"אין לו היתכנות": יהדות התורה נגד היוזמה לבחירות ישירות לרה"מ

סגן השר ליצמן מתנגד ליוזמה לבחירות ישירות לראשות הממשלה, גם עמיתו ח"כ גפני מסתייג ממנה. גורם ב'יהדות התורה' ל'חדשות JDN': "אין לו היתכנות וזה לא יביא הכרעה. לא נתמוך בזה". גורם במפלגה: "אין שום הגיון ביוזמה. נחזור לאותו הפלונטר"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יו"ר יהדות התורה סגן השר יעקב ליצמן מתנגד ליוזמה לבחירות ישירות לראשות הממשלה, גם עמיתו יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני מסתייג ממנה. גורם ב'יהדות התורה' הסביר ל'חדשות JDN' את ההחלטה ואמר כי, "אין לו היתכנות וזה לא יביא הכרעה. לא נתמוך בזה".

ב'מעריב' צוטט גורם במפלגה החרדית שאומר כי, "אנחנו מתנגדים ליוזמת הבחירות הישירות, מדובר ברעיון מעניין ברמה תיאורטית אך לא יישומי. ללא הסכמים קואליציוניים שיחתמו לפני הליכה לבחירות ישירות, אין שום הגיון ביוזמה. נחזור לאותו הפלונטר".

כזכור, יו"ר שס השר אריה דרעי הציע השבוע בישיבת ראשי בלוק הימין-חרדים כי במקרה ולא יעלה בידו של גנץ לממש את המנדט ולהקים ממשלה, יוכרזו בחירות ישירות לראשות הממשלה בלבד בין נתניהו לגנץ. על פי הדיווח ראש הממשלה לא השיב בחיוב להצעה. על פי ההערכות, בכדי לחוקק חוק בזק שכזה נדרשים 61 תומכים כאשר ההערכה היא שיושג רוב להצבעה בתמיכת 'ישראל בתינו'.

דרעי התייחס הבוקר להצעתו בראיון ל'ישראל היום' ואמר כי, "הפלונטר הפוליטי שנוצר מחייב אותנו להיות יצירתיים. בחירה ישירה לראשות ממשלה עדיפה על בחירות כלליות עשרות מונים מכמה סיבות – בחירות כלליות נוספות יגרמו לזה שעד מאי-יולי לא תהיה ממשלה מכיוון שהבחירות ייערכו במארס; בחירות בהוראת שעה יכולות להיערך בתוך חודש". דרעי טען כי, "ש"ס היא האחרונה לחשוש מבחירות נוספות אבל זה רע למדינה".

עוד הוסיף כי, "במסגרת בחירה ישירה כולם במערכת הפוליטית יבינו ויקבלו את זה שמי שייבחר הוא ראש הממשלה וצריך להתייצב לצידו ולעזור לו להקים ממשלה. הנזקים שייגרמו לכנסת מבחירות נוספות גדולים. אני אומר את זה מתוך דאגה גדולה. אנחנו חודשים ארוכים בלי ממשלה קבועה אלא ממשלת מעבר. בחירות נוספות הן עוד חודשים ארוכים כאלה וההשלכות על המשק, הכלכלה והיכולת של משרדי הממשלה לפעול – קשות במיוחד".

ב'מעריב' הסבירו הבוקר כי הרעיון הוא לחסוך מהמדינה מיליארדי שקלים ולקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה, במקום סבב שלישי של בחירות לכנסת. על פי ההצעה, יתקיימו בחירות ישירות לראשות הממשלה כהוראת השעה של ממשלת מעבר: ללא פיזור הכנסת ה-22 ועל סמך פנקס הבוחרים הקיים. הבחירות יערכו תוך 30 ימים ומי שמנצח – הוא שיקים את הממשלה. עוד דווח כי היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, אומר כי "הוראת השעה דורשת הליך חקיקה מלא, שדורש רוב של 61 חברי כנסת".

יו"ר סיעת הליכוד הטרי ח"כ מיקי זוהר הביע תמיכה במתווה ואמר בראיון ל'ויינט' כי להערכתו ראש הממשלה צפוי לקדם את החוק וזאת בכפוף לביטול יום השבתון הקבוע בחוק ביום הבחירות, "כדי למנוע מהמשק הישראלי לחטוף מכה". בליכוד הכחישו ומסרו כי, "ראש הממשלה נתניהו לא מקדם את חוק הבחירה הישירה אלא את הקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה – הממשלה היחידה שאפשר להקים ושמדינת ישראל זקוקה לה בעת הזאת".

גורם בסביבתו של נתניהו צוטט אמש ב'כאן חדשות' תוקף את ההצעה ואומר: "הצעת הבחירות בין נתניהו וגנץ מטופשת כי אף נבחר לא יוכל להנהיג ללא קואליציה כאשר לדוגמה עמיר פרץ כבר הודיע שלא יצטרף לממשלה בראשות נתניהו אם ינצח. זו שיטה של כאלו שלא רוצים או פוחדים מבחירות. לכן האופציות להגיע לממשלת אחדות או חלילה לבחירות".

גם יו"ר הימין החדש איילת שקד הביעה תמיכה בהצעת דרעי ואמרה הבוקר, "שיוזמת דרעי לבחירה ישירה במצב הנוכחי נכונה. נתמוך בה, החלו בכנסת לעבוד על החוק. ניתן לקיים בחירות עם אותו ספר בוחרים שקיים, בין שני המועמדים במפלגות הגדולות ביותר. ניתן לעשות זאת בחודש ובלי יום חופש כדי לחסוך עלויות. אז יצטרכו לשבת יחד כי העם בחר באופן ישיר את המועמד לראשות הממשלה. הדברים הם על דעת הימין החדש ועל דעת אריה דרעי. סה"כ הייתה סוג של הסכמה, חברי כנסת רבים אמרו שצריכים לחשוב על זה וגם כמה ח"כים מהליכוד אמרו שזה רעיון לא רע".

תומך נוסף בהצעת דרעי הוא יו"ר העבודה־גשר ח"כ עמיר פרץ, שאמר אתמול כי הוא רואה ביוזמה "רעיון חיובי שיובא לדיון בסיעת העבודה בכנסת". מנגד, במפלגת 'כחול לבן' אמרו, כי הם אינם מכירים את ההצעה וכי ידונו בה לכשתתקבל. "לא הגיעה אלינו הצעה כזו ולא ברור מה היא אומרת. לכן גם לא נגיב", לשון גורמים במפלגה.

בכיר בכחול לבן צוטט ב'חדשות 13' אומר כי המפלגה לא מעוניינת בבחירות ישירות בין בנימין נתניהו לבני גנץ, אך העלה רעיון לפיו ייחקק חוק "המפלגה הגדולה", לפי המפלגה הגדולה ביותר היא זאת שמרכיבה את הממשלה. "מדובר בשינוי קיצוני של שיטת הממשל תוך כדי תנועה", אמר הבכיר. "אם כבר, הכנסת תצטרך לשקול את 'חוק המפלגה הגדולה' שתקבל בלעדית את הזכות להרכיב ממשלה. אם נתניהו יצליח לדרדר את ישראל לבחירות מיותרות ויקרות – יש לקיים אותן בתוך 21 יום ולבטל את יום השבתון".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture