צילום: בית הדין הבינלאומי בהאג

אחרי החלטת ביה"ד בהאג: חשש מצווי מעצר סודיים לבכירים ישראלים

בקבינט העריכו ״בסבירות גבוהה״ כי בתוך 90 יום יפתח בית הדין הבינלאומי בהאג בחקירה נגד ישראל. המשמעות: בכירים עשויים להיעצר בחו"ל ולהיות מוס, גרים להאגהונגריה התייצבה לצד ירושלים: "אין לבית הדין סמכות לדון בתיק נגד ישראל"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בישיבת הקבינט הביטחוני־מדיני שהתקיימה ביום רביעי שעבר, הוצגו תרחישים קשים מאוד במקרה שבית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) יחליט לפתוח בחקירה נגד ישראלים. הוצגה האפשרות שבית הדין יוציא צווי מעצר בינלאומיים סודיים נגד מי שבעיניו הם חשודים, כך פורסם הבוקר (ראשון) 'בישראל היום'.

כזכור, לפני חודש המליצה התובעת הראשית של בית הדין לפתוח בחקירות על פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, כביכול, שבוצעו לדעתה על ידי ישראלים ופעילי חמאס. התובעת, פאטו בנסודה, ביקשה את אישור שופטי בית הדין לפתוח בחקירות, והקציבה לכך 120 יום.

הדרג המקצועי נתן לשרים סקירה על בית הדין, על ההיסטוריה שלו ועל פעולותיו. בין היתר, הודגש כי הוא הוקם כלקח מהשואה במלחמת העולם השנייה. הוצגה ההערכה "בסבירות גבוהה" כי שלושת שופטי בית הדין יאמצו את עמדת התובעת, ויורו על קיום החקירות נגד בכירים ישראלים.

גורמי המקצוע שמו את הדגש על כך שהסיכונים מיידיים, משום שלעצם פתיחת החקירה – צעד שעשוי כאמור להתרחש בתוך 90 יום בלבד – יהיו השלכות חמורות מאוד על ישראל. כאמור, הוצגה האפשרות שבית הדין יוציא צווי מעצר בינלאומיים סודיים נגד מי שבעיניו הם חשודים.

כמו כן, כל בכיר ישראלי שהיה שותף לקידום בנייה ישראלית בירושלים, יהודה ושומרון, עשוי להיות בסכנת מעצר בלי שיידע זאת. על פי ההערכה שהוצגה בדיון, הסיכון הרב יותר מבחינתה של ישראל הוא דווקא בסוגיית הבנייה בירושלים וביו"ש, וזאת מנימוקים משפטיים.

משמעות הדבר כי בכירים ישראלים שיבקרו במדינות החברות בבית הדין, עשויים להיעצר בידי השלטונות שם ולהיות מוסגרים לבית הדין בהאג, וזאת אף בלי שיידעו שהוצא נגדם צו מעצר. מדובר על ראשי המדינה, מפקדי צה"ל, קצינים וחיילים שנלחמו במבצע צוק איתן או לאחר מכן. כמו כן, מי שהשתתפו בעצירת המהומות שיזם חמאס בגדר הגבול. יצוין כי מלבד ארה"ב ורוסיה, הרוב המכריע של המדינות החשובות בעולם חברות בבית הדין, ובכלל זה כל מדינות מערב אירופה, קנדה, אוסטרליה, כל מדינות אמריקה הלטינית ומרבית מדינות אפריקה.

אתגר קשה נוסף שנדון בישיבה הוא הפגיעה התדמיתית והכלכלית שישראל תיחשף אליה אם תיפתח נגדה חקירה. במקרה כזה, צפויים הפלשתינים ותומכיהם ללחוץ על פירמות עסקיות בינלאומיות להימנע מפעילות בישראל בשל היותה כביכול "מדינה החשודה בביצוע פשעי מלחמה". נוסף על כך, הם עשויים לחדש את הלחצים על אמנים ואנשי תרבות לא להגיע לארץ, כפי שקרה בשיאה של מתקפת הדה־לגיטימציה נגד ישראל.

בהמשך הוצגו לשרים אפשרויות ההתמודדות עם האתגר. הדרג המקצועי דיווח על המאמצים שנעשו בשנים האחרונות לשכנע את התובעת שלא לפתוח בחקירות – מאמצים שנכשלו.

פרק אחר בישיבה הוקדש למאבק הקשה בין בית הדין לבין ממשל טראמפ. לאחר שהתובעת הודיעה כי תחקור חיילים אמריקנים על תקריות שהתרחשו באפגניסטן, החליט ממשל טראמפ על שלילת ויזות הכניסה לארה"ב של עובדי בית הדין, וכן איים בסנקציות נוספות. ימים ספורים לאחר מכן הודיעו השופטים כי אין הצדקה לחקירות. ואולם, התובעת ערערה על ההחלטה וכעת התיק נמצא בערכאת הערעור של בית הדין.

בהמשך דנו השרים באפשרויות ההתמודדות עם בית הדין. בשלב זה ישראל פועלת בכלים מדיניים לגייס את ידידותיה בעולם בבקשה ללחוץ על בית הדין להימנע מפתיחה בחקירות נגד ישראל. הראשונה להיענות לבקשת הסיוע הישראלית היתה הונגריה, ששר החוץ שלה, פטר סיז'רטו, כתב למקבילו הישראלי ישראל כץ כי "אין לבית הדין סמכות לדון בתיק נגד ישראל. הונגריה שותפה לחששותיה של ישראל לגבי פוליטיזציה של בית הדין". כץ הודה לשר ההונגרי על עמדתו.

גורמים שנחשפו לתוכני ישיבת הקבינט שצוטטו 'בישראל היום' אומרים כי הובהר שהאיום הנשקף אינו לטווח הרחוק אלא חמור מאוד ומיידי, ועל כן מחייב התגייסות רבת עוצמה ומיוחדת. "עצם פתיחת החקירה תמצב אותנו יחד עם המדינות הכי חשוכות באפריקה, שבהן באמת בוצעו פשעי מלחמה נוראים של הרג אלפי בני אדם. זה דבר בלתי נסבל. בית הדין הזה לא דן במה שקורה בסוריה, באיראן או בסין, אבל שם אותנו על הכוונת שלו. זו סכנה שמחייבת מענה מהיר ומוחץ", אמר גורם הבקיא בתכני הדיון.

 

 

ההחלטה בהאג: בכירים יהיו בסכנת מעצר – ישראל לא תנהל מאבק רשמי

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בוקר טוב ישראל . בהאג יושבים בני עוולה שונאי ישראל אשר השנאה מושרשת בדמם . אנשים עם שכל מעוות ומבולבל . ושנאתם ליהודים לא פחותה כהוא זה משנאת המוסלמים הרדיקאלים דוגמת עודה וטיבי והנאצים ימח שמם לעד כן יאבדו אוייבך ישראל כולל החיזבאללה והאירנים פצועי המוח שיכורים מטורפים

עוד "הישג מדיני" חשוב מאין כמותו של ביבי.
שהושג בנחישות ובאחריות..

עוד מקטרגים ושונאים מתוך עמיינו.
שמחים ישר שיהודיים בסכנה.
בזמן השואה היו הרבה כאלה.
רבי נחמן אומר אלה שהדיים יהודיים.

ליברמן אנח מציע לך להרפות מהחרדים ולכוון את כל כוחותיך נגד בהאג שלא יעצרו אותך, ואגב אנחנו נתפלל להצלחתך כי אתה יהודי, ולא משנה כמה משומד אתה מתנהג, כיזאת היהדות היפה שהתורה הקדושה מלמת אותנו

ואחר כך יגידו ששקרניהו טוב במדיניות חוץ….

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture