ה"אייר פורס 1" הישראלי שצפוי להטיס את ראש הממשלה והנשיא המריא בפעם הראשונה וחשף את שמו הישראלי: "כנף ציון". במהלך הטיסה בשמי הארץ ומעל הים התיכון יתאפשר לטייסי הניסוי של התעשייה האווירית לבדוק את המערכות המרכזיות של המטוס

מטוס ראשי המדינה, "כנף ציון", עורך הבוקר (ראשון) את טיסת המבחן הראשונה שלו על ידי טייסי התעשייה האווירית. טייסי הניסוי של התעשייה האווירית בוחנים לאורך כמה שעות טיסה את מערכות המטוס המרכזיות – הטיסה הראשונה בסדרת טיסות ובדיקות לפני כניסתו לשירות. במהלך ההמראה נשמעו קולותיהם של יוסי מלמד, סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת התעופה.

מדובר בטיסת מבחן ראשונה מבין מספר טיסות ובדיקות שייערכו עד להפיכת המטוס למבצעי בסוף החודש. את הטיסה יבצעו טייסי הניסוי של התעשייה האווירית, בליווי מטוס נוסף של התעשייה האווירית שיטוס בקרבתם ויסייע במשך כל טיסת המבחן. המטוס צפוי לחוג בשמי הארץ ומעל הים התיכון, אולם יישאר בטווח קרוב למנחת על מנת שיוכל לשוב על עקבותיו במהירות במקרה של תקלה.

בתעשייה האווירית אמרו כי ריצת המסלול נועדה לבדוק בין היתר גם את מערכת הבלמים של המטוס, וכי התחממותם נלקחה בחשבון מאחר שהמטוס עמד בתוך האנגר מאז שנת 2016. המטוס, שיפעל תחת הרישום 4X-ISR מסמל את חשיבותו: האותיות 4X ניתנות לכל כלי טייס ישראלי ואילו האותיות ISR מסמנות את העובדה שמדובר במטוס הרשמי של מדינת ישראל.

עלות המטוס המיוחד, אשר הוכשר על ידי התעשייה האווירית, מסתכמת בכ־729 מיליון שקל, והוא אמור להפוך למבצעי החל מהחודש הבא, בתום סדרת טיסות מבחן, ולהסיע בתוכו את ראש הממשלה והנשיא לביקורים מדיניים מעבר לים. מחירו הראשוני של המטוס, מדגם 767-300ER היה אמור לעמוד על כ-170 מיליון שקל, אך שורת עיכובים ותוספות העלו את מחירו במאות מיליוני שקלים.

המטוס הבוקר. צילום: תמר נוברג, פלאש 90

המטוס הבוקר, על רקע מגדל הפיקוח. צילום: יואב וייס, באדיבות התעשייה האווירית

בתעשייה האווירית סיפרו כי המטוס מכיל מערכות מתוחכמות אשר תוכננו, יוצרו והורכבו בתעשייה האווירית על מנת להתאימו לצרכים ולתפקוד הרציף הנדרש ממטוס ראשי המדינה. המטוס יכול לטוס בטיסה רציפה ללא צורך בנחיתות ביניים עד לסין ויפן במזרח וארה"ב או ברזיל במערב ובתוכו מערכות קשר מתוחכמות ומוצפנות המאפשרות קשר רציף, מאובטח ומוצפן לראשי המדינה עם מדינת ישראל או מדינות אחרות. בנוסף, עונה המטוס על כל דרישות הביטחון והבטיחות המורכבות, המוכתבות מאופי משימתו.

ביום חמישי האחרון, המטוס ביצע בדיקת הסעה על פי פרוטוקול ההכנות לטיסת מבחן. בבדיקת הסעה זו נבדקו המערכות ההידראוליות, מערכות הבלמים ומערכות היגוי קרקע. במהלך ההתארגנות לריצת מסלול ראשונה אובחן עשן קל מגלגל שמאל ועל פי הנוהל הגיע לשטח האווירי צוות כיבוי. בהמשך היום המטוס ביצע ריצת מסלול נוספת, בה נבדקו המנועים במלוא הכח, מערכת הבלמים, מערכת היגוי הקרקע ומערכות נוספות – כל המערכות פעלו בצורה תקינה ובהתאם לדרישות המחמירות בעולם התעופה.