חברות בסין, גרמניה ודובאי כבר עובדות במרץ להשקת המונית המרחפת האוטונומית. בקרוב תיקחו רחפן-מונית בדרך משכונת רמות בירושלים לאזור איצקוביץ בבני ברק ותצחקו כשתזכרו בימים שבהם נעצרתם בשולי הכביש ונופפתם בידיכם למונית

מנדי ריזל, אתר ביזנס
יום אחד, בדצמבר 2029, כשתעלו על רחפן-מונית בדרך משכונת רמות בירושלים לאזור איצקוביץ בבני ברק, תצחקו כשתזכרו בימים שבהם נעצרתם בשולי הכביש ונופפתם בידיכם למונית. או שהזמנתם מונית באמצעות האפליקציה. זה הרי כל כך 2019.

אם לפני 20 שנה היו אומרים לכם שתחזיקו בידיכם טלפון נייד, עם מסך צבעוני, שהוא גם מצלמה אישית וגם משרד שדרכו ניתן לשלוח מיילים ולהתעדכן באמצעות קבוצות וואטסאפ, הייתם חושבים שמדובר במדע בדיוני. וואטסאפ? מה זה בכלל?

ביזנעס שימושי

אבל העתיד משתנה במהירות לנגד עינינו, וכמה חברות, בעיקר אי-האנג (EHang) הסינית וליליום (Lilium) הגרמנית, מתחרות ביניהן מי הראשונה שתפתח רחפנים מעופפים מאוישים להמונים, בעיקר עבור מוניות ספיישל. פה נקרא להם מן הסתם, 'רחפמונית'.

אי-האנג תכננה לצאת לדרך עם מונית-רחפן, כבר ב-2019, אבל לא הצליחה. היעד שלה כעת, הוא העשור הבא. שנמצא ממש מעבר לדלת. ניסוי פיילוט ראשון כבר בוצע, בעיר גואנגזו שבסין.

אבל מעבר לכך: מינהל התעופה במדינה, כבר נתן את האישור לפיילוט של רחפנים המיועדים להובלת אדם, אחרי יותר מ-2,000 (!) טיסות מבחן מאוישות, שעברו בהצלחה גדולה בכל תנאי מזג אוויר.

הרחפן החשמלי של החברה הסינית, אי-האנג 184, יוכל לשאת אדם אחד במשקל של עד 100 ק"ג במהירות של עד 100 קמ"ש ובמשך 30 דקות. בהחלט מספיק מרחבת הכנסת, לגג של מרכז עזריאלי. ההטענה של הרחפן תימשך כשעה. בהמשך, סביר להניח, יהיו גם מטענים מהירים, שיאפשרו את הטענת הרחפנים המאוישים בזמן קצר בהרבה.

האם כל אחד יוכל לטוס בהם? על פי אי-האנג התשובה חיובית. לא יהיה צורך ברישיון טיס. משום שכל שתצטרכו לעשות, זה להקליד את הכתובת על מסך מגע, ללחוץ על כפתור ההמראה ולצאת לדרך. כמו המכוניות האוטונומיות, גם הרחפנים כנראה בטוחים יותר לנסיעה באמצעות המחשב, ללא מגע יד אדם.

על פי התכנון בסין, לרחפנים שיצאו אל הדרך בגואנגזו, יהיו כמה מסלולים יעודיים. זו, למעשה, אחת הסכנות העיקריות: אם חלילה יתנגשו הרחפנים הללו באוויר, התוצאות תהיינה קטלניות. והסיכוי לכך גדל במזג אוויר סגרירי. עם זאת, בחברה הסינית בטוחים, שהרחפן הזה בטוח יותר מכלי הטיס המסורתיים, משום שהוא מצויד ב-16 מדחפים, שלצד כל אחד מהם מנוע נפרד. הווי אומר: גם אם תהיה תקלה טכנית, שבעקבותיה כמה רחפנים יפסיקו לעבוד, הרחפן יוכל להמשיך לנסוע.

ההמראה והנחיתה של הרחפנים – וזו אחת מהמעלות העיקריות שלהן – היא אנכית.

במאי השנה, הודיעה גם חברת ליליום הגרמנית כי עשתה היסטוריה. זאת אחרי שביצעה ניסויים מוצלחים, במונית מעופפת ובה חמשה מושבים(!), מתוצרתה. גם מונית זו תמריא כמובן אנכית ומלבד העובדה שהיא תכיל כמות גדולה של נוסעים, לעומת המתחרה 'מייד אין צ'יינה', היא תוכל לטוס במהירות של עד פי 3 מאשר הרחפן של אי-האנג, וגם טווח הנסיעה שלה יהיה ארוך פי 3, לכדי 300 ק"מ.

הגרמנים, ייקים שכמותם, לא יאפשרו למי שיטוס במונית הזו להמריא מכל מקום, אלא רק ממנחתים עירוניים. לכו תספרו להם שבתל אביב אין מקום למצוא חנייה גם למכונית סמארט. בכל מקרה, את ההזמנה לטיסת העסקים שלכם, תבצעו על ידי יישומון ייעודי והעלות – לא בשמים: פחות מ-100 דולר מה'פיפט אווניו' לנמל התעופה על שם קנדי ברובע קווינס שבניו יורק. או לאוהל הרבי מליובאוויטש הסמוך. וכל זאת בתוך 10 דקות. מונית ספיישל לטווח הזה תעלה לכם לא הרבה פחות (או אולי יותר) ותתארך כשעה, אם לא יהיו עומסי תנועה כבדים במיוחד. אממה, הכלי יהיה מוכן רק לקראת 2025. כמעט נצח בהתחשב בהתקדמות הטכנולוגיה המואצת.

יצרנית גרמנית אחרת, הציגה ב-2017 רחפן שמיועד לשני נוסעים. הכלי, וויטול (VTOL), פרי עבודתו של סטארטאפ בשם אי-וולו (E-Volo), יכול לטוס רק למרחק של עד 27 קילומטרים ובמהירות של 70 קמ"ש. לא להיט, אבל נחמד לדלג איתו מעל עומסי התנועה של כביש 4 צפונה ולצחוק כל הדרך לשבת בבני ברק – ולהספיק להגיע לפני הדלקת הנרות.

אירופאית אחרת שלוטשת עיניים לתחום היא 'איירבוס'. על הפרויקט, שזכה לשם והאנה, עובדים מהנדסים מגרמניה ומצרפת, כשעל פי התכנון, כלי הרכב של החברה יהיה מיועד לצרכים פרטיים ולא רק למוניות. בבוא היום, הם טוענים, הרחפן המעופף יהיה אוטונומי, מה שיאפשר לכם לנמנם כמה דקות. או סתם לעשות סלפי מגובה של כמה עשרות מטרים.

בכיר ב'איירובס' אמר, כי מהאתגרים הכבדים בייצור, הוא פיתוח כלי שידע לזהות עצמים – לדוגמא גורדי שחקים או כלי טיס אחרים. אכן, אתגר. מנכ"ל החברה, טום אנדרס, כתב בעבר כי "עוד, לא הרבה זמן, הטלפונים החכמים שלנו, יאפשרו לנו להזמין מונית מעופפת ללא טייס, עד דלת הבית". נחמד, למי שרוצה להספיק שחרית ב'זכרון משה' לפני שיעבור זמן קריאת שמע.

וכמו תמיד, יש מי שמקדימים את כולנו. אלה עם הכסף. הבני דודים: בדובאי פורסם לפני שנתיים, כי המשטרה המקומית, החלה לאמן את שוטריה בנהיגה על אופנוע מרחף, מתוצרת חברת Hoversurf. כנראה שהניידות של פרארי לא מספיק טובות להם. על פי הדיווח, המשטרה בדובאי מתכננת להכניס כמה ניידות מעופפות במהלך 2020, כאשר עלות כל אחד מהם, מדגם s3, הוא 150 אלף דולר. האופנוע-רחפן הזה, מגיע למהירות של 90 קמ"ש ולגובה של 4.8 מטרים וכדי לרכב עליהם, יהיה צורך ברישיון על אופנוע וכן בניסיון בהטסת רחפנים.

האם נראה את הטכנולוגיה הזו בישראל? כנראה שהפתיח לכתבה, הוא עדיין מדע בדיוני בנוגע לארץ הקודש, משום שכאן – עם המציאות הביטחונית המורכבת – יהיה יותר מורכב לאפשר רחפנים כאלה. תחשבו מה יקרה אם חלילה טרוריסט ישתלט על כלי כזה; תחשבו מה יקרה אם חלילה נראה נחיל רחפנים מאוישים מלבנון או מעזה?

לפעמים, נראה שעדיף להסתפק במכוניות הטיפשות של ימינו.

מקור: http://bizzness.net/