הִילּוּלָא קַדִּישָׁא • חכם יצחק מג'לד זי"ע

היום הילולת חכם יצחק מג'לד זי"ע

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

רבי יצחק מג'לד נולד בשנת ה'תקצ"ה , בבגדאד בירת עיראק. שמו היה יצחק, והיה חותם כיצחק אברהם שלמה, שמשמעותו – כמקובל בארצות ערב – "יצחק בן אברהם בן שלמה". אביו היה הרב אברהם בן שלמה, המכונה "מג'לד" "כורך ספרים" בערבית, ואימו מרים, הייתה בתו של הרב משה בן שמואל הלוי, פייטן, ואחד מראשי חכמי בבל במחצית הראשונה של שנות ה'ת"ר, שבעידודו והכוונתו הוקם בשנת ה'תקצ"ב בבגדאד תלמוד תורה גדול, שבראשו עמד בנו הרב אהרון, ובו התחנכו רבבות ילדים, בעיקר בני עניים. אחיו התאום היה הרב שמואל מ'גלד. היו לו שני אחים נוספים, הרב משה שמש, שהיה שמש בית הכנסת "שיך יצחק". והרב יעקב מועלם, שהיה חזן בבית הכנסת "נעסה".

למד במדרש בית זלכה, והיה מתלמידיו המובהקים של הרב עבדאללה סומך, כמו אחיו הרב שמואל. רבו החשיבו מאוד. לימים הספידו הרב מג'לד ברבים, בחר את השם לספרו 'זבחי צדק' וכתב לו הסכמה הספר נדפס בבגדאד בשנת ה'תרס"ד.

בשנת ה'תרט"ו  למד שחיטה, ומאז החל לשמש כשוחט ובודק בבגדאד. היה שוחט מפורסם ומומחה שהסמיך שוחטים ובודקים רבים בעיר ונודע בשם 'חכם יצחק השוחט'. הדפיס ספרים על ענייני שחיטה להלן.

בשנת ה'תרל"א  החל לשמש כדיין שני ושלישי בבית הדין בבגדאד, לצד הרבנים נסים חי הלוי, עזרא יחזקאל הכהן, אברהם יהושע חורש, והראב"ד הרב אלישע נסים דנגור. וחתם על פסקי דין. לא ידוע עד מתי שימש בתפקידו, אולם בשנת ה'תרמ"ו עוד היה חבר בבית הדין. באדר ב' ה'תרמ"ו נמנה בין חמשת החכמים שמונו להשגיח על הקהל.

בין השנים ה'תרנ"ג  עד ה'תרס"ה  שימש כ"ממלא מקום" החכם באשי של בגדאד.

חיבוריו

ליקוטי דינים – דיני שחיטה ובדיקה. דפוס שלמה בכור חוצין, בגדאד ה'תרמ"ב הוצאה נוספת ה'תשכ"ג,

אקים את יצחק – דרשות ו-79 שאלות ותשובות. נדפס לראשונה בבגדאד בשנת ה'תר"ע על ידי הרב עזרא ראובן דנגור. ובשנית בתל אביב ה'תשל"א (מהדורת צילום).

צלח רכב – פירושים על התנ"ך.

תהילות ישראל – פירוש על תהלים. נדפס לראשונה בבגדאד בשנת ה'תרע"ג על ידי הרב עזרא ראובן דנגור. ובשנית בירושלים על ידי חברת אהבת שלום, ה'תשע"ב,

כמו כן כתב מחידושיו על הש"ס ב'המאסף' בשנים ה'תר"ס-ה'תרס"א כששימש חכם באשי . והשיב לשאלות הלכתיות שנשאל, אגרת הלכתית שלו (נכתבה אחרי שנת ה'תרס"א) אל הרב יוסף חיים אודות מה שנשאל בספרו 'רב פעלים' (חלק א, יורה דעה סימן ט"ו) בדין מים שסוננו מתולעים, ותשובת הרב יוסף חיים אליו, נדפסו בספר 'הוד יוסף' (סימנים נ"ט-ס, ירושלים ה'תשנ"א).

אחרי פטירתו נגלה בחלום לבנו מנשה שהיה שוחט מתא ואמר לו כי יש אצלו בבית חמשה ספרים מחבוריו שימסור אותם לתלמידים הלומדים אצל חכם משה יהושע ע"ה. אז שאל בנו את חכם משה יהושע: כמה תלמידים יש אצלך? ואמר לו חמשה. ומסר להם לכל אחד ספר אחד מחבוריו. גם פעם היו בחירות לרב ראשי והיו שני מועדים, אחד מהם היה חברו חכם עזרא דנגור ע"ה ולא היו לו סיכויים להבחר, ובא בחלום אצל בנו הנז' ואמר לו תגיד לחכם עזרא דנגור שיתכונן למחר שהוא נבחר לרב ראשי. וחכם משה יהושע שמע ממנו החלום בבוקר השכם בבית המטבחיים והבחירות בערב באותו יום. ונבחר חכם עזרא דנגור לרב ראשי. בימיו היו סכסוכים בשביל מס הגולגולת שהוטל על העניים. והיה סובל מקללות וחרפות וגידופים. והיה מקבל עליו מאהבה והיה מוחל וסולח כל לילה לקהל

מתורתו

יש לדקדק כפל הלשון נתון תתן אפשר דאיתא בגמרא כתובות ס"ז ע"ב בבא בתרא י דמר עוקבא היה מניח מעות בציר הדלת ובאים עניים ולוקחים אותם וכן היה משלשל מעות מאחריו ובאים עניים ולוקחים אותם כדי שלא יתביישו וזהו נתון רוצה לומר מניחים המעות במקום אחד ואח"כ באים עניים ולוקחים וזהו תתן לו ועל ידי זה ולא ירע לבבך בתתך לו מפני הבושה ועל ידי זה כי בגלל הדבר הזה יברכך ה אלקיך.

נערך והוגש ע"י הרב יוסף חיים אוהב ציון

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture