אכילת הסימנים
מקורות דינים וטעמים
כתוב בספרים הקדושים שנוהגים לאכול בליל ראשון של ראש השנה מאכלים מסוימים ואומרים עליהם יהי רצון שתבוא שנה יותר טובה, וכשאומר את היהי רצון יכוון בלב שלם שתתקבל תפילתו.
קרא עוד:
[postim]
בכדי שלא להפסיק בין קידוש לסעודה נוהגים לאכול את ה'סימנים' לאחר ברכת המוציא.
על אכילת פרוסת החלה בדבש אומר, יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה.
נוהגים לאכול תפוח מתוק בדבש, ואומרים יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו שנה טובה ומתוקה.
וכן נוהגים לאכול ראש של כבש ולמי שיכול להדר לאכול ראש איל זכר עדיף, כיון שזה זכר לאילו של יצחק, ואם אין לו ראש כבש יאכל ראש של שאר בהמה או דג לסימן 'שנהיה לראש ולא לזנב'.
נוהגים לאכול גם, תמרים, רימונים, כרתי ( וכשאומר את היהי רצון 'שיכרתו שונאינו שיכוון גם על הדיעות כוזבות והכוונות המחטיאות, שהם השונאים והמשניאים שנאה אמיתית) , סילקא, רוביא, קרא, הכל עניינים שאומרים עליהם יהי רצון לשנה יותר טובה ופוריה.
נוהגים לאכול דגים לסימן 'שנפרה ונרבה כדגים'.
מברך בורא פרי העץ ופרי האדמה פעם אחת ומכוון לפטור את כל המינים הנכללים בברכה זו, ואוכל ולאחר האכילה אומר את היהי רצון, בכדי שלא להפסיק בין ברכה לאכילה, ובדיעבד אם אמר היהי רצון בין הברכה לאכילה יצא.
תשליך
מקורות דינים וטעמים
לאחר מננחה ביום א' דראש השנה הולכים למקום מים, ואומרים את סדר 'תשליך'.
העניין הוא בכדי להזכיר את עקידת יצחק כיוון שהשטן ניסה לעכב את אברהם אבינו על ידי נהר ונכנס בו אברהם עד לצווארו וקרא 'הושיעני אלוקים כי באו מים עד נפש', לכן אנו יוצאים אל מקום מים לעורר זכות אבות.
טוב גם שיהיו במים דגים לסימן שלא תשלוט עין הרע כמו הדגים הנמצאים במים המכוסים, ובאין דגים יכולים לומר ליד כל מקום אסיפת מים כגון באר מעיין ובדיעבד אפילו ליד בור שנתרוקנו מימיו.
אומרים את הפסוקים שבסוף ספר מיכה 'מי א-ל כמוך נושא עוון ועובר על פשע וכו" המכוון כנגד שלוש עשרה מידות של רחמים, וכן סוף העניין 'ישוב ירחמנו יכבוש עוונותינו ותשליך במצולות ים כל חטאתם' המרמז על השלכת העוונות אל המים, ומוסיפים עוד תחינות ותפילות כל מקום לפי מנהגו.