מאשדוד לבית אל: מסע בחירות עם חברי הכנסת של אגודת ישראל • מיוחד

ימים בודדים לפני יום הבחירות, כתב 'חדשות JDN' התלווה לחברי הכנסת מטעם אגודת ישראל ביום סיורים ברחבי הארץ, מהקהילה הקטנה בגבעת זאב, אנשי כסא רחמים באלעד, החר"דלים בבת ים, חצי המנדט באשדוד והילדים בבית אל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ביום חמישי האחרון הצטרפתי לסיור בחירות של חברי הכנסת של אגודת ישראל, שעברו במטות השונות ברחבי הארץ בכדי לעקוב מקרוב על הפעילות. בין לבין, תפסתי טרמפ עם הח"כים השונים, בכדי למדוד את מדד הלחץ חמישה ימים לפני הבחירות, אצל חלקם הוא כמעט התפוצץ.

14:10 – גבעת זאב

באיחור של עשר דקות הגיעו חברי הכנסת לבניין דירות ביישוב, למטה אגודת ישראל שממוקם בקומה השנייה בבניין (אגב, נוף מדהים). במקום נמצאים ראשי המטה, הנמנים בעיקר על חסידות בעלזא, קהילת קרלין סטולין וחב"ד, שניים מאנשי המטה מעבירים לח"כים סקירה קצרה על פעילות המטה ונתוני ההצבעה בבחירות בניסן, וכמובן מדגישים כי ביום הבחירות יעברו למטה גדול ומכובד.

הח"כים מדברים מצד אחד לאנשי חסידות קרלין, כשליצמן מספר כיצד כמעט נטש את המשא ומתן הקואליציוני עד שהוקם 'חיסכון לכל ילד', ומצד שני הוא חוזר לנסיעות שלו לקראון הייטס בניו יורק, אצל כ"ק האדמו"ר מחב"ד. "היחסים בין גור לחב"ד זה ידוע בזמנו, לצערי בשנים האחרונות לא ראינו את חב"ד הולכת ביחד עם גור, בבחירות אני מדבר, אנחנו בגור נלחמנו על כל הנושא הזה שאז רצו להחרים את חב"ד ומנענו את זה", מספר לנו ליצמן אחר כך.

ליצמן: "אצלנו הבחירות מתחילות בעיקר ביום ראשון"

לאחר כחצי שעה, הצטרפתי לליצמן בנסיעה לאלעד, "אני אופטימי, אבל ברור דבר אחד ללא ספק, כמה שאני אופטימי, בלי עבודה קשה אנחנו לא נגיע גם למה שהיה לנו, חייבים הפעם לעשות מאמץ יתר".

יש אפשרות לשחזר את המנדט השמיני?

"אני מקווה שכן, אני בטוח שאפשר, עכשיו זה תלוי בציבור, כמה שיהיה חם וכמה הוא יהיה עם אש בעיניים, זה תלוי בזה".

כשאני מספר את ההתרשמות שלי שהשטח מנומנם, הוא טוען כי, "אצלנו הבחירות מתחילות בעיקר ביום ראשון, באגודת ישראל זה התחיל קודם בכינוס מועצת גדולי התורה, אבל הכנס הגדול שיהיה בירושלים בשבוע הבא (מחר, הראיון בוצע בחמישי, ש.ב.צ.), זה עיקר היומיים האחרונים של העבודה, בעיקר יום הבחירות, זה העבודה. אני אופטימי שאנחנו יכולים, אני רק רוצה להיות יותר אופטימי שאני רואה שבאמת עובדים עם האש בעיניים". המשכנו לדבר על נושאים רבים שעל סדר היום, הראיון המלא יעלה כאן ב'חדשות JDN' מחר בעזרת ה', יש למה לחכות.

15:30 – אלעד

הלו"ז המתוכנן כבר מאחר בחצי שעה, אבל אני לא באמת מופתע, המטה נמצא בקומה שלישית של מרכז מסחרי ויש שני מרכזים מסחריים בתוך תווך של 200 מטר, (מי היה מאמין שהעיר תתפתח כך), בסוף אנחנו מאתרים את המקום, שם ממתינים לנו ראשי המטות של אגודת ישראל בעיר, בראשות ראש העיר ישראל פרוש.

ליצמן מביע דאגה מהמצב הפוליטי ואומר כי לפי סקרים פנימיים של המפלגה (ידעתם שליהדות התורה יש סקרים פנימיים?) אין כרגע שמונה מנדטים. ראש המטה, חבר העירייה פנחס גרוס, מספק את נתוני ההצבעה בעיר בבחירות שהיו לפני ארבע חודשים, אך מציין שחלקם הגיעו מחב"ד, וחלקם הגיעו מתלמידי כסא רחמים, שטרם ברור למי יצביעו. עוד נחשף כי בעיר היה גידול טבעי של כ-500 קולות.

17:00 – בת ים

על פי הלו"ז המתוכן, כבר היינו אמורים להיות באשדוד, אבל ככה זה שמתכננים לו"ז לא ריאלי. בשונה ממה שראינו עד עכשיו, כאן אנחנו מגעים לישיבת נתיבות ישראל בראשותו של הרב דוד חי הכהן, שחתמה הסכם תמיכה עם יהדות התורה, בערב אמור להיערך כאן כנס של מאות משתתפים לטובת המפלגה, אך כעת הגיעו הח"כים לקבל את ברכתו של הרב הכהן ולהראות נוכחות.

במקום אפשר לראות מראה חריג, אנשי כיפות סרוגות שפעילים למען יהדות התורה ככל אנשי המפלגה, עשרות גלילי ניירות של 'ג' מוכנים לפריסה ברגע הנכון, ראשי מטה שמעדכנים בהרחבה על נתוני ההצבעה האפשריים בעבודה נכונה מול המגזר. מראה דומה ראיתי למחרת בבית אל, יחד עם סגן השר מאיר פרוש, על כך בהמשך.

אבל אחרי הדיבורים וההתרגשות והדרמות, אני תוהה בפני ח"כ טסלר שלוקח אותי לאשדוד, כמה מצביעים בפועל מגיעים ליהדות התורה מהצינות הדתית. "אנחנו נוסעים עכשיו ברכב, יש לו ארבע גלגלים, כל אחד מהם חשוב, כל חלק ברכב הוא חשוב, כל אחד תורם את החלק שלו וביחד יכולים לצאת לדרך, אנחנו מקווים שנוכל לצאת לדרך", הוא עונה במשל לא רע.

טסלר: "נציג של ליברמן הציע לי דיל"

"אני לא זוכר את עצמי מקום המדינה, אני צעיר, אבל כמו שאנחנו ראינו ב'קול קורא' של חברי מועצת גדולי התורה, מאז קום המדינה לא היינו במצב הזה", אומר טסלר, "אני חושב שהציבור גם רואה את זה ומרגיש את זה, מה שקורה עכשיו לא היה. השיח על החרדים, אין בעיות של ביטחון, אין בעיות של כלכלה, אין בעיות של יוקר מחיה, אין בעיות של קליטה, אין בעיות של דיור, הכל טוב פה בארץ, אנחנו נמצאים בארץ זבת חלב ודבש, יש רק בעיה אחת – החרדים".

"אז אולי נתניהו אשם, בגללו המצב כל כך טוב שיש זמן לרדוף את החרדים, אני אומר לו בחצי חיוך. "נתניהו אשם? יש לנו השם אחד בשמיים", הוא עונה לי וחוזר להיות רציני, "כולם התלכדו יחד סביב הדבר הזה, לבוא ועקור הכל מהשורש. הרוב במדינה רוצים שיהיו פה ערכים, יש תופעה חדשה של שלטי חוצות שמבטיחים 'ממשלת אחדות חילונית', לפיד שעליו אפשר לומר שהוא שונא דת למהדרין התחיל את זה, והצטרפו אליו ליברמן וגנץ".

"לליברמן אין אידאולוגיה, כולם יודעים שזה מגיע משנאה לנתניהו וכך זה גלש, למרות כל הדילים שהוא עשה איתנו וכולם יודעים כמה הוא היה מחובר איתנו, אם זה היה בירושלים. אני יכול לגלות לך שגם באשדוד (בו כיהן טסלר כחבר מועצה, ש.ב.צ.) מישהו מהאנשים שלו פנה אלי במהלך סערת השבת בקניון 'ביג' בעיר, 'בוא נעשה עסקה, אני אבוא ואצעק שהחרדים משתלטים על העיר, אני אבוא לבקר בשבת בקניון, אני אוציא את האנשים שלי החוצה, אתה תנצל את המומנטום ויהיה לך חומר לקהל שלך, אחרי זה נשב ונשתה לקפה'. אמרתי לו, לי יש קווים אדומים, לא בנושאי יהדות".

"הציבור מודע לסכנה, אנחנו צריכים לעשות את הכל, אנחנו לא יכולים לשתוק. זה שאנחנו מסיירים עכשיו בכל מקום, בדרום ובצפון, ופועלים מעבר לסיורים, זה כדי לְיַדֵּעַ את מי שלא יודע, כשהבית בוער אי אפשר לקחת סיכונים, אי אפשר לקחת הימורים, אי אפשר לומר שיהיה בסדר, כשהבית בוער אין לנו לאן לברוח, אין לנו מקום אחד בארץ שאנחנו יכולים לברוח לשם", הוא מסיים בחריפות.

18:10 אשדוד

באשדוד יש שני מטות, אנחנו מגיעים לזה שברחוב הרשב"י, היום תיכף נגמר ואנחנו מתארגנים לתפילת מנחה, הח"כים מתפללים את תפילת השמונה עשרה באריכות, מנצלים את הזמן השקט היחיד שיש להם במהלך היום, אולי יש גם כאלה שמודאגים מהעתיד, כאלה שיישארו בלי התפקיד המכובד או יישארו בכלל מחוץ לבניין הכנסת.

אחרי התפילה, מתיישבים הח"כים לקבל סקירה ממנהלי המטה, כרגיל, מדברים על אחוזי ההצבעה, הקהילות השונות בעיר והצורך להביא את כולם לקלפי ביום שלישי. אי אפשר להתעלם מכך שהעיר היא אחת מהמוקדים של יוצאי ברית המועצות ובכך הופך לא פעם לעימות חזיתי בין הציבור החרדי, לבין מצביעיו של ליברמן.

העיר, על פי הנתונים שמציגים לנו במטה, הביאה כחצי מנדט ליהדות התורה, ויש לציין שלראשונה קיבלה חבר כנסת, אחרי שהתרגלנו שכל חברי הכנסת החרדיים מתגוררים בירושלים או בבני ברק. נראה שחבר הכנסת יעקב טסלר לקח את העיר כפרויקט אישי ולא ייתן לעיר לרדת במספר המצביעים למפלגתו.

19:00 – בית כ"ק האדמו"ר מביטסבורג

חמישה ימים לפני הבחירות, לאף אחד לא יזיק ברכה מגדול בישראל. לאחר הביקור במטה באשדוד, השיירה עושה את דרכה לביתו של כ"ק האדמו"ר מפיטסבורג המתגורר בעיר. חברי הכנסת זוכים לברכה חמה ולבבית מהאדמו"ר, שמשוחח איתם על חשיבות המערכה, מקבל מהנציגים עוד עדכון על המצב בסקרים ובשטח, ואנחנו יוצאים.

אייכלר: "אני מקווה שאחוז ההצבעה ירד"

חלק מחברי הכנסת המשיכו לרמלה, אך לי אצה הדרך ואני מצטרף לחבר הכנסת ישראל אייכלר העושה את דרכו לירושלים. "אני לחוץ מדבר אחד, האם יהדות התורה תיחלש באופן שיאפשר או יכריח את הליכוד ללכת עם ליברמן ולפיד, ונחזור לממשלת הזדון שהייתה פה בתשע"ג", אומר לי אייכלר כשאני שואל לשלומו.

"אז המטרה היא שנתניהו יהיה ראש הממשלה או שיהדות התורה תהיה חזקה", אני תוהה. "המטרה הראשונה היא שליהדות התורה יהיה כוח חזק, המטרה השנייה היא שלנתניהו, בגלל שיש לנו ניסיון טוב איתו", עונה אייכלר ומביע תקווה סמויה, "אני מקווה שאחוז ההצבעה ירד באופן טבעי, יש המון אנשים שנמאס להם מהבחירות".

"בעייני אין הבדל בין לפיד וליברמן, שניהם שונאים גדולים, ליברמן עוד יותר גרוע, הוא בגד בציבור החרדי, לפיד בחיים שלו לא היה בעדנו. שניהם פסולים", הוא מביע עמדה הפוכה מחבריו. "אני לא לוקח התחייבויות", הוא ממהר להבהיר, "אני לא חייב לאף אחד שום דבר, יש לי גדולי תורה שאומרים לי. אבל נראה לי טפשי לשאול אם מי אני אשב, אני נוסע עכשיו לירושלים, אני מקווה שאגיע לשם". בסוף הגענו.

יום שישי, 11:00 – בית אל

סגן השר מאיר פרוש, שמשקיע את מרב זמנו בהבאת כוחות מבחוץ, נעדר מחלק מהסיור ביום חמישי, אז הצטרפתי אליו לנסיעה למחרת לבית אל בכדי להשלים את חלקו בראיון. אחרי פגישת היכרות עם רב הישוב הטרי, בו פרוש שומע את כאבו בנוגע לחוסר תקנים לרבנים בהתיישבות, ושיחה על המפגש התורני בין המגזר, אנו עושים את פעמנו לתלמוד התורה בישוב.

תלמוד תורה שהוקם על ידי לא אחר מפרוש עצמו, לפני עשרים שנה, כשהיה סגן שר השיכון (במעמד שר). התלמידים שרים 'ימים על ימי מלך' והוא מבקש להחליף לשיר אחר, "אני לא רב", אחרי זה הוא שואל אותם שאלה בחומש. רגע לפני שהילדים יוצאים לשחק, ילד ניגש לפרוש, בעל הזקן ההדור, ומבקש ברכה, "אני לא רב ולא נותן ברכות, אבל ה' יעזור שתהיו תלמידי חכמים", הוא משיב, אפילו מעט נבוך.

אחרי שהתלמידים יוצאים ופרוש ניגש לשיחה רצינית עם ההורים, אני מגלה שיש קהל בציונות הדתית שאין לו בית. ימינה בראשות איילת שקד ממש לא מדבר אליהם, נעם ועוצמה יהודית לא עוברות את אחוז החסימה, אז הם מוצאים בית ביהדות התורה, למרות שחלקו לא ממש מזוהה עם הימין. כמה הקהל הזה משמעותי? נדע רק ביום שלישי השבוע.

פרוש: "אני לא עונה על שאלות 'אם', אני צריך גימלים"

"לדעת כמה קהל יש נוכל לדעת רק אחרי ספירת הקולות", אומר לי פרוש בדרך חזרה לירושלים, כשאני תוהה מה פוטנציאל הקולות בקרב הצינות הדתית, "מי שרוצה לקבל קולות צריך גם לעבוד, אני לא נשאר בבית אל כדי לעבוד, יש עוד אנשים שעובדים, מהם נוכל לשמוע יותר עד כמה הקהל הזה משמעותי, אבל אני אומר שכדאי להמתין. יש בוודאי היום ציבור בקרב הכיפות הסרוגות, אולי יותר חרד"לים, שהם אומרים שיצביעו ג'. יכולת לשמוע את זה גם פה".

"אין ספק שהכנס הזה הוא כנס שונה מכנסים אחרים מפני שזה ציבור אחר", הוא מספר על הכנס שקיים יום קודם לכן בבת ים, "אולי ציבור שאנחנו לא מורגלים עליו, זה ציבור של כיפות סרוגות שמעטים מערכות הבחירות שהם משולבים יחד איתנו, במקרה הזה ומכיוון שהבית הטבעי של אותו ציבור היה בעבר בתנועת המזרחי שכמעט נעלם, יש ציבור גדול שזה מאוד מפריע לו ולכן יש התארגנויות כאלה".

פרוש גם משקיע לא מעט מאמץ בהבאת מצביעי חב"ד להצביע עבורו, "אני לא רוצה לדבר בשם חב"ד והיא גם לא אוהבת להיות מעורבת בפוליטיקה, אבל מאותן סיבות שיש לציבור כיפות הסרוגות עם בעיות במציאות בשטח מול הרשימות המתמודדות, אני מתאר לעצמי שיהיה עוד תנודה של קולות לכיוון ג', אבל כמה זה יהיה, נדע בליל הבחירות".

אני מנסה לקבל תשובות מפרוש על המו"מ עם אלי ישי, עם נעם, על התיק שידרוש אחרי הבחירות, אבל בכל תשובה שאני מקבל הוא מכניס לפחות שלוש פעמים את האות "גימל", נראה שהגיע עם יעד להזכיר את אות המפלגה חמש מאות פעם במהלך הראיון, "אני צריך להביא עוד ועוד 'גימלים', אתה יכול לעזור לי?", הוא עונה כשאני מנסה לקבל את דעתו בנושאים שעל סדר היום, "אני לא עונה על שאלות 'אם', כשיקרה, תדבר איתי שוב".

נ.ב. פנינו גם לראשי שס ודגל התורה בבקשה להתראיין, לצערנו בקשתנו לא נענתה עד כה .

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אם אני לא טועה… מנהל מטה אגודת ישראל בגבעת זאב הוא חסיד בעלזא וראש הקהילה שם הרב פנחס גרוס שאירח יחד עם צוותו את החכי"ם של אגודת ישראל.

הוא מתווך פשוט בגבעה

שאלה, איך גנץ טוען שהוא ישמור על בטחון ישראל אם הוא ימנה כשר את איימן עודה בממשלה שהוא רוצה להקים? הרי עודה נגד בטחון ישראל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture