צילום: שריה דיאמנט

ניצן: "יחוס מניעי זדון להחלטתנו בענין ראש הממשלה הוא מופרך מן היסוד"

פרקליט המדינה על תיקי נתניהו: "לא היה פרקליט אחד שחשב לגנוז את כל התיקים. לא מסתבר על הדעת שכולם חברו לשלטון מטעמים פוליטיים. חיפשתי את המניע של כולנו לאותה הפיכה שלטונית, לא מצאתי. מדובר בסיסמה חסרת תוכן"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

פרקליט המדינה שי ניצן התייחס היום לכתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי, "הטעם העיקרי לבחירתי זו שלא להחריש הוא כי המשך מסע השיסוי נגד מערכות אכיפת החוק מסוכן הוא לכולנו. לכולנו. ייחוס מניעי זדון להחלטתנו בענין ראש הממשלה הוא מופרך מן היסוד, וסופו שיביא להפלת יסודות הבית – ביתנו הלאומי".

בנאום בועידת מקור ראשון אמר כי, "לאחרונה מוטחות בראשי מערכת אכיפת החוק האשמות אישיות. בהפגנות, בכלי התקשורת, ברשתות החברתיות, מועלות שוב ושוב טענות כגון: היועץ המשפטי לממשלה –אביחי מנדלבליט – נסחט. פרקליט המדינה – שי ניצן – לחקירה. פרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) ליאת בן ארי – לכלא".

"השמצות אלה, לצד חרפות וגידופים נוספים, הן שיאו – עד כה – של תהליך ממושך לקעקוע של אמון הציבור בגופי אכיפת החוק בכלל, ובראשיו בפרט. כבר בפתח דבריי אבקש להדגיש – בין ביקורת עניינית, לה יש ויהיה מקום תמיד, לבין הטענות המוטחות לאחרונה, אין שום קשר. בנאומי מעל במה חשובה זו, אולי דווקא בבמה זו, ועל סף סיום תפקידי, אבקש להשיב בתמצית לטענות כאילו יש זדון, כביכול, בפעולותיי. בפעולותינו".

"אעיר כבר בפתח דברי – מי שבאמת מבקשים להביא לתיקון המערכת, אינם פועלים לריסוקה. מי שבאמת מבקשים להעביר ביקורת עניינית, יודעים היטב כי מה שמתחולל בעת האחרונה בארץ בוודאי לא יוביל לתיקון פגמים. אין המדובר בביקורת בונה. מדובר בביקורת שתכליתה להרוס. להרוס את אמון הציבור במערכת עד היסוד, כדי להפוך לבלתי לגיטימית החלטה בתיק מסוים".

"על מנת לתקן יש לאפשר הקשבה והכלה. רק כך, ולא באמצעות השמצות וגידופים שקריים ניתן לקדם תהליכים, מקום בו הדבר דרוש. רק כך – ולא על ידי שיח מופרך על "הפיכה שלטונית" שאנו כביכול מנסים לבצע פה, ניתן לתקן את הטעון תיקון. כידוע, לפני כשבועיים, הודיע היועץ המשפט לממשלה ברבים כי החליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה. בכך אימץ היועץ את המלצתי והמלצת פרקליטים רבים אחרים".

"בתגובה, נטען ברבים כאילו הגשת כתב האישום היא בגדר "נסיון להפיכה שלטונית". לא פחות. אני, ועמיתי עימי, הואשמנו כאילו אנו מנסים לחולל במדינה "הפיכה שלטונית". טענה זו מופנית גם נגדי, שהקדשתי למעלה ממחצית חיי לשירות המדינה. כדי להבהיר עד כמה מופרכת הטענה, אבקש לספר לכם בתמצית על פעילותי בשלושים השנים האחרונות, בשני מישורים. המאבק המשפטי להגנה על בטחון המדינה והמאבק המשפטי בשחיתות מכל קצוות הקשת הפוליטית".

שי ניצן הגן על עצמו ועל תיוגו כאיש שמאל ואמר כי, "במסגרת תפקידי במחלקת הבגצים הגנתי על עמדת המדינה באלפי עתירות. חלק נכבד מהן היו בתחום הבטחון. כך למשל, הגנתי על שיטת הסיכול הממוקד בעתירה קשה ביותר, ובית המשפט קיבל את עמדתנו כי מדובר בצעד חוקי. לדעת גורמי הבטחון, השימוש בסיכולים ממוקדים – שאושר על ידי בית המשפט העליון – היה אחת הסיבות העיקריות להצלחת המדינה בהדברת האינתיפאדה השניה".

"הגנתי בבגצ, באותה תקופה קשה בטחונית, על עשרות רבות של החלטות גורמי הבטחון להרוס בתי מחבלים לפי תקנה 119 לתקנות ההגנה. אם זכרוני אינו מטעני, כל העתירות הללו – בהן הגנתי על עמדת המדינה – נדחו על ידי בגצ. היום, מתוקף תפקידי כפרקליט המדינה, אני נדרש לאשר אישית כל החלטה על הריסת בית שכזו ולוודא כי היא עומדת בדרישות המשפטיות. אכן, הריסת בתי מחבלים פוגעת לרוב פגיעה קשה גם בחפים מפשע המתגוררים בבית, אך כיוון שגורמי הבטחון סבורים שצעד זה הוא חיוני למאבק בטרור, סברתי אז ואני סבור גם כיום, כי מדובר בצעד שיש לספק לו הגנה משפטית".

בנאומו הסביר את הדברים שאמר בשבוע שעבר כי "זה עלה לי בדמים" לאשר הריסת בתי מחסלים, "לא עשיתי זאת בחדווה, כפי שאמרתי רק לפני מספר ימים, ובניגוד לקולות שנשמעו על ידי גורמים שונים, אני לא מוצא כל מקום לשמוח על נקיטת צעדים דרמטיים כגון זה, בהם נפגעים לא פעם גם חפים מפשע. אולם עשיתי זאת מתוך אמונה מלאה בצדקת הדרך, תוך הבנה שבגלל צורכי הביטחון, הדבר דרוש, ומשמעותי, כדי למנוע פיגועים נוספים ושכול נוסף".

"כמדומני שבעשרות השנים האחרונות לא היה עוד פרקליט במדינה שהגן בעתירות כה רבות על מערכת הבטחון. אני גאה על עמדותי ותרומתי בתחום הבטחון. זו היתה דרכי שלי לתרום להגנה על המדינה ועל אזרחיה מפני ארגוני הטרור הקמים עלינו לכלותנו. בהגנה המשפטית על מערכת הבטחון תרמתי לבטחון המדינה לא פחות, אלא הרבה יותר, מאשר כצנחן בסדיר ובמילואים".

"אני יכול להמשיך ולפרט צעדים משפטיים אין ספור עליהם החלטתי במסגרת תפקידי, שמטרתם להגן על המדינה ועל אזרחיה מפני איומי טרור והסתה, אך נדמה לי כי די במה שאמרתי. זוהי תעודת הזהות ה"משפטית" בתחום הבטחוני – של אותו "מהפכן שלטוני", אמר פרקליט המדינה היוצא ועבר להתייחס לחקירות הפוליטיקאים, "בתחום המאבק בשחיתות השלטונית החלטתי בשש שנות כהונתי כפרקליט מדינה להגיש כתבי אישום רבים. מעולם לא שקלתי שיקולים פוליטיים ובודאי שמעולם לא לקחתי בחשבון את דעותיו הפוליטיות של הנאשם".

"ההחלטה הדרמטית והחשובה ביותר שקיבלתי בשנתי הראשונה כפרקליט מדינה היתה לבקש מבית המשפט העליון – באופן תקדימי – להחזיר לבית המשפט המחוזי לדיון מחודש את עניינו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שזוכה כמעט כליל בבית המשפט המחוזי בירושלים מעבירות שחיתות. הבקשה הוגשה לאחר שהדיון בעניינו בבית המשפט העליון כבר הסתיים וכולנו המתנו לפסק דין. כך ביקשתי, לאחר שהחלטתי לחתום על הסדר עד מדינה עם שולה זקן, במסגרתו הסכימה זקן לספק למדינה הקלטות שלה עם אולמרט".

"שימו לב", אומר ניצן, "מעולם לא הוגשה לפני כן בקשה שכזו על ידי המדינה, המדובר היה בצעד תקדימי, אך סברתי כי יש לו הצדקה מלאה ועל כן הוריתי להגיש את הבקשה. בית המשפט העליון קיבל את בקשתי החריגה, התיק חזר לבית המשפט המחוזי, המשפט נוהל מחדש ואולמרט הורשע ונשלח למאסר. ערעורו לבית המשפט העליון- נדחה". לדבריו, "השתייכותו הפוליטית של אולמרט והעובדה שאולמרט היה ראש מפלגת קדימה, לא נלקחה בחשבון כמלוא הנימה בהחלטתי".

ניצן התייחס לחקירות ראש הממשלה ואמר כי, "לאחרונה קיבל היועץ המשפטי לממשלה את המלצתי שהתבססה על המלצת צוות פרקליטים רחב, בתיקי האלפים, להעמיד לדין בעבירות שוחד והפרת אמונים את ראש הממשלה נתניהו. מכאן עיקר הביקורת, זוהי ה"הפיכה". לצד זאת, החלטתי בשבוע החולף לאמץ את המלצת אנשיי ובראשם ליאת בן ארי, ולשקול הגשת כתבי אישום בפרשת הצוללות נגד שורה של בכירים בשירות המדינה ואחרים, בכפוף לשימוע. בפרשה זו החלטנו על בסיס התשתית הראייתית – ועל בסיסה בלבד – שלא לחקור כחשוד את ראש הממשלה נתניהו".

"וישאל השואל – מה יכול היה להיות יותר טוב לאותם מהפכנים, לפרקליטות שבתוך הפרקליטות, "מלתפור" את ראש הממשלה גם אל תוך תיק זה?! להענות לדרישה ציבורית רחבה ולחקור גם את ראש הממשלה באזהרה בתיק זה?! אך הנה – הפלא ופלא. החלטנו שאין מקום לעשות זאת וספגנו בגין כך ביקורת רבה מהצד השני של המפה הפוליטית. החלטתנו מדברת בעד עצמה. הדבר נובע כמובן מכך שהחלטתנו התבססה על הראיות בלבד ואלה לא הצדיקו לחקור באזהרה את ראש הממשלה".

"זוהי תעודת הזהות ה"משפטית", בתחום המאבק בשחיתות השלטונית – של אותו "מהפכן שלטוני". ואני שואל אתכם. אתכם ואת הציבור הישראלי כולו: האם כך נראה מהפכן?! הרי אין זה מתקבל על הדעת שאדם שכל חייו המקצועיים התנהלו כפי שתואר לעיל, בשירות המדינה והממשלות השונות, יקום יום אחד וינסה לבצע "הפיכה שלטונית" נגד השלטון במדינה".

"הרי אין זה מתקבל על הדעת שאדם שהקדיש את חייו המקצועיים למאבק המשפטי בטרור; למאבק המשפטי בשחיתות השלטונית מכל קצווי הקשת הפוליטית; למאבק המשפטי בארגוני הפשיעה; למאבק על ערכיה של המדינה היהודית דמוקרטית – יקום בוקר אחד וינסה לבצע כאן "הפיכה שלטונית" נגד השלטון במדינה".

"דומני שלכל מי שבוחן את הדברים עניינית התשובה ברורה מאליה. לא כך נראה מהפכן. לא כך נראית הפיכה. המדובר בטענה מופרכת מאין כמותה וחסרת כל יסוד. כך ביחס אליי. כך ביחס לשותפיי – שותפי ל"הפיכה השלטונית" הנטענת, הינם – לפי הנטען- רוני אלשיך, סגן ראש השב"כ ומפכ"ל המשטרה לשעבר, תושב לשעבר ביהודה והשומרון, שהקדיש את כל חייו לבטחון המדינה ולאכיפת החוק; הד"ר אביחי מנדלבליט, אלוף בדימוס בצה"ל, הפצ"ר לשעבר, מזכיר ממשלת נתניהו לשעבר, היועץ המשפטי לממשלה, , שהקדיש את כל חייו לשירות המדינה ולבטחונה הצבאי והמשפטי; וליאת בן ארי, פרקליטה נאמנה ועובדת מדינה למופת, שהובילה, בין היתר, את תיק אולמרט והביאה להרשעתו ולהרשעת רבים אחרים בפרשת הולילנד".

"האמנם, אלשיך, מנדלבליט, ובן ארי – שהקדישו את כל חייהם למדינה, לביטחונה, לתיקונה ולביצורה – קמו יום אחד והחליטו מטעמים פוליטיים להפיל את השלטון?! התשובה ברורה מאליה. מדובר בטענה מופרכת מאין כמותה וחסרת כל יסוד. אגב, גם מנדלבליט וגם אלשיך מונו לתפקידיהם על ידי ממשלת נתניהו, בשל הרקורד המקצועי העשיר שלהם ואיכותם האישית. גם אני מוניתי לתפקידי על ידי ממשלת נתניהו".

"שותפים נוספים להפיכה השלטונית הנטענת, הם שני ראשי אגף החקירות – הניצבים מני יצחקי וגדי סיסו; שני ראשי יאח"ה – תתי הניצבים כורש בר נור ויואב תלם; ועוד עשרות קציני וחוקרי משטרה והרשות לניירות ערך- שאין לי שמץ מושג מהי השקפתם הפוליטית. לפי הטענה, כולם, כולם חברו יחדיו ל"קשר הנורא" להפיל את השלטון".

"יחד עימם חברו לקשר גם משנים ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה וכעשרים פרקליטים ופרקליטות נוספים – דתיים וחילוניים – שאין לי מושג מה השקפתם הפוליטית- שבחנו את תיקי האלפים וסברו כולם – כולם – גם לאחר השימוע – כי נכון הוא להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה. היו בינינו חילוקי דעות מסוימים באלו עבירות יש להגיש כתב אישום, ובאלו פרשות- כפי שפורסם רשמית על ידינו; אך לא היה איש מכל הפרקליטים – ולו אחד – שסבר שיש לגנוז את כל התיקים ולא להגיש כתב אישום".

"הרי אין זה מתקבל על הדעת שעשרות קציני משטרה ועשרות פרקליטים אלה- כולם חברו יחדיו להפלת השלטון, גם כאן – המדובר בטענה מופרכת מאין כמותה וחסרת כל יסוד. חיפשתי וחיפשתי את המניע של כולנו לאותה "הפיכה שלטונית" נטענת. יגעתי ויגעתי – ולא מצאתי.
מדובר בסיסמא חסרת תוכן בלבד. בהטחת האשמה חמורה מאין כמותה שאין לה ולו שמץ ראיה או הוכחה. בטענה המכוונת ל"גופו של אדם" ולא "לגופו של ענין". האשמות אלה ואחרות חוזרות באופנים שונים כלפי כל אנשי המערכת".

"צר לי על כך. צר לי מאד. ואם תגידו, כמקובל בימינו – מוטב שתקשיבו לביקורת – אשיב כפי שאמרתי בפתח דבריי – כי לביקורת יש מקום תמיד ואני וחברי בהחלט מקשיבים לה. כשצריך, אנו מפיקים לקחים ומשנים התנהלות. אך אין כל קשר בין השמצות, חרפות וגידופים לביקורת עניינית. משימת חיי הייתה ועודנה לפעול להמשך בניינה של הארץ. לפעול לכינון מדינה מתוקנת שהחוק שולט בה. זוהי משימתי וזוהי גם משימת כל חבריי משרתי הציבור במערכת אכיפת החוק. מאחר ואני סמוך ובטוח שעשינו מלאכתנו נאמנה, אני מאמין בלב שלם כי סופה של האמת לנצח", סיים פרקליט המדינה שי ניצן.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
15 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

עלובה עיסה שנחתומה מעידה עליה, מה לעשות, לא יעזור לך כלום העם נגדך, הפשיעה ברחוב גוברת ואתם מבזבזים עשרות מליונים בשליחות התשקורת על חקירה של סיגרים, לא לזה נבחרתם כדי להרוס את השלטון, די נמאסתם

בדיוק שי ניצן … איך אמרת בסוף דבריך " מדינה שהחוק שולט בה זוהי משמתי ומשימת כל חבריי… "… זה מה שאתם רוצים לעשות לעקור את התורה ואת כל מי שמשתייך לצד הימיני. לכו הביתה תעברו לגור בעזה שמה מקומכם. אמן

לא האמנו בכם, ולא רוצים לבקר אתכם.
תעופו מהכיסאות ויהיה פה אולי קצת שלום במדינה.

מציאות שאתה מודה שהריסת בתי מחבלים עלתה לך בדמים ואני שואל למה דבר כל כך ברור ויסודי וענישה מחנמלאית כי הרי לא הלכנו למקסמילית עלתה לך בדמים הינה הסגרתה את עצמך והשאלה היותר תמואה מימי עלתה לך בדמים כי לכאורה אתה נהור ומורם מעם

כן. ברור שכולם הסכימו על בסיס התשתית הראייתית להגיש כתב אישום. מה הן הראיות, מר ניצן, איך חיפשתם אותן ואיך השגתם אותן? למה אתה לא מתייחס לזה בכל המונולוג הזה? הרי זה היה עיקר טענתו של נתניהו בנאומו המפורסם לאחר פרסום ההחלטה?

חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח

היו כמה שלא ישרו קו עם המערכת ונזרקו לפח האשפה של ההיסטוריה. לא פלא שאנשים כמו אלשיך ומנדלבליט למדו מהר את השיטה.

נאום יפה ומהוקצע
חכמינו למדונו שכוחה של הנגיעה
לעוור ולסמא את האדם בקשר למניעיו
זה שכל הפרקליטים תמכו בכתבי אישום
אינו פלא כי כולם שייכים לאותו צד במפה
זה שמנדלבליט ואלשיך תמכו בחקירות וכתב אישום למרות היותם ימניים,
זה בגלל שאינם בקיאים בתכסיסי הפרקליטים ומניעיהם, סה"כ הם היו טריים בכל המערכת .

טוב מאד שיש לראש הממשלה קופה של שרצים. שלא תזוח דעתו עליו. מה שקרה בתיקים זה היה חטטנות חולנית שמגמתה הפלת שילטון, והמערכת המשפטית החלמאית נפלה בפח שטמנו לה שונאי היהדות התורה וישראל.

פולני אמיתי תמיד זוכה לקנאה ותחרות מצד הסובבים אותו. עובדה

נאום מתנצל של אדם שמבין שהרס את מערכת אכיפת החוק.
שי, עם ישראל לא יסלח לך לנצח על הפשע הזה

הלווווו שי נצן! אולמרט נלחם בכם זה הסיבה שנלחמתם בו. מה זה קשור לדעותיו הפוליטיות…
אתה מסביר כ"כ יפה לכן אתה כזה מהפכן מקצועי

ניצן!! די עם מכבסת המילים הנבובות והריקות מתוכן שלא לומר שיקריות . טוב תעשה אם תחריש ותשתוק. בגללך אמון האמון בכם בשפל חסר תקדים ,
,מנדלבליט /מנדלבלוף שיקר בפרשת הרפז לפי המבקר וינשטיין , שלושתכם שקרניים
מדוע מנדלבליט לא פותח את הקלטות לכלל הציבור ??? כדי שיוודע לכל הסירחון שעולה מהן
אתם שהדלפתם באופן מגמתי חקירות נתניהו מחביאים ומסתירים מהציבור את דיברכם ?? בושה וחרפה .
טוב שאתה כבר עוזב את הפרקליטות!! כפי דאמרו לפניי *ברוך שפטרנו ממך*
מה יעשה מנדלבליט כעת איזה דיקלום הוא ידקלם כדאתה כבר לא תהיה תודה לאל !!!

שי ניצן !!! מספיק להתבכייןן
אתם שהדלפתם באופן מגמתי חקירות נתניהו מחביאים ומסתירים מהציבור את דיברכם ?? בושה וחרפה .
טוב שאתה כבר עוזב את הפרקליטות!! כפי דאמרו לפניי *ברוך שפטרנו ממך*
מה יעשה מנדלבליט כעת איזה דיקלום הוא ידקלם כדאתה כבר לא תהיה תודה לאל !!!

אזרח שלא בחר ביבי ,הציבור כולל חברי חושבים שתפרתה תיק לביבי,כל חבריך בפרקליטות חוששים ממך והם הסכמו פה אחד להחלטות שלך,לידעתך פרשת השבוע כל רב יש לו פירוש שונה,כל הפרקליטים הסכמו פה אחד מסיבה פשוטה חששו ממך,וזה אומר דרשני.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture