"מלונית הקורונה" בתל אביב. צילום: תמר ניבורג, פלאש 90

פרסום ראשון: ‏משרד הביטחון במגעים לייעוד בתי מלון חרדים לחולי קורונה

בעקבות פניית ח"כ מקלב ורבנים לשר בנט: משרד הביטחון מנהל מגעים מתקדמים עם מספר בתי מלון חרדים בכשרות מהדרין על הפיכתם ל"מלוניות קורונה" לחולים קלים מהמגזר החרדי. מספר חברי כנסת חרדים שוחחו בעניין עם השר בנט

פרסום ראשון: משרד הביטחון מנהל מגעים מתקדמים עם מספר בתי מלון חרדים בכשרות מהדרין על הפיכתם ל"מלוניות קורונה" לחולים קלים במחלה ל"ע המשתייכים למגזר החרדי, זאת בהמשך לפניית ח"כ אורי מקלב ורבנים לשר הבטחון נפתלי בנט בימים האחרונים. עוד נודע ל'חדשות JDN' כי מספר חברי כנסת חרדים שוחחו בעניין עם השר בנט.

מקלב כתב לבנט ביום שישי כי, "ישנם לא מעט חולים אשר ידרשו לשהות במלונות אלו, והם מקפידים על צריכת מזון כשר למהדרין, נושא זה מתחדד שבעתיים לקראת ימי הפסח הקרבים ובאים. לאור האמור אני פונה אליך לפעול שמינהל הרכש במשרדך ישכור מלונות יעודיים אשר תהיה ברשותם כשרות מהדרין, כך שאלו אשר יאלצו לשהות בבידוד ומקפידים על כך יהיה להם את המענה הכשרותי הנדרש".

כזכור, בעקבות החלטת שר הביטחון לשכן את חולי הקורונה הקלים בבתי מלון, על מנת למנוע קריסה של מערכת הבריאות בטיפול בחולים הקשים, עלתה הדרישה בציבור החרדי להקצות מלונות ייעודים עבור המגזר החרדי בכשרות מהדרין ובהפרדה מן הציבור החילוני ובין גברים לנשים.

בשל כך, מורי ההוראה וחברי בד"ץ 'העדה החרדית' יצאו ביום חמישי עם מכתב קריאה לרשויות, בדרישה להקצות בתי מלון בכשרות מהודרת מתוך המלונות החרדים המתאימים לכלל הציבור החרדי המהדרין מן המהדרין, עבור החולים השוהים בבידוד.

במכתבם של ועד הכשרות של ה'עדה החרדית' כותבים הרבנים: "באשר נשאלנו על ידי כמה ממורי ההוראה, בוודאי שאין לסמוך על ענייני הכשרות במקומות הנ"ל ובפרט בהלכות הפסח שהם מן החמורות ממש, ולכאורה צריך לבדוק אם בכלל ראוי הדבר כדת מבחינת אווירת המקום וכדו".

"ובוודאי שאין לנו כל פיקוח על מקומות הנ"ל. ובקשתנו לכל מי שבידו לעשות, לפעול ככל האפשר שיהיה מקום נפרד וראוי לנדבקים מציבור שומרי התורה ויראי ד', שיהיה מפוקח וכשר בתכלית ההידור, ובוודאי רק בהתקיים דבר זה יהא ניתן להורות כל החולים מאנ"ש להיות במקומות אלו שהם ראויים ללא מכשול".

בתחילת התפשטות המגיפה בישראל הסביר בנט את הפרויקט: "מה עושים עם אדם שנמצא שנושא את הנגיף: עד כה, רובם אושפזו בבתי חולים בבידוד, בחדרים מיוחדים מבודדים, עם מצלמות ומעקב צמוד. אך לא נוכל להמשיך בכך. עם התגברות מספר החולים היומי, גם אין בכך הגיון. כ80% מנשאי הנגיף מוגדרים כ"חולים קל" (Mild). רובם ממש מרגישים בסדר, ויעברו את התקופה ללא שום בעיה".

"אסור לבזבז את את חדרי הבידוד בבתי החולים על נשאים קלים שמרגישים מצוין. צריך לשמור את בתי החולים, לאותם נשאי קורונה אשר חולים ממש בדלקת ריאות ובקשיי נשימה וגם לחולים אחרים במחלות רגילות. אך גם הנשאים "הקלים" חייבים להיות מבודדים, על מנת שלא להדביק אחרים. תקופת האישפוז-בידוד היא בין 4-6 שבועות. רק לאחר שהם נבדקים ונמצאים "נקיים" מהוירוס—פעמיים בהפרש של 48 שעות—פלוס עוד כמה בדיקות, הם יכולים לצאת הביתה".

"אז מה עושים עם הנשאים ה"קלים"? שתי אפשרויות: אישפוז ביתי או "מלוניות הבראה קהילתיות". אישפוז ביתי—משמע, להיות בחדר מבודד בבית, בלי להתקרב לבני המשפחה, כך משך 4-6 שבועות. להערכתי, ועל סמך השוואה למקומות אחרים בעולם—זה כמעט בלתי אפשרי. בסבירות גבוהה החולה ידביק את שאר בני ביתו. כך היה בדרום קוריאה ובסין. גם מאד קשה להעניק לאנשים אלו בקרה רפואית, ומעקב. וממש קשה לבן אדם להיות "תקוע" לבד בחדרו משך 5 שבועות (תשאלו את האנשים אשר שהו שבועיים בבידוד מונע, לאחר שחזרו מחו"ל)".

"לכן, העדיפות והדרך שאני מוביל היא "מלוניות הבראה קהילתיות". נתתי הוראה למערכת הביטחון להקים עוד השבוע 3 מלוניות כאלה: בצפון, במרכז ובדרום. מלונית כזו יכול לארח כ500-1000 נשאי קורונה במצב טוב. היא נועדה ל80% מהנשאים שלמעשה אינם סובלים, ורק מוכרחים להיות בבידוד משך כ5 שבועות. להעביר את הזמן. נשא קורונה אינו יכול שוב להדביק נשא קורונה, אז אותם מאות נשאים יכולים להיות יחד".

"מהי מלונית הבראה קהילתית?", ממשיך השר בנט, "זהו בית מלון שאנחנו, מערכת הביטחון, "משתלטים" עליו, ולמעשה מארחים בה את נשאי הקורונה. משך 5 שבועות לכל אחד יהיה חדר משלו במלונית, יוכל לראות טלוויזיה, לקרוא, לעשות מה שהוא רוצה בתוך המלונית. בית מלון. לא רע".

"במלונית יהיה צוות רפואי שיפקח ויבדוק את הנשאים לוודא שמצבם טוב, ויידע לשחרר אותם בתום התקופה, לאחר בדיקות שמוודאות שהאורח כבר נקי מהנגיף. נצטרך לוודא שהצוות הרפואי והצוות הלוגיסטי של המלון לא יידבקו". עוד הוסיף כי, "המלוניות הם פרויקט אותו אני מוביל באופן אישי כדי לוודא שיקרה מהר וטוב".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו