יו"ר ועדת הכספים התייחס לנושא התחבורה בשבת, בדיון בו לוקח חלק שר התחבורה. סמוטריץ השיב: "אינני יכול לעצור זאת". חה"כ אזולאי: "הח"כים הצבועים הזועקים 'לתת לראשי הרשויות לנהל את עירם'. איפה הייתם כשרה"ע עפולה רצה לקיים אירוע בהפרדה?

במהלך דיון בהעברות תקציביות למשרד התחבורה, ורכש הגומלין של אוטובוסים בישראל, פנה יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני לשר התחבורה, לעניין הפעלת תחבורה ציבורית בשבת: "מדינת ישראל מאבדת את צביונה כמדינה יהודית. המשמעות היא אסון בסדר גודל לאומי. זה באחריותך במשמרת שלך. יש אנשים שבוכים על מה שקורה".

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' אתר בתגובה כי, "אני כואב מאוד את הפגיעה הזו ושיש מי שמנצל פרצה בחוק בתקופת דמדומים של הממשלה. העיריות מתחכמות ואומרות שייקחו את הכסף מתקציביהן ולא יגבו כסף מנוסעים כך שזה לא יוגדר כתחבורה ציבורית אלא כהיסעים, ולכן אני לא יכול לעצור זאת באופן ישיר. ישבנו גם בעתירה במחוזי. הפרצה הזו ברור שלא הייתה כוונת המחוקק. המדינה קבעה תח"צ מפוקחת ואין לי אלא לכאוב את המצב. לכולנו יחד יש יכולת להפעיל לחץ על ראשי הרשויות ולמנוע פגיעה קשה בשבת".

בתוך כך, בדיון בוועדת הכספים בנושא חילולי השבת זעק חה"כ ינון אזולאי (ש"ס): "חבריי חברי הכנסת הצבועים הזועקים "לתת לראשי הרשויות לנהל את העיר ולהפעיל תחב"צ בשבת". איפה הייתם שראש עיריית עפולה רצה לקיים אירוע בהפרדה שם לא שמענו אתכם צועקים 'תנו לראש העיר לנהל את העיר'. מדובר בצביעות לשמה".

כזכור, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הודיע כי בכוונתו לרשות את כל אזור גוש דן בתחבורה ציבורית בשבת, שבהמשך תתקשר ותסתנכרן עם מוניות שירות המפעילות נסיעות בין־עירוניות, בכך יוכלו הנוסעים בתחבורה הציבורית בשבת להגיע לכל חלקי הארץ יוצאת לדרך. ועדת הכספים של עיריית תל אביב-יפו אישרה הערב (שלישי) תקציב ראשוני להפעלת המערך שיפעל בסופי השבוע עד סוף 2019 העומד על כ-1.5 מיליון שקל.

חולדאי אינו מסתפק ברמיסת השבת רק בעירו ולפי הודעת העירייה – כבר בשבועות הקרובים יחל לפעול המערך כשבשלב ראשון יצטרפו לפרויקט עיריות גבעתיים, קריית אונו, רמת השרון ותל אביב-יפו. העלות השנתית להפעלת הפרויקט מוערכת בכ-12.5 מיליון שקל מכספי התושבים וצפויה לגדול עם הצטרפות ערים נוספות.

מעיריית תל אביב נמסר כי רשת הקווים הבינעירונית תפעל בסופי שבוע ותחובר בין הערים, על מנת לייצר רשת תחבורה מטרופולינית אפקטיבית. רשת התחבורה תתבסס על מערך היסעים שיכלול כ-7 מסלולים ויפעל לאורכן ולרוחבן של הערים במטרופולין. בשלב הראשון השירות יהיה חינמי, ונוסעים יוכלו לבצע החלפות בין קווי הרשת.