צילום: בית הדין הבינלאומי בהאג

התובעת בהאג: בסיס לפתיחת חקירה בחשד לביצוע פשעי מלחמה של ישראל

התובעת הרשמית של בית הדין בהאג קבעה כי יש עילה לחקור את הסוגיה הפלסטינית - ישראלית. אך ביקשה חוות דעת של השפוטים בנושא. "תיפתח חקירה על פשעי המלחמה לכאורה שהתקיימו או מתקיימים בגדה המערבית, מזרח ירושלים ועזה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, הודיעה אתמול כי קיימת עילה לפתוח בחקירה בעקבות חשד לביצוע פשעי מלחמה על ידי ישראל בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. "לאחר הערכה עצמאית ואובייקטיבית של כל המידע הזמין למשרדי, החקירה הראשונית לסוגיית המצב הפלסטיני הוכרעה בהחלטה כי כל הנתונים עומדים בכל הקריטריונים לפתיחה בחקירה תחת אמנת רומא", הסבירה.

עם זאת, התובעת נמנעה מפתיחה בחקירה באופן מיידי, וביקשה משופטי בית הדין הבינלאומי חוות דעת שתאשרר את הסמכות שלה לפתוח ב"חקירה מלאה" בתוך 120 יום. "ביקשתי אישור ש'הטריטוריה' שבה בית הדין יכול להפעיל את סמכותו, ושבה אוכל למקד את חקירתי, כוללת את הגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים, ואת עזה". לדבריה, קביעה כזו דרושה עבורה כדי להחליט מה יהיה היקף החקירה ועל איזה שטחים היא תחול.

"השתכנעתי שפשעי מלחמה נעשים או נעשו בגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים, ובעזה", היא טוענת. בהחלטתה ציינה בנסודה ארבעה אירועים שאותם היא מעוניינת לחקור. הראשון הוא שלוש תקריות שבהן צה"ל ביצע "התקפות לא מידתיות" בעזה במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014. התובעת ציינה כי היא עדיין בוחנת אם ההליכים המשפטיים שבוצעו ע"י ישראל לגבי המקרים האלה מייתרים את הצורך בחקירה.

האירוע השני הוא "ירי מכוון על אזרחים מצד חמאס וארגונים פלסטינים אחרים, ושימוש באזרחים כמגן אנושי במהלך המלחמה בעזה ב-2014". העילה השלישית היא הבנייה בהתנחלויות, שאותה הגדירה התובעת כ"פשעי מלחמה שבוצעו ע"י גורמים ישראלים שהיו מעורבים בהעברת אזרחים ישראלים לגדה המערבית החל מיוני 2014". העילה הרביעית היא פשעי מלחמה שבוצעו לכאורה על ידי חיילי צה"ל שהיו מעורבים בירי לעבר פלסטינים שהשתתפו בהפגנות בגבול בעזה מאז מארס 2018.

אם תשובת השופטים שיתבקשו לדון בנושא תהיה שהסכסוך הישראלי-פלסטיני מצוי בתחום סמכותו של בית הדין הפלילי בהאג, תיפתח חקירה שבסיומה יוחלט אם להגיש כתבי אישום נגד אישים ישראלים בשרשרת הפיקוד, בהם בכירים בצה"ל ובדרג המדיני. עצם פתיחת חקירה שכזו היא אירוע משמעותי מכיוון שהוא כולל זימון אישים לחקירה או מתן עדות, כולל אפשרות להוצאת צווי מעצר.

זמן קצר לפני פרסום החלטתה של התובעת פרסם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט חוות דעת רשמית בנוגע לסמכות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לקבל החלטות הנוגעות למחלוקות הטריטוריאליות שבין ישראל ולרשות הפלסטינית. לפי הודעת היועץ, לבית הדין בהאג אין סמכות שיפוט בנוגע לישראל, שאינה חברה בבית הדין, וכל פעילות פלסטינית בזירת בית הדין נטולת תוקף משפטי.

"מזה כמה שנים, מנהל משרד התובעת של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בדיקה מקדמית, בעקבות פנייה של הפלסטינים. עמדתה המשפטית העקרונית של מדינת ישראל, שאינה חברה בבית הדין, היא שבית הדין נעדר סמכות שיפוט בנוגע לישראל, ושכל פעילות פלסטינית בזירת בית הדין נטולת תוקף משפטי", כותב היועמ"ש.

מנדלבליט מסביר את הרקע לחוות הדעת שלו: "לפני כשנה, הודעתי כי אני שוקל לפרסם עמדה מטעמי בעניין העדר הסמכות של בית הדין לדון בתלונה הפלסטינית בצורת חוות דעת סדורה ומנומקת. זאת, על מנת לתת פומבי לעמדה שישראל מציגה בערוצים דיפלומטיים ומשפטיים שונים בעניין זה. כעת, נוכח הצהרתה של התובעת מהעת האחרונה בדבר כוונתה לקבל החלטה, במסגרת הדוח השנתי שפורסם ביום 5.12.2019, מצאתי לנכון לפרסם את חוות הדעת בעת הזו".

"חוות הדעת מבהירה כי בית הדין משולל סמכות שיפוט לקיים הליכים בנסיבות העניין הנוכחי, וזאת מהטעמים הבאים: רק מדינות ריבוניות יכולות להקנות לבית הדין סמכות שיפוט פלילית. הרשות הפלסטינית, באופן מובהק, אינה עומדת בתנאים לקיומה של מדינה בהתאם למשפט הבין-לאומי ולאמנת רומא. הטענה שהפלסטינים הצטרפו כביכול לאמנת רומא אינה יכולה לשמש תחליף למבחן מהותי של הקניית סמכות פלילית לבית הדין על ידי מדינה ריבונית עם שטח מוגדר".

"לישראל טענות משפטיות תקפות ביחס לשטחים שהפלסטינים מתיימרים להקנות לבית הדין סמכות לגביהם. ישראל והפלסטינים הסכימו, בתמיכת הקהילה הבין-לאומית, לפתור את המחלוקת ביניהם בדבר עתיד השטחים במסגרת משא ומתן. הפלסטינים, בפנותם לבית הדין, מבקשים לפרוץ את המסגרת המוסכמת בין הצדדים, ולדחוף את בית הדין להכריע בשאלות פוליטיות שצריכות להתברר במשא ומתן ולא בהליך משפטי פלילי. לא לשם כך הוקם בית הדין, ואין לו רשות או יכולת לעסוק בנושאים אלה, ודאי שבהיעדר הסכמה של שני הצדדים".

לסיום מציין היועמ"ש כי, "חוות הדעת מציגה את עמדתי ביחס להיעדר סמכות בית הדין בלבד. בכפוף להתפתחויות נוספות, אשקול להתייחס גם לסוגיות נוספות הקשורות לתיק זה". יוצוין כי, חוות הדעת הינה פרי עבודה משותפת של צוות בין-משרדי, הכולל את אנשי משרד המשפטים, משרד החוץ, והמטה לביטחון לאומי, בהובלת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט בין-לאומי), ד"ר רועי שיינדורף והיועץ המשפטי למשרד החוץ, ד"ר טל בקר. כל זאת, תוך יידוע ותיאום מלא מול הדרג המדיני הבכיר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
8 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ילדונת מעניין שאת לא מעודכנת במה שקורה כבר שנים בסוריה אירעק וכ'ו רק עלינו נפלת

מה זה בא ללמד אותנו המצב הנוכחי.
ומה ד"ר רועי מבהיר לנו.
אסור בתחליט האיסור להכיר או להקים או להסכים לאמרקאים להקמת מדינה פלסטינית.
זה יהיה תחילת מפלת מדינת ישראל.
ולא על ידי הפלסטינים אלה על ידי אומות העולם כמו ההזויה הזאת מהג.

מה רוצים מהתובעת בהאג? היא מתעלמת מחוקים מפורשים? מותר לנחש ממי היא למדה את "הפטנט".

תלמידה של לפיד וליברמן

מענין אם זה שמדינת ישראל מממנת את אויביה זה כן מידתי

האנחטשמיות במיוטבה האג

ביבי איזה הישג מטורף הבאת לנו עם סיום כהונתך…..

למיסטר . שכתב נגד ביבי אני לא תומך נלהב אבל אני מבטיח לך שאתה וכל אחד אחר לא היה מצליח לשנות אותם הם שונאים אותנו עשיו שונא ליעקב יום טוב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture