אוקראינה: הוקמו אוהלים בשלשת בתי הקברות של העיירה פבליש

פבליש, אוקראינה: הוקמו שלשה אוהלים בשלשת בתי הקברות של העיירה פבליש. בבית הקברות הישן-נושן טמון הרה"ק רבי אהרן מטיטיוב זי"ע נכדו של הבעש"ט הק' זי"ע

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעיירה פבליש השוכנת במחוז ז'יטומיר וסמוכה לברדיטשוב, נערכו בתקופה האחרונה שיפוצים נרחבים על ידי אגודת 'אהלי צדיקים', במהלכם מופו שלשת בתי העלמין שהיו בעיירה הקטנטנה, בהם טמונים מאות מתושבי העיירה ואף מהעיירות הסמוכות, בראשם הרה"ק רבי אהרן מטיטיוב זי"ע, נכדו הגדול של אור שבעת הימים מרן הבעש"ט הק' זי"ע, בנו הגדול של הרה"ק רבי צבי זי"ע בן הבעש"ט הק'.

תולדות חייו של הרה"ק רבי אהרן מטיטיוב זי"ע לוטים בערפל, היות וכל ימיו נהג להסתתר מעיני הבריות ונחשב היה לצדיק נסתר, המתבודד בינו לבין קונו רבות בשנים כאשר שביליו במים רבים ועקבותיו לא נודעו. רבי אהרן עצמו ביכר להתנהג כדביר המוצנע ולהסתתר בשפריר חביון, שכן רגיל היה לשאת תפילה מיוחדת להשי"ת שישתכח מלב הבריות. פעם אחת, כשרעבו בני ביתו ללחם ותושבי עירו התעוררו לגייס למענו כסף, ניגש אל מזוזת דלת חדרו, הניח עליה את ידו והתחנן שיימחל לו 'עוונו'. ואמנם, שוב נשתכח מלב כל.

עם זאת, נודע שמו בשערים כצדיק אמת ופועל ישועות בקרב הארץ, והמונים מכל רחבי הסביבה והמחוז היו פוקדים את מעון קדשו בטיטיוב ולאחר מכן בעיירה פבליש, שם איווה למושב לו בערוב ימיו ובה מנוחתו כבוד אחרי הסתלקותו בה' טבת תקפ"ט.

בתקופה האחרונה ביקר יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי בפבליש ועל פי עדויות מהימנות שקיבל מכמה זקנים מקומיים הזוכרים היטב את העיירה עם תושביה היהודיים מלפני המלחמה, עלה בידו כי בעיירה הקטנטנה הזו נמצאים לא פחות משלשה בתי עלמין, בהם היו טמונים מאות יהודי האזור. בפנייתו לראש העיירה לקבל עזרה וסיוע בהנצחת המקומות החשובים לעם היהודי בפבליש, התבקש הרב גבאי לבצע מחקר היסטורי מקיף על בתי הקברות בעיירה, ואכן לאחר שישב שעות ארוכות עם זקני העיירה ובהם קשיש נכרי בן 95 שאף הפתיע וזכר את שמות שכניו היהודיים בפבליש, מיפה הרב גבאי את מיקומם המדויק של שלשת בתי העלמין.

מהתחקיר ההיסטורי עולה כי בית הקברות הישן-נושן עמד במרכז הכפר סמוך לשוק המקומי, ולמרבה ההפתעה אף נמצאה מצבה אחת בתוך אחד הבתים הסמוכים. בית עלמין זה נחרב עד היסוד ונחרש כליל, היות ומיקומו במרכז העיירה הפך אותו למקום מבוקש עבור סוחרים מקומיים שהתנחלו בו כבר שנים רבות. על פי חישוב השנים, העמיד הרב ישראל מאיר גבאי אוהל עם מצבה לזכרו של הרה"ק רבי אהרן מטיטיוב זי"ע נכדו של הבעש"ט הק', שנטמן בפבליש וקברו נמצא בבית הקברות הישן-נושן.

כאמור, בפבליש נמצאו עוד שני בתי עלמין שגם הם נחרשו בצוק העתים, אך נותרו בהם קצת מצבות. לדברי הרב גבאי, בבית הקברות הישן אפשר עוד לראות כמה מצבות בודדות, ואילו בבית הקברות החדש יש עשרות מצבות. בבית הקברות הישן הקים הרב גבאי אוהל לזכרם של הצדיקים הקבורים בו, כאשר למרבה הכאב לא ידועים שמותיהם של הנפטרים הטמונים במקום. גם בבית הקברות השלישי הנחשב לבית הקברות החדש, העמיד הרב גבאי אוהל לזכרם של ציוני צדיקים הקבורים בו.

"למרות שלכאורה מדובר בשדות חרושים כבר עשרות בשנים וכמעט שאין זכר למצבות הרבות שהיו שם, חשוב לנו מאד להעמיד שם ושארית לזכרם של מאות היהודים שהיו קבורים בשלשת בתי העלמין של פבליש, כדי שהגויים המקומיים ידעו לכל הפחות שמדובר במקומות החשובים להיסטוריה של העם היהודי שהתגורר כאן עד לפני המלחמה", מציין הרב ישראל מאיר גבאי. "למרבה הצער, צברתי ניסיון של שנים רבות עם מקומות כאלו שלא השכלנו לציינם בעוד מועד כמקומות חשובים ליהודים, והמקומיים בנו עליהם בנייני מגורים ואבד זכרם מן הארץ", מוסיף הרב גבאי ומביע את חשיבותה של הפעילות במקום.

בית הקברות ישן-נושן בו נטמן רבי אהרן מטיטיוב (3)
בית הקברות ישן-נושן בו נטמן רבי אהרן מטיטיוב (4)
בית הקברות ישן-נושן בו נטמן רבי אהרן מטיטיוב (2)
בית הקברות ישן-נושן בו נטמן רבי אהרן מטיטיוב (1)
בית הקברות הישן השני – ציוני צדיקים (2)
בית הקברות הישן השני – ציוני צדיקים (3)
בית הקברות הישן השני – ציוני צדיקים (1)
בית הקברות השלישי – החדש (2)
בית הקברות השלישי – החדש (1)

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture