Avi Dishi/Flash90

בכיר ישראלי: "עיכוב הישראלים היה מסר לקראת הגעת משלחת רוסית מחר"

שוחררו אחרוני הישראלים שהוחזקו בשדה התעופה במוסקבה, שר התיירות אמר שמדובר בהתנכלות בשל היחס לתיירים רוסים בישראל. בכיר במשרד החוץ: "העובדה שכבר ארבעה חודשים לא מונה שגריר ישראלי ברוסיה מצביעה על רשלנות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

פקיד ישראלי בכיר אמר היום (רביעי) כי עיכוב התיירים הישראלים בשדה התעופה במוסקבה נראה כמו מסר לקראת הגעת משלחת רוסית מחר לישראל, אשר מגיעה לשיחות שנקבעו מראש בנושאים קונסולריים, ובהם גם על הטענה כי ישראל מונעת את כניסתם של תיירים רוסים הנוחתים בנתב"ג. לדברי הפקיד שצוטט ב'חדשות 13', הרוסים כועסים שישראל מתייחסת בחשדנות לדרכונים רוסיים ולא מתייחסת אליהם כמו דרכונים של מעצמה.

עוד אמר כי הטענות לגבי היחס לרוסים בנתב"ג אינן נכונות – מתוך 5,000 רוסים שכניסתם סורבה, 3,000 היו כאלה שרצו לבקש מקלט בישראל ועוד 2,000 היו מבקשי עבודה. מוקדם יותר היום שגרירות רוסיה בישראל מסרה כי "על פי הנתונים שבידינו, נכון ל-1 לדצמבר 2019 – 5771 תיירים רוסים לא הורשו להכנס לישראל. רק באוקטובר 2019 סורבה כניסתם לישראל של 568 תיירים רוסים, ובנובמבר 2019 – 569 תיירים רוסים. כל יום כ-20 תיירים שמגיעים לישראל עם כסף וטיול מאורגן מעוכבים ונשלחים בחזרה לרוסיה".

שר התיירות יריב לוין התייחס לעיכוב התיירים הישראלים ואמר בראיון ל'כאן חדשות' כי "נתקלנו בבעיה דומה באוקראינה והסיבה פשוטה – ישנם הרבה מאוד אנשים שמגיעים לארץ שלא למטרות תיירות, אלא למטרות עבודה". לדבריו, "ישנה מדיניות של רשות ההגירה שבהרבה מקרים מרחיקה אנשים ולא נותנת להם להיכנס. הדבר הזה גורם לפגיעה קשה מאוד לתיירות מרוסיה ומאוקראינה. אם היינו מסדירים את העניין הזה בצורה יותר טובה היינו מקבלים עד 100 אלף תיירים יותר משתי המדינות".

גורם בכיר במשרד החוץ טען כי העובדה שכבר ארבעה חודשים לא מונה שגריר ישראלי ברוסיה מצביעה על רשלנות, שמאחוריה עומדים בכירים בדרג המדיני: "מי שממנה את השגרירים התרשל. אני לא רוצה לקרוא לנתניהו בשמו, לא דיברתי עם ראש הממשלה אבל כנראה שהוא מעוניין במינוי פוליטי" – צוטט הגורם ב'חדשות 12'. על אף שהשגריר היוצא, גרי קורן, סיים את תפקידו במוסקבה לפני כארבעה חודשים ומועד פרישתו היה ידוע מראש, ממשלת ישראל טרם מינתה לו מחליף.

מי שמייצגים את המדינה על אדמת רוסיה הם הממונה הזמני יעקב לבנה וסגנית השגריר, קרן כהן גת. לטענת הגורם הבכיר, למרות שמדובר בשני דיפלומטים מנוסים ומוכשרים, היעדרותו של שגריר במשרה מלאה מורגשת. "השגריר קורן סיים את תפקידו ומאז מדינת ישראל לא איישה את התפקיד למרות שידענו שנה קודם את מועד סיום תפקידו. התרשלנו, מי זה התרשלנו? מי שממנה את השגרירים. אני לא רוצה לקרוא לנתניהו בשמו, אבל זה מובן".

הבכיר שצוטט בדיווח של ירון אברהם הוסיף כי, "בתקופת ממשלת מעבר אי אפשר למנות מינוי פוליטי, אז זה עוד אחד מהסעיפים שנתקעו בפקק שנוצר. יש שם משפחות, אנחנו יורים לעצמנו ברגל. זו הסיבה שמדינת ישראל שולחת מאה שגרירים למאה מדינות שונות". לדבריו, "שגריר הוא נציג ממשלתי שיכול לטפל בבעיות עוד לפני שהן קורות או להעביר מסרים לפני שאנשים מסתבכים. הוא נציג ראש הממשלה ונציג מדינת ישראל. בשביל זה אנחנו שולחים אנשים שזהו תפקידם המקצועי".

גלעד שלמור, כתב 'חדשות 12' שהיה עד למתרחש, סיפר בראיון ל'רדיו 103' על הסיטואציה אליה נקלעו הישראלים: "אני מודה שהרגעים של הבידוק היו מתוחים. צריך לציין שהגעתי כדי לסקר את המשפט של נעמה יששכר, ולא עיכבו אותי – הסיבה לכך היא שאני לא הגעתי בטיסת אל על", סיפר שלמור, "ממה שאני מבין, 50 הנוסעים עוכבו בגלל הדרכונים הישראלים ובגלל שהם הגיעו עם טיסת אל על, כלומר הם סומנו".

"אנשים שאני מדבר איתם שהיו על המטוס מספרים שהם הגיעו לעמדת בידוק הדרכונים ואיך שהם שלפו את הדרכון הישראלי, התגודדו סביבם שוטרים רוסיים ולקחו אותם לאיזושהי פינה בנמל התעופה, שמו אותם במתחם עם סרט סימון לבן ושלפו אותם לתשאולים ארוכים. במשך 6 שעות הם נשאלו שאלות, 'האם הם באו לעבוד או לבלות'. זה מה שהרוסים ניסו לגלות".

כזכור, 40 ישראלים עוכבו מוקדם יותר היום בנמל התעופה דמודובו בבירת רוסיה, ושוחררה כעבור כמה שעות. דרכוניהם של האזרחים נלקחו ונעשים תשאולים פרטניים לכל אחד מהנוסעים. לטענתם, הם נלקחו גם למתן טביעות אצבעות וצילומי פנים. במשרד החוץ אמרו כי לאחרונה חל שינוי במדיניות הרוסים אל מול נוסעים מישראל המגיעים למדינה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture