צילום: דוברת הכנסת-עדינה ולמן

משרד הביטחון מבטיח: הנגשת מערת המכפלה תבוצע תוך שנה

בדיון שהתקיים בוועדת החוץ והביטחון בנושא הנגשת מערת המכפלה אמר ראש המנהל האזרחי כי: "הסמכויות במערת המכפלה נמצאות אצל עיריית חברון, הדרג המדיני צריך למשוך את סמכויות. נתנו לוחות זמנים של עד שנה, אבל ננסה לקצר זמנים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ועדת החוץ והביטחון הזמנית, בראשות ח"כ גבי אשכנזי מ'כחול לבן' קיימה היום (שני) דיון מעקב בנושא הנגשת מערת המכפלה, בהשתתפות השר לשירותי דת, יצחק וקנין וראש המנהל האזרחי, תא"ל רסאן עליאן.

ראש המנהל האזרחי אמר בדיון: "הסמכויות במערת המכפלה, אחרי הסכם אוסלו, נמצאות אצל עיריית חברון, ולכן הדרג המדיני צריך למשוך את סמכויות התכנון מהעירייה ולאשר את פרסום צו ההפקעה, שהוא אחד השלבים הכי מרכזיים בפרויקט. צו ההפקעה למעלית מוכן כבר כמעט שנה. צו ההפקעה לשביל נמצא כרגע בחוות דעת של משרד המשפטים…בפסח הזה, כפי שרשום פה, לא תהיה הנגשה, אך אנחנו מקווים מאוד שבפסח הבא זה יהיה. לפי לוחות הזמנים המתוכננים שלנו, כפי שפירטנו פה, זה ייקח עד שנה, בהנחה שאין לנו פה אירועים משפטיים".

"באופן כללי, המצב ביו"ש ובפרט בחברון, הוא רגיש מאוד ובטח בתקופה האחרונה. כל פעולה בחברון בכלל ובמערכת המכפלה בפרט דורשת הערכת מצב מבצעית לפני כל ביצוע, וכך גם הפקעה. יש פה החלטות של דרג מדיני של מתי מושכים סמכויות, מתי מפקיעים וכל פעולה כזו יכולה להשפיע באופן שלילי על הלך הרוח בחברון ולכן השלבים האלה הם נבדקים ונבחנים לפני הביצוע".

עוד הוסיף תא"ל עליאן, "יחד עם זאת, אני חוזר ומדגיש, כל המערכת שאני מייצג, גם מי שמעלי, כולם מוכווני משימה ומכירים בחשיבות הנושא. יש לנו דירקטיבה לבצע הנגשה למערת המכפלה ואנו לא מתבלבלים ונבצע. עובדתית, בחצי שנה האחרונה התקדמנו המון. נתנו לוחות זמנים של עד שנה, אבל ננסה לקצר זמנים ונקווה שגם הקבלן שייבחר יידע לעשות את זה בפחות".

יו"ר הוועדה, ח"כ גבי אשכנזי אמר בדיון כי, "הנגשת מערת המכפלה היא בראש ובראשונה סוגיה הומניטרית, ולא פוליטית. חובתנו כמדינה לפעול להנגשת מקומות ציבוריים עבור בעלי מוגבלות. קיים צורך ברור ומובהק לדאוג להנגשה ואני נחוש לקדם זאת. מדובר בדיון השלישי בנושא הנגשת המערה, ועדת חוץ וביטחון בראשותי תמשיך במעקב עד להנגשה מלאה בפועל".

ח"כ צבי האוזר אמר בדיון כי, "אנחנו מצויים בהפרה נמשכת של עקרון בסיסי המחייב חופש גישה למקומות הקדושים לצרכי פולחן אישי. זו זכות אדם בסיסית שנקבעה כבר ע״י חבר הלאומיים עם מתן המנדט על הארץ לבריטים והיום ישראל כריבון בשטח מחויבת לאותם עקרונות יסוד לניהול המקומות הקדושים הנמצאים תחת שליטתה. זוהי מחויבות של הריבון לזכויות אדם, מעוגנות במשפט הבינלאומי ובעקרונות הצדק הטבעי".

"יש צורך להוציא צו הפקעה לשטח של 9 מ' עליו מתוכננת מעלית ההנגשה למערת המכפלה. הובהר לנו בדיון הקודם על ידי נציג המל"ל ונציג שר הבטחון שאם לא תהיה הסכמה של עיריית חברון, יופעל צו ההפקעה ואז יחל התהליך. עד הרגע הזה אין החלטת קברניט להנחות את הדרג הפקידותי להחיל את צו ההפקעה. הכדור נמצא בידי ראש הממשלה והוא זה שצריך לקבל החלטה ולהנחות להחיל את הצו שיבטיח את חופש הפולחן וחופש הגישה למערת המכפלה למאות אלפים שנגישות זו נמנעת מהם", דברי האוזר.

שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד אמרה כי, "זה ברור שלאורך זמן ניסו לקדם את הנגשת מערכת המכפלה בהסכמה עם הפלסטינים, אך גם ברור שזה לא מתקדם בהסכמה עם הפלשתינים. כשבנט נכנס למשרד הבטחון , אמרתי לו: יש שני פרויקטים, אחד השוק הסיטונאי בחברון, אני כשרת משפטים עבדתי כדי לייצר חוות דעת כדי לאפשר שם בניה והדבר השני זה המעלית במערת המכפלה ואת שניהם צריך לשחרר. לגבי השוק הסיטונאי הוא קיבל את ההחלטה למרות האיומים וההפחדות וברוך השם המצב בסדר ואני מאוד מקווה שנראה את השכונה הזו בשוק הסיטונאי נבנית".

"אותו דבר כאן, מכיוון שאנו לא מצליחים לקבל את ההסכמה של הפלסטינים, צריך להתקדם ואני בטוחה שכשנושא ההפקעה יגיע לשולחן שר הבטחון אז הוא יאשר אותה וכפי הידוע , היו גם כמה שלבים בדרך לתכנן את ההפקעה והיום אנחנו יודעים להגדיר אותה ולכן אין טעם להתעכב יותר, צריך להביא את הנושא לדרג המדיני, לקבלת החלטה ואני בטוחה שכמו שהתקבלה החלטה לגבי השוק הסיטונאי כך תתקבל החלטה בעניין ההפקעה. אני ממליצה ליו"ר הועדה לקיים דיון נוסף בנושא בזמן הקרוב, כמי שהייתה שרת המשפטים הדיונים הללו מלחצים את הרשות המבצעת".

חברת הכנסת קטי שטרית מיוזמות הדיון להנגשת מערת המכפלה אמר בתום הדיון כי, "יצאתי מעודדת מהרצון ומההסכמה פה אחד של חברי הוועדה בנוגע להנגשת מערת המכפלה. הובטח לנו, על ידי ראש המינהל האזרחי, שתוך פחות משנה נזכה לראות מעלית ושביל לרווחת האנשים עם המוגבלויות. הנגשת המערה היא עניין הומניטרי, שנמשך למעלה מעשרים שנה וכעת הוא קרוב לסיום. אמשיך ללוות את הנושא עד להנגשה בפועל".

ח"כ מוטי יוגב אמר כי, "אני שמח שהדיון בנושא הנגשת מערת המכפלה לבעלי מוגבלויות, דיון אותו יזמנו לפני למעלה משנה וחצי בוועדת המשנה לעניני יו"ש, נמשך ברציפות בוועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ גבי אשכנזי. תודה. אני שמח שסביב הקשר לקברי אבותנו ואמהותנו, כל חברי ועדת החוץ והביטחון הבינו והתאחדו לדחוף את ההנגשה הזו".

"מערכת הביטחון הבטיחה עוד לפני כשנה בוועדת המשנה ליהודה ושומרון שתתקדם גם בלי הסכמת ראש עירית חברון – המחבל הרוצח – תייסיר אבו סנינה. אני שמח שהוסרו המגבלות ואושרה הקמת המעלית להנגשת מערת המכפלה לבעלי צרכים מיוחדים. מדינת ישראל צריכה להכיל את ריבונותה על החלק היהודי, כולל מערת המכפלה בחברון. עדיין לפנינו הצורך והמשימה, לבנות מבני שירותים לצורך אלפי המבקרים במערת המכפלה ולקרות את מרכז המערה המשמש כבית כנסת מרכזי במערה. חברון שלנו מאז ולתמיד", דברי יוגב.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture