צילומים: פלאש 90, אתר הכנסת

אוּשְׁפִּיזִין עִילָאִין: שבעה נציגי ציבור בוחרים אורח לסוכה • מיוחד ל'JDN'

שבעה חברי כנסת חרדיים מספרים ל'חדשות JDN' את מי היו רוצים לארח בסוכתם • סגן השר שבחר את זקני ירושלים, יו"ר הוועדה שבחר את כל האופוזיציה, בנו של איש מירון שבחר את הסנדק של ליברמן ויו"ר הסיעה שמתגעגע לאביו • דְיַתְבֵי עִמִּי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בזמן שכולנו שוהים בסוכותינו, או מתארחים בשל אחרים, ביקשנו לשמוע משבעה נציגי ציבור חרדיים את מי הם היו רוצים לארח בסוכתם, כדי לקבל הצצה לאלה שהם מעריכים, או דווקא רוצים לקרב. היו שבחרו בגדולי ישראל זיכרונם לברכה, מנגד היו כאלה שהזמינו עליהם את יריביהם הפוליטיים, הזמנה שעוד יכולה להתממש.

סגן השר מאיר פרוש: שבעה זקני ירושלים

יו"ר שלומי אימונים, סגן שר החינוך ח"כ מאיר פרוש, דווקא לא בוחר באדם מסוים. "הייתי מארח כל יום אורח אחר שהיה נותן גוון נוסף איך הולכים בדרכי החסידות. קבוצת זקנים בעלי דעת וחכמה שיש להם דברים וסיפורים אותנטיים מגדולי הדור בשנים עברו", הוא אומר ל'חדשות JDN'. "הם יכולים לחזק את האדם, את ליבו ואת נשמתו להיות מחובר להקב"ה, ולהבין את התכלית של האדם בעולם, מה המטרה ואיך לחדד את את המוח בלדעת את הדברים נכונים, איך מגיעים למצב של ביטול ה'יש'".

ח"כ יעקב מרגי: ח"כים שחולקים עלי ומחרימים אותי

ח"כ יעקב מרגי מ'שס', עד לא מזמן יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, מזמין את עמיתיו לכנסת, דווקא את אלה שלא מסכימים איתו. "אשמח להזמין לסוכתי כל חבר כנסת שחולק עלי מבלי שהוא מכיר אותי אישית ואף מחרים אותי, יחד נרבה באהבת חינם בשיח כנה על המכנה המשותף שלנו כאן במדינה, אשר הינו גדול מהמפריד ומעל הכל על האחריות המשותפת שלנו כשליחי ציבור".

והוא מסביר, "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים… המדרש מבאר טעם לקיחת ארבעת המינים הללו: פרי עץ הדר אלו ישראל, מה אתרוג זה יש בו טעם ויש בו ריח כך ישראל יש בהם בני אדם שיש בהם תורה ויש בהם מעשים טובים. כפות תמרים אלו ישראל, מה התמרה הזו יש בה טעם ואין בה ריח כך הם ישראל יש בהם בני אדם שיש בהם תורה ואין בהם מעשים טובים. וענף עץ עבות אלו ישראל, מה הדס זה יש בו ריח ואין בו טעם כך ישראל יש בהם בני אדם שיש בהם מעשים טובים ואין בהם תורה. וערבי נחל אלו ישראל, מה ערבה זו אין בה לא טעם ולא ריח כך הן ישראל יש בהן בני אדם שאין בהן לא תורה ולא מעשים טובים. ומה הקב"ה עושה להן, לאבדן אי אפשר, אלא אמר הקב"ה יוקשרו כולן אגודה אחת והן מכפרים אלו על אלו".

מרגי מוסיף כי, "בהגיענו לחג הסוכות בו נאמרה מצוות ושמחת בחגך, חובה עלינו לזכור כי השמחה האמיתית הינה בחיבור כלל חלקי עם ישראל עובדי ה' בתעלית, יחד עם עמלי כפים, שומרי מצוות ולעיתים שומרים רק מעט מסורת".

"צו השעה הינה אחדות כל חלקי העם, אשר בשנה האחרונה חווינו מספר מערכות בחירות ובפרט האחרונה אשר ניסו חלקים מתוכנו לשסות חלק אחד מן העם בחברו, והתשובה לעניין הינה חג הסוכות המסמלת את האחדות השלימה בין כלל חלקי העם, תחת קורת גג אחד מתוך ידיעה כי בתוך גבולות אלו של ארבעה דפנות ארעיות, זהו משכן להקב"ה והאושפיזין הקדושים, כל רגע ישיבה הסוכה נחשבת למצווה לאמר, ישיבו יחד כל חלקי עם ישראל סביב שולחן אחד בתוך מסגרת אחת ויביאו לשלמות מצוות החג מתוך אחדות אמיתית בראיית החלק המשותף ביננו".

ח"כ ישראל אייכלר: כ"ק האדמו"ר מריבניץ זצוק"ל

ח"כ ישראל אייכלר מבקש לארח את כ"ק האדמו"ר מריבניץ זצוק"ל, אותו כבר זכה לארח לפני שלושים שנה. "אבי ז"ל היה מאנשי מירון הוותיקים והידועים והיה לו חדר מעל הציון. לפני למעלה משלושים שנה, בערב שבת של ה' באב, פגשתי בחצר הציון במירון את הרה"ק מריבניץ, הוא הגיע לשם לאחר היארצייט של הארי הקדוש בצפת, ותכנן להיות בחצר כל השבת".

"הזמנתי אותו לשהות בחדר של אבי, הוא היה בחדר מיום חמישי בלילה עד יום ראשון בבוקר, הוא היה ער כמעט ברציפות והיה עטור תפילין עד כניסת שבת. בשבת אנשים עמדו בתור להיכנס לחדר, בסוף הוא הסכים לפתוח את הדלת לקידוש. זו הייתה שבת רצופה בעבודת ה' שהסתיימה ביום ראשון לפנות בוקר. באמצע הלילה הוא הלך לנוח מעט וביקש שיעירו אותו, אבל לא הערנו אותו ונתנו לו לישון שלוש שעות, כשהוא התעורר אמר איזו בושה לישון בשבת, אף פעם לא עשיתי דבר כזה".

במעבר חד מהסיפור הנוסטלגי המרגש, ח"כ אייכלר חוזר למצב הפוליטי הקשוח. "הייתי רוצה לארח אותו בסוכה ולהיזכר באותו מפגש, ולהגיד לרבה מריבניץ שיש פה אדם, ליברמן, שהיית סנדק שלו, הנחת לו תפילין, עכשיו הוא עושה לנו פה גזרות קשות, תפעל בשמים לשבור את קשיות עורפו ויתבטלו הגזרות הקשות", הוא מסיים בתפילה לריבונו של עולם שיעשה בזכות הצדיק.

ח"כ יואב בן צור: אבי וחמי ז"ל

ח"כ יואב בן צור, יו"ר סיעת ש"ס, רוצה לארח בסוכתו את גדולי ישראל זיכרונם לברכה שהיה סמוך על שולחנם. "כתמיד הייתי שמח לזכות את הציבור באשר הוא. אך ישנן דמויות שהייתי שמח במיוחד לארח אותן לו היו בין החיים: מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, רבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל את הרב שמעון גבאי זצ"ל, את אבי הרב שלום בן צור זצ"ל ואת חמי הרב טוב והב זצ"ל".

ח"כ מיכאל מלכיאלי: מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל

ח"כ מיכאל מלכיאלי מ'ש"ס' מוותר על היצירתיות ובוחר בבחירה הצפויה ביותר, את מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל. "לא מצליח לחשוב על רעיון אחר", הוא אומר לנו. "הרב עובדיה זצ"ל הפך לחלק מההיסטוריה המפוארת של העם היהודי, הייתי בוחר בו מכל כך הרבה סיבות אבל, יותר מכל, הייתי רוצה שילדיי שחלקם זכו לחיות איתו באותו הדור יחד, יראו וירגישו את האיש הענק הזה. הרב עובדיה זצ"ל מסמל בעיניי את הפסגה האנושית אליה שואף להגיע כל יהודי – הוא הגיע".

"הייתי רוצה לשתף בהבנה שהתחדדה אצלי ממש בערב יום כיפור", מוסיף מלכיאלי, "בכל תחום בו התמקד צריך לחיות מאות שנים בכדי להגיע לאן שהגיע באותו תחום – ומדובר בתחומים רבים. אין יהודי שחי בדור שלנו שהספיק לכתוב כל כך הרבה. אין יהודי שהספיק ללמוד ולהרביץ הרבה תורה בכמות הזו. אין יהודי שכיתת רגליו למאות אלפי מקומות בשביל לקרב עוד יהודי לרבש"ע".

"אך יותר מכל אין ראוי ונכון יותר לארח בסוכה את האיש שכולנו, כל העם היהודי חב לו כל כך הרבה הודות למהפכה האדירה שחולל בעם ישראל. בפטירתו הרהרתי לעצמי כיצד היה נראה עם ישראל עם פחות מחצי מהנציגות החרדית בכנסת – התחלחלתי, ואז הבנתי טיפה יותר על היהודי הזה ועל כך שהפך להיסטוריה בתולדות העם היהודי. אין יכולת ליצור יש מאין בכזו עוצמה", חותם הח"כ הירושלמי את ההסבר על בחירתו.

ח"כ משה ארבל: רבני ירושלים, פתח תקווה ואב״ד מרקש זצוק"ל

ח"כ משה ארבל, הח"כ הדי טרי ופעלתן של ש"ס, שכבר מכהן קדנציה שניה, היה רוצה אם עוד היה אפשר, לאחר עד זקני העדה של הדור הקודם. "הייתי מייחל לארח בסוכתי את הגאונים הרב שלום משאש (רבה של ירושלים) יחד עם הרב משה מלכה (רבה של פתח תקוה) והרב מכלוף אבוחצירא (אב״ד מרקש) זכר צדיקים לברכה.

הוא מסביר את הייחודיות בכל אחת מבחירותיו, "גאוני המערב שזכיתי לשמוע ממורי ורבי הרב שלום משאש כשהיה מספר בערגה על הימים במרוקו בהם היו יושבים לסעודת מצווה ומדברים דברי תורה כאשר כל אחד היה מציג זוית אחרת. הרב משה מלכה כאיש הלכה ורציונליסט הרב מכלוף אבוחצירא איש סוד וקבלה וכאשר להט המחלוקת לשם שמים היה מתלהט היה צריך הרב משאש להיות לגשר בין הצדדים במחלוקתם. וקיימו את והב בסופה. מלחמה שעל ידי ספר אהבה יש בסופה. סוכת שלום שכזו בה יודעים גם כיצד לחלוק וגם כיצד לאהוב היא חלום שנזכה שיתגשם כאשר הרחמן יקים לנו את סוכת דוד הנופלת במהרה בימינו. אמן".

ח"כ משה אבוטבול: יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ

הח"כ הטרי משה אבוטבול מש"ס מפתיע ובוחר את יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ. "הייתי רוצה להכניס אותו לסוכה, כדי להראות לו את היופי בעם ישראל, שכולם נמצאים יחד באותה סוכה, סוכת שלום. נמצאים בה כל מרכיבי העם היהודי, גם האתרוג, גם הלולב, גם ההדסים, גם הערבות, שכל אחד מסמל חלק בעם ישראל, חלק זה תורה, חלק זה מעשים טובים, וגם אצל מי שזה לא זה ולא זה, ראויים הם לשבת בסוכה".

אבוטבול גם מנצל את ההזדמנות לאמירה חצי פוליטית, בהקבלה כמובן לימי החג, "רק כשמניפים את כל ארבעת המינים יוצאים ידי חובה, אם חסר חלק בארבעת המינים לא יוצאים ידי חובה. בהשאלה, גם כשרוצים להקים ממשלה, חייבים שכל המרכיבים בעם ישראל יהיו. הפניה היא לראש הממשלה מר בנימין נתניהו, לצרף גם את גנץ, וגם את שאר החלקים בעם, כמובן שהחרדים הם מרכיב חשוב בתוך העשייה הממשלתית".

לסיום הוא אומר, "באותה הזדמנות אשמח להכיר לו את בני משפחתי, ביניהם גם בני תורה שיושבים ולומדים בכולל יום שלם, ובכך להכיר לו את תרומתם הברוכה של בני התורה למדינת ישראל ולעם ישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture