Hadas Parush/Flash90

כחול לבן לאדלשטיין: אם לא תביא להצבעה את החלפתך – נעתור לבג"ץ

כחול לבן פנתה ליו"ר הכנסת וליועץ המשפטי לכנסת: "אין בסמכותו של יו"ר הכנסת למנוע דיון במליאה, שעה שקיים רוב של חברי הכנסת הדורש את קיומו של הדיון". כחול לבן אף איימה כי תעתור לבג"ץ בנושא אם לא יתקיים דיון דחוף בנושא

כחול לבן פנה היום (שני) ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין והודיעה לו כי אם לא יכנס את המליאה לדיון בהחלפתו, תעתור המפלגה לבג"ץ. כחול לבן ציינה כי ליו"ר הכנסת "אין כל סמכות לעצור את הכינוס" והוסיפה בפנייה, שנשלחה גם ליועמ"ש הכנסת עו"ד איל ינון, כי "קל וחומר כאשר ההחלטה שלא להביא את בחירת יו"ר הכנסת למליאה נגועה בעניין אישי ברור של יו"ר הכנסת, באשר ידוע לו שהצבעה במליאה תביא לכדי סיום את כהונתו הזמנית אשר נפרשת על פני כהונתה של הכנסת ה-21, ה-22 ועתה הכנסת ה-23".

"בהתייחס לעניינים שנדונו בחוות הדעת קבע היועץ המשפטי כי בכל הנוגע לעניינם של ניהול הליכים פנים פרלמנטריים הנדרשים על פי דין, שיקול הדעת של יו"ר הכנסת מצטמצם משמעותית וכן קבע כי דיי בדרישתם של 25 חברי כנסת כקבוע בסעיף 9 א לחוק הכנסת, תשנ"ד-1994 כדי לחייב כינוס המליאה וליו"ר הכנסת אין כל סמכות לעצור את הכינוס", נכתב במכתב.

ב'כאן חדשות' דווח כי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מתכוון לקחת רחוק את העיכוב בהצבעה על מינוי מחליפו הקבוע ולמעשה להשתמש בטווח שתקנון הכנסת מעניק לו. על פי התקנון, בחירת יו"ר הכנסת נדרשת להיעשות בטווח שבין השבעת הכנסת להשבעת הממשלה. מבחינת אדלשטיין, כל עוד מתקיים מו"מ לממשלת אחדות, בכוונתו למנוע הצבעה על תפקיד היו"ר.

בדיווח של זאב קם צוטטו בכירים בליכוד שטענו כי בימים האחרונים הם קיבלו פניות של ח"כים מכחול לבן, מהפלג של חוסן לישראל, שגיבו את החלטת אדלשטיין למנוע בחירת יו"ר כנסת מטעם יש עתיד (את מאיר כהן). לטענת אותם בכירים בליכוד, אותם ח"כים מכחול לבן הודו שיו"ר כנסת מטעם יש עתיד יהווה מכשול לממשלת אחדות בין הליכוד לכחול לבן. בכחול לבן הכחישו את הדברים ואמרו שהמהלך של אדלשטיין ייבלם במהרה.

ב'ישראל היום' צוטט הבוקר אדלשטיין אומר כי "החוק איננו מחייב אותי להביא את הבקשה לבחירת יו"ר כנסת כבר בישיבת הפתיחה של הכנסת. אין לי כוונה לעכב את הדיון בנושא במשך שבועות, ואינני נדבק לכיסא שאני מכהן בו כבר שבע שנים. מהלכים פוליטיים חפוזים, כמו בחירת יו"ר כנסת קבוע והעברת חקיקה שנויה במחלוקת, מטרתם לסתום את הגולל על האפשרות לאחדות שהעם רוצה".

ב'ידיעות אחרונות' צוטטו דברים שאמר אדלשטיין בשיחות סגורות למקורביו: "אני רק יושב ראש זמני. ברגע שתורכב ממשלה, אתן לכנסת לבחור יו"ר קבוע. אני נבחרתי כיו"ר כשהייתה הסכמה רחבה מאוד והייתה ידיעה לגבי זהות הממשלה". אדלשטיין טען כי נקט בצעד כדי למנוע כאוס בלתי אפשרי בו יו"ר הכנסת עלול להיות לעומתי לממשלה, מה שיביא במהירות לבחירות נוספות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו