בכירים בהווה ובעבר יהיו בסכנת מעצר. צילומים: פלאש 90

ההחלטה בהאג: בכירים יהיו בסכנת מעצר – ישראל לא תנהל מאבק רשמי

אם בית הדין הפלילי יחליט לפתוח בחקירה נגד ישראל, צפויות השלכות קשות על בכירי המדינה • דיווח: בישראל החליטו לא לשתף פעולה עם החקירה בכדי להכיר בלגיטימיות ההחלטה, עם זאת ייתכן שארגון פרטי כמו "שורת הדין" ייצג את ישראל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל, עשויה להשפיע באופן משמועתי על בכירים במדינה, בהם ראש הממשלה, שרים וקציני צה"ל. אלו בין היתר האנשים שייחשפו לתביעה אם אכן זו תהיה ההחלטה הסופית: ראש הממשלה נתניהו; שרי הביטחון מאז: ליברמן, יעלון ובנט; הרמטכ"לים מאז: בני גנץ, גדי איזנקוט ואביב כוכבי; ראשי השב"כ: יורם כהן לשעבר ונדב ארגמן המכהן.

על הפרסומים ב'חדשות 12' ו'כאן חדשות': ביותר ממאה מדינות, נמצאים בכירים ישראלים בסכנת מעצר, זאת כיוון שבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג עוסק באחריות פלילית של יחידנים, קרי לא של מדינה אלא של מנהיגים, פוליטיקאים ואנשי צבא. בישראל בונים על בריטניה ועל מדינות אחרות באיחוד האירופי שיסתייגו מהמהלך של התובעת בבית הדין וכך יצליחו לסכל את ההחלטה.

הדאגה המשמעותית היא דווקא לקציני צה"ל בכירים וזוטרים ולחיילי צה"ל, שיהיו חשופים לתביעות בהאג, אם ההחלטה אכן תתקבל בסופו של דבר. כיוון שישראל לא תשתף פעולה עם בית הדין הבינלאומי בהאג אז החשש המרכזי בישראל הוא מפני צווי מעצר בינלאומיים שיוצאו לקצינים ולחיילים, החל ממפקדי גדודים וחטיבות, וכלה במפקדי חילות, מפקד חיל האוויר לדוגמא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון לתגבר את הצוותים המשפטיים והמדיניים בקרב הזה. גורמים מדיניים צוטטו ב'חדשות 12' אומרים כי, "לא יהיה שיתוף פעולה עם בית הדין לא ב-120 הימים הבאים, קל וחומר אם יוחלט בסוף על פתיחה בחקירה". עם זאת, ייתכן שארגון פרטי, אולי "שורת הדין", ייצג את ישראל – אך צוותים ישראליים רשמיים לא יעשו זאת.

כזכור, התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, הודיעה אתמול כי קיימת עילה לפתוח בחקירה בעקבות חשד לביצוע פשעי מלחמה על ידי ישראל בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. "לאחר הערכה עצמאית ואובייקטיבית של כל המידע הזמין למשרדי, החקירה הראשונית לסוגיית המצב הפלסטיני הוכרעה בהחלטה כי כל הנתונים עומדים בכל הקריטריונים לפתיחה בחקירה תחת אמנת רומא", הסבירה.

עם זאת, התובעת נמנעה מפתיחה בחקירה באופן מיידי, וביקשה משופטי בית הדין הבינלאומי חוות דעת שתאשרר את הסמכות שלה לפתוח ב"חקירה מלאה" בתוך 120 יום. לדבריה, "השתכנעתי שפשעי מלחמה נעשים או נעשו בגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים, ובעזה".

ראש הממשלה נתניהו שלח מכתב למנהיגים בעולם בעקבות החלטתה של תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי וכתב להם: "הפכו את בית הדין לנשק פוליטי נגד ישראל ונגד הקשר לארצנו. רוצים להפוך את העובדה שיהודים חיים בארץ מולדתם לפשע מלחמה. זה אבסורד. ניאבק על זכויותינו ועל האמת ההיסטורית בכל דרך אפשרית", דברי נתניהו לעמיתיו בעולם.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תקף גם הוא את ההודעה ואמר כי, "מדינת ישראל היא מדינת חוק דמוקרטית, המחויבת ופועלת לכיבוד החוק הבין-לאומי והערכים ההומניטריים". לדבריו, "לבית הדין אין ולא יכולה להיות סמכות שיפוט, ושום לוליינות משפטית לא תשנה זאת". עוד תקף: "בית הדין אמור היה לטפל בזוועות החמורות ביותר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

זה בעקבות מדיניות החוץ המדהימה של נתניהו….

אולי נתניהו יעדיף בסוף לשבת בכלא בחו"ל מאשר כאן בישראל

שמנדלבליט ירגיש את הטעם כשדוחפים את האף למקום שהם לא שייכים, לבית דין האג יש אותו זכות להתערב כמו שיש למנדבליט זכות להכתיב מי שיהיה פרקליט המדינה ואם להאשים את ביבי בשוחד

לזה שקורא עצמו שפוי . אתה שיכור מוסלמי תומך חיזבאללה .אתה לא יהודי זה בטוח . אולי אתה איווט שמתחזה .

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture