Yonatan Sindel/Flash90

ריבלין חשף את הצעת הפשרה: "שמ"מ רה"מ יקבל סמכויות בזמן נבצרות רה"מ"

נשיא המדינה אמר לאחר שנתן את המנדט לנתניהו: "לקחתי בחשבון שהליכוד התחייב להשיב את המנדט אם לא יצליח להרכיב ממשלה". חשף את הצעת ממשלת האחדות: "בכל רגע שנבצר מרה"מ למלא את תפקידו - ממלא המקום ישמש כר"מ לכל דבר" • צפו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר הערב לאחר שהטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו כי, "לאחר שנועצתי עם נציגי כל הסיעות, הריני להודיע כי ראש הממשלה היוצא, חבר הכנסת בנימין נתניהו, יקבל מידי, הערב, את המנדט להרכבת הממשלה. מסיכום ההתייעצויות עולה שאין שישים ואחת קולות המספיקים להרכבת ממשלה – לא לחבר הכנסת וראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו, ולא לחבר הכנסת והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. תכליתו של החוק היא להביא להרכבת ממשלה מהר ככל הניתן, ולפיכך ההחלטה על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה תלויה בשאלה למי הסיכוי הגבוה יותר להצליח להרכיב ממשלה".

"במצב הנוכחי, בחבר הכנסת בנימין נתניהו תמכו 55 חברי כנסת, ובחבר הכנסת בני גנץ תמכו 54 חברי כנסת. אלא, שעשרה מתוך 54 התומכים בח"כ בני גנץ, הודיעו שלא ישבו אתו בממשלה. מנגד, 55 חברי הכנסת שתמכו בנתניהו, הודיעו שיהיו שותפים בממשלתו, אם יצליח להקימה. מפלגת ישראל ביתנו, לא תמכה באף אחד מהמועמדים, וגם לא שללה אף אחד מהם. מכאן, שהיכולת של ח"כ נתניהו להרכיב ממשלה גבוהה יותר, כרגע. לכן החלטתי לתת בידיך, אדוני ראש הממשלה היוצא, את האפשרות להרכיב ממשלה. ההחלטה לא לעכב את הטלת המנדט להרכבת הממשלה, היא בהמשך לפגישה המשותפת שקיימתי אתך, ועם ח"כ והרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, ולאחר שאתם ביקשתם זאת מידיי".

"לצד זאת חשוב לומר: על רקע תוצאות הבחירות, והעובדה שאף אחד מחברי הכנסת לא זכה ל-61 ממליצים, עצם הטלת הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחד מבין שני המועמדים, היא כשלעצמה איננה הפתרון. אין בהטלה זו כדי להוריד כהוא זה את האחריות המוטלת על שני המועמדים, כמו גם על כלל הסיעות, לייצר את התנאים שבהם המבוי הפוליטי הסתום שאליו נקלענו ייפתר. המפתחות להרכבת ממשלה בישראל נמצאים כרגע בידי כל נבחרי הציבור מכלל המפלגות. אין זה משנה על מי אטיל ראשון את מלאכת הרכבת הממשלה, ואם אדרש לכך ואם נכון יהיה הדבר, על מי אטיל שני את המשימה- כל עוד לא ייפסקו הפסילות והחרמות של ציבורים שלמים בחברה הישראלית, כל עוד לא תהיה מוטיבציה לייצר בריתות חדשות בין המפלגות הגדולות או הקטנות, כל עוד לא יהיה רצון אמיתי להגיע להסכמות, להתפשר, לא תקום ממשלה".

בנאומו חשף ריבלין את ההצעה שהעביר לנתניהו וגנץ במהלך הישיבה, "עליכם לדעת שבין יתר ההצעות שעמדו בפניי, הצעתי לשני המועמדים להקים ממשלה פריטטית. פירושו של דבר, ממשלה שוויונית, שלא יהיה בה יתרון לגוש אחד על פני השני. הצעתי גם שלצד ראש הממשלה שייבחר, ישונה החוק, וייתן ממשות, כוח ועוצמה לתפקידו של ממלא מקום ראש הממשלה. הייחודיות של ממלא מקום ראש הממשלה, היא שבכל רגע שנבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו – הוא, ממלא מקום ראש ממשלה, משמש כראש הממשלה לכל דבר".

"ביקשתי גם להציע שהחוק יתוקן", סיפר ריבלין, "כך שנבצרות לא תהיה מחויבת להיות מוגבלת לתקופה של מאה יום. הדבר יאפשר את המשך כהונתו של ראש הממשלה כל עוד לא נמצא צורך בהודעה על נבצרות. באם ראש הממשלה יצא לנבצרות, הוא ימשיך להיות ראש ממשלה בתואר, אך סמכויותיו יועברו לממלא מקומו. זו הייתה הצעתי על מנת לפתור את הסיבוך הפוליטי והמשפטי שאנו עומדים בפניו. זו הייתה הצעתי, ואותה אני מניח כאן בפני הציבור".

ריבלין הדגיש כי, "בהחלטתי לתת למועמד הליכוד שיהיה הראשון שינסה להרכיב ממשלה, לקחתי בחשבון שמפלגת הליכוד – כמו גם מפלגת כחול לבן – התחייבו בפני הציבור להשיב את המנדט למוסד הנשיאות אם לא יצליחו להרכיב ממשלה. החוק נותן בידיך, אדוני, 28 ימים, החל ממחר, להרכבת ממשלה. באם תהיה הצדקה ברורה לכך, החוק מאפשר לנשיא לתת ארכה של עד 14 יום למועמד שנבחר, ובאם ייכשל, להטיל את המנדט להרכבת ממשלה על מועמד אחר. על פי החוק, יכול הנשיא, גם בתום 28 הימים בלבד – להודיע ליושב ראש הכנסת כי לא ניתן להרכיב ממשלה. במקרה כזה, יעבור המנדט לכנסת שאם תרצה בכך תצטרך לאסוף 61 תומכים במועמד מוסכם מצידה".

"מכובדי, ראש הממשלה. בנושא אחד לפחות הצליח רובו המכריע של העם להסכים – העם לא רוצה בחירות נוספות. גודל השעה וגודלם של האתגרים שלפנינו, מחייבים את מנהיגיו של העם הזה להקים ממשלה בישראל, ממשלה לעם בישראל. חבר הכנסת וראש הממשלה היוצא, בנימין נתניהו, חבר הכנסת והרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ. נבחרי הציבור כולם. ידע העם בישראל – ניתן להקים ממשלה. אם תקום ממשלה, נכון, כולם ישלמו מחירים. אך אם לא תקום כזאת – אזרחי ישראל הם אלו שישלמו את המחיר הגדול מכולם. בשמו של העם היקר הזה היושב בציון, ולטובתם של אזרחי ישראל כולם, אני מאחל לך ולכם הצלחה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ביבי נראה מה זה משועמם וריבלין לא סותם את הפה שניה

גנון. פשוט ביזיון להיות אזרח במדינה הזו.
אני לא מבין על איזה מהות גנץ מדבר? מתי הוא אמר מילה אחת של תוכן ותוכניות לממשלה(בכלכלה, חינוך, ביטחון, רווחה, יוקר מחיה, ועוד) רק מילים גבוהות וחלולות ומסרים שמכתיבים לו קרנות המימון מהשמאל – העיקר לא ביבי…
אני ממש לא מבין איך כ"כ הרבה אנשים בחרו בו.
בסופו של יום, ריבלין יודע שרק ביבי יכול להיות המבוגר האחראי שיעשה סדר בדברים.
ביבי, העם איתך – בהצלחה!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture