחישו את עצם הדברים ודרשו מחברת החדשות לחשוף בפני הציבור את האינטרס וניגוד העניינים שיש מאחורי הדיווח החדש. "ראש הממשלה נתניהו מעולם לא נחשד בפרשת הצוללות, שנחקרה ונבדקה על ידי כל גורמי האכיפה ונמצא שאינו קשור אליה. הסיבה לניסיונות הנואשים של גנץ ולפיד להחיות את הפגר הזה היא כדי להסיט את תשומת הלב של הציבור מהבלגנץ הפנימי במפלגתם ומשאלת הבחירות האמיתית – מי יהיה ראש הממשלה הבא", נמסר מהמפלגה.

כל ספין מחושב

גם תלאותיה של אילת שקד לא הסתיימו בפרשת היועץ. בהמשך השבוע פורסם בעיתון 'ישראל היום' כי נחשפה זהותו של מי שהדליף את הקלטות שיחות הטלפון של הגב' פרץ, רעייתו של יו"ר הבית היהודי. כזכור, לפני שבועות ספורים פורסמו הקלטות משיחות טלפון בהן מנסה הגב' פרץ להבהיר כי אין לבעלה שום סיבה לוותר על המקום הראשון באיחוד הימין וכי אילת שקד היא זו שצריכה לוותר. פחות משעה לפני פרסום ההקלטות הצהיר פרץ כי הוא החליט לוותר ולהעניק לשקד את ההובלה.

השבוע נחשף כי מי שהדליף את ההקלטות הללו היה אלישיב עמיצור, הנהג של אילת שקד ומי שנחשב לאחד מגדולי מקורביה. עמיצור אף התרברב בפני חבריו כי העובדה שהוא עמד לפרסם את ההקלטות היא זו שגרמה לפרץ להתקפל ולהעביר את שרביט ההנהגה לשקד. בסביבתה של שקד הגיבו לדברים ואמרו כי אם זה נכון הרי שמדובר "במעשה פסול מיסודו".

התעייפתם? בהחלט. אבל הפוליטיקאים לא, חכו, זה ממשיך: אותו עמיצור מיודענו, גם חשף השבוע כי הוא זה שניהל את המגעים לשילובה של שקד בליכוד אחרי שהוכרז על בחירות חוזרות. בעיתון הארץ נחשפה שיחה שנערכה לכאורה בין עמיצור ליאיר נתניהו, במהלכה הבהיר נתניהו הצעיר לבן שיחו כי שקד היא שמאלנית וכי בכוונת הליכוד להקים ממשלת אחדות עם גנץ לפני שיעשו זאת עם שקד, וכי בכוונתם לחשוף בפני כולם את שמאלנותה של שקד.

עכשיו שוב הגיע תור דובר הליכוד להכחיש ולהבהיר כי "הפרסום לא נכון והוא רצוף שקרים ועיוותים. אחזור ואדגיש כי ראש הממשלה נתניהו מחוייב להקים ממשלת ימין חזקה. לא תהיה ולא יכולה להיות ממשלת אחדות".

אבל שוב, כדרכו של ספין הנזק כבר נעשה: הספין החדש התיישב במדויק על הספינים הקודמים וכאילו השלים אותם, כהמשך ישיר לדיווח משבוע שעבר לפיו שקד יכולה להעניק חסינות לנתניהו והיא או הנהג שלה ניסו להציע זאת לליכוד אחרי הסירוב העיקש וההצהרה על שותפות עם גנץ.

ספין כזה גם מערער שוב את התאוריה לגוש ימין אחיד ומובהק, הוא שוב רומז שפניו של הליכוד מועדות לשותפות עם גנץ ופניה של שקד מועדות לברית אחים חדשה אפשרית עם לפיד. לכל הצדדים היה חושב להכחיש ולהתנער, אבל תולעת החשש כבר מכרסמת וזו בעצם מטרתו של הספין, שהושגה.

וזה לא נגמר עד שזה לא נגמר ושוב הגיע תורו של גנץ להתמודד עם כותרות החדשות. הפעם היה זה העיתונאי עמית סגל שחשף כי כחול לבן התמודדה עם פריצת סייבר חמורה בהרבה ממה שחשבה. כזכור, אחרי שורת ההדלפות מצמרת המפלגה, שכר גנץ חברת חקירות שתחשוף את החפרפרת. התקרית גם גרמה להעמקת הקרע עם יש עתיד, וכעת נודע כי בדו"ח שהגישה החברה נכתב כי האקרים רוסים שאבו מידע רב מהטלפונים של גנץ וכמה ממנהלי הקמפיין. המבוכה היתה כפולה משום שגנץ היה צריך להכחיש לא רק את הדיווח עצמו אלא גם את הדו"ח שקיבל מהחברה אותה שכר ועבורו שילם לה סכומי עתק.

את השבוע עמוס הספינים חתם ראש הממשלה נתניהו כשנאם בפני תומכי הליכוד דוברי רוסית, בכנס שנועד לכבוש את קהל היעד הזה מידיו של ליברמן ושם אמר להם נתניהו כי הוא צופה שעסקת המאה של טראמפ תפורסם במועד "קרוב מאוד" מיד אחרי הבחירות.

גם לאמירה זו יש משמעות והיא חושבה היטב לפני שנאמרה. במילים הללו מרחיב נתניהו את הפתח דרכו ייכנסו שותפים חדשים לממשלה. נאום כזה פורס עוד יותר את השטיח האדום עליו יצעד גנץ או כל שותף אחר היישר אל תוך הקואליציה. משום שרק דיבור חזק ורלוונטי על תכנית שלום יכול להכשיר את הקרקע למהלך כזה.

נתניהו חייב פריצת דרך משמעותית כדי לצאת מהמבוך הבלתי נגמר אליו נקלע בחודשים האחרונים. ממשלת ימין רחבה הוא יתקשה לבנות ולכן הוא חייב חיזוקים מבחוץ. אויביו הפוליטיים המצהירים כי לא יישבו איתו ובוודאי שלא תחת כתב אישום, יכולים לרדת מהעץ רק על ידי סולם תהליך השלום שהוא יציב לרגליהם. וזה מה שהוא עשה השבוע בכנס הפעילים. היה חשוב לנתניהו להזכיר כי פניה של הממשלה הבאה מועדות לתהליך שלום. זה כבר יעשה את העבודה אחרי הבחירות.

מדברים כדי לדבר

בסיומו של שבוע מייגע ואף מתסכל כזה, שהיה כאמור כל כולו ספינים, הצהרות והכחשות, ניתן ללמוד רק דבר אחד שיעשה אולי קצת סדר בבלגן.

לספין תקשורתי טוב יש כח מופלא. גם אם הוא כל כולו שקר מיסודו וחסר כל בסיס או אחיזה במציאות, הרי שהשירות שהוא עושה הוא שירות מצוין. המושג ספין או בשמו העברי סחריר, נועד למטרה אחת: לנטוע ספקות ולערער מצבים שהיו נראים ברורים, קבועים ומובנים מאליהם. הספין עצמו נברא כדי שיכחישו אותו ובזה הוא השיג את מטרתו.

המערכת הפוליטית נראתה עד כה די ברורה ומקובעת. היתה לנו מפת גושים, היו לנו סקרים ששרטטו פחות או יותר את גודלן של המפלגות ובעקבות כך היו גם תאוריות די קבועות למה שהולך להתרחש אחרי הבחירות. הדרך היחידה לערער מעט על המפה המקובעת ולנסות לבצע שינויים אפשריים היא רק ע"י הפרחת ספינים שישמשו גם כבלוני ניסוי.

יתכן בהחלט ששקד לא מתכננת שום ברית אחים עם אף אחד, יתכן בהחלט שהליכוד לא באמת מתכוון להקים ממשלת אחדות עם גנץ, יתכן גם שגנץ ולפיד לא ייפרדו כל כך מהר, יתכן עוד יותר שפרשת הצוללות לא באמת מחזיקה מים ויתכן מאוד ששקד לא הבטיחה שום חסינות לנתניהו תמורת הצטרפות לליכוד. גם בכחול לבן יודעים היטב שהאירוע בסוריה היה אירוע ביטחוני אמיתי וגם הם היו פועלים בדיוק כפי שפעל נתניהו.

אבל מה, עצם הדיבור הזה גורם לכל צד להיכנס לכוננות. הפוליטיקאים מכוונים למעשה ליום שאחרי הבחירות, לרגע בו יחל המשא ומתן הקואליציוני. לכל צד חשוב להגיע למשא ומתן כזה מתוך עמדת חוזק המשדרת שהשותפות שלו כלל לא מובנת מאליה ולכן הצד השני יצטרך לשלם מחיר גבוה מאוד תמורת הליכה משותפת. ולשם כך נבראו הספינים. הליכוד משדר לימינה שהשותפות שלהם לא בהכרח נחוצה, שקד מאותתת לביבי שהשותפות שלה לא מובנת מאליה, גנץ, לפיד והיועצים שלהם יודעים היטב שפרשת הצוללות היא סחורה משומשת אבל היא מספיק טריה ושימושית כדי להכיר לנתניהו את מקומו, וכן הלאה.

לכולם חשוב הספין לשם עצמו, לשם עצם קיומו לא לשם התוכן שלו. שבועיים וחצי לפני הבחירות כולם מדברים פחות על מהות ויותר על ג'ובים. על תפקידים בממשלה הבאה ועל המעמד שלהם ביום שאחרי. ולכן נאלץ על ישראל כולו לסבול מזרם בלתי פוסק של שמועות, חשיפות, דיווחים, הכחשות ושיח מייגע ומעייף של מי אמר למי, מי נגד מי ומי הלך מאחורי הגב של מי.

אין צורך להתאמץ באמת ולאחוז ראש עם הדיווחים הבלתי פוסקים הללו ועם ההכחשות הנלוות להם, אפשר לסכם את כולם בכמה משפטים קצרים ולהחליט שאין שום דבר יציב או קבוע במערכת בחירות, תמיד ייתכנו הפתעות ותמיד ייתכנו דילים חדשים, אבל הדבר שהכי חשוב לפוליטיקאים הוא להזכיר לנו את זה ולהזכיר את זה בעיקר לשותפים שלהם וליריבים שלהם. לערער על כל מצב קיים ולקבוע כי שום דבר אינו מובן מאליו. רק כך שומר פוליטיקאי על כוחו ועל המחיר שלו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture