Yonatan Sindel/Flash90

החלטה תתקבל בהמשך: תם הדיון הסוער והתקדימי בבג"ץ נגד יו"ר הכנסת

בג"ץ דן בעתירה נגד ניסיונות אדלשטיין לעכב את ההצבעה על הדחתו: "איך אפשר לחסום רוב של 61 ח"כים?". נציג היועמ"ש: "היו"ר יכול לעכב בקשה של 61 ח"כים, אך לא לאורך זמן". יועמ"ש הכנסת: "יו"ר מהאופוזיציה עלול לגרום לתקלה קשה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בית המשפט העליון דן היום (ראשון) בעתירות שהוגשה לבג"ץ נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בדרישה להורות עליו לכנס את המליאה כדי להקים ועדות בכנסת ולשם בחירת יו"ר כנסת קבוע. הדיון עוסק באיחוד של חמש עתירות נגד התנהלותו של אדלשטיין בטענה שהוביל להשבתת הכנסת, אולם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קבעה כי הוא יתמקד אך ורק בשאלת סמכותו שלא להעלות על סדר היום את החלפתו – למרות בקשת 61 ח"כים.

"הנושא של הקמת ועדה מסדרת יגיע למליאה למחר, והנושא של היקף האיסור על התקהלות וההסבר שניתן שמדובר אך ורק בעניין טכני ושייקבעו אלטרנטיבות ושזה לא סוגר את הכנסת ולא קובע. נדמה לי שבהינתן התשובות האלו שקיבלנו אפשר להתכנס לנושא של בחירת יו"ר הכנסת", אמרה חיות. בעתירה דנים הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית וניל הנדל. הדיון הועבר בשידור וידאו במעגל סגור כדי לצמצם את מספר הנוכחים באולם.

במהלך הדיון, התייחס השופט יצחק עמית, לקיפאון הפוליטי, ואמר: "מי מחזיק את המפתחות? חשבתי שהמפתחות על השולחן, ומי שיש לו רוב לוקח את המפתחות. נדמה לי שמישהו כאן מחזיק את המפתחות בכיס". השופט ניל הנדל התייחס להחלטת הרוב ושאל את יועמ"ש הכנסת איל ינון: "השאלה המשפטית היא האם אפשר לחסום רוב של 61 חברי כנסת?", אמר. "זו השאלה האמיתית וזה נורא בעייתי לחסום אותם".

איל ינון, יועמ"ש הכנסת, אמר בדיון דברים שונים מאלה שכתב בחוות הדעת שהגיש מוקדם יותר לבית המשפט. בניגוד למה שכתב בבוקר, בפני השופטים ינון הביע התנגדות לחייב את אדלשטיין להביא להצבעה את מינוי יו"ר הכנסת. "לא נכון בעת הזאת, שישה ימים לאחר השבעת הכנסת, לקבל הכרעות תקדימיות ולהכריח להעמיד נושא על סדר היום", אמר לשופטים. "צריך לתת לדינמיקה הפוליטית להתפתח".

עוד אמר יועמ"ש הכנסת כי "שילוב המשבר הפוליטי החמור יחד עם משבר הקורונה יוצר חוסר אמון גדול יותר במערכת הפוליטית. יו"ר הכנסת אימץ את הסטנדרט של משרד הבריאות שאין בה כדי להגביל את מספר החברים בוועדות השונות. מי שיקבע את מספר החברים בוועדות הזמניות תהיה הועדה המסדרת ולא המליאה".

"לי כיועמ"ש הכנסת לא פשוט ולא קל להתחבר לטיעונים הפוליטיים. אך, מאז ומעולם קבענו שיש מרחב תימרון ליו"ר הכנסת. איפה עובר הגבול? הסיפור הזה לא פשוט. הנושא של בחירת יו"ר הכנסת הפך להיות סלע מחלוקת בפעם הראשונה שלא ניתן לגשר עליו. גם מבחינת עיתוי וגם מבחינת זהות".

במהלך הדיון אמרה השופטת אסתר חיות: "בלאו הכי יעשו חילופי כיסאות של יו"ר הכנסת אחרי שנה וחצי לפי הרוטציה שתסוכם". על כך השיב נציג יועמ"ש הכנסת, עו"ד אייל ינון: "לא ניתן להחליף יו"ר הכנסת רק ברוב של 90 חברי כנסת ורק בעילה של התנהגות לא הולמת". חיות הוסיפה כי "יצטרכו למצוא את הפלטפורמה החוקית שתאפשר רוטציה, וכי יו"ר הכנסת אומר שלא לקדם את נושא בחירת מחליף לתפקידו משום שזה יטרפד הקמת ממשלת אחדות או ממשלת חירום".

נציג הפרקליטות הציג בדיון את עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ומסר: "נדרש להכניס לסדר יומה של המליאה את הבקשה לבחירת יו"ר הכנסת – בהקדם האפשרי. מרחב הזמנים גם לדעת היועמ"ש לכנסת הוא מצומצם למדי. יש לכלול את ההצעה הזו על סדר יומה של הכנסת בהקדם האפשרי".

הנשיאה חיות ציינה בפני ינון את דבריו בחוות הדעת שהגיש. "בסופו של יום אדוני כותב שליו"ר הכנסת יש שיקול דעת על קביעת סדר היום של המליאה, ומצד שני אומר ששיקול הדעת מצומצם. מתי חלף זמן שמעבר לו אי אפשר לחכות יותר?". ינון השיב: "אין לי תאריך מסוים. המערכת הפוליטית דינמית ולא מופרך שימשכו את העתירה מחר בבוקר. איני רואה איך אפשר לנהל מו"מ כשבמקביל מגישים עתירה להחלפת יו"ר כנסת".

חיות פנתה ליועמ"ש הכנסת איל ינון ושאלה "למה בחירת מישהו מהמחנה השני תהיה מוקש לממשלת אחדות?". לדברי ינון, "אנחנו יכולים לתת רצון מכריע לרצונם העכשווי של 61 חברי כנסת, אבל אנחנו יכולים ליצור תקלה משטרית קשה ביותר. אם יתברר שיו"ר הכנסת הנבחר נמנה על סיעות האופוזיציה, אני מבטיח שכל שני וחמישי יהיה לנו משבר שהלחץ על יו"ר הכנסת מטעם סיעות האופוזיציה לטרפד חקיקה ממשלתית – יהיה בלתי אפשרי. הנושא עלול במידה רבה של ודאות ללוות אותנו כל תקופת הכנסת".

יו״ר סיעת כחול לבן, ח״כ אבי ניסנקורן אמר בתום הדיון "אני שמח שבית המשפט הבהיר את חשיבות ודחיפות עבודת הכנסת בשעת משבר כזו. מחר נקים את ועדת חוץ וביטחון, ועדת כספים ואת ועדת הבריאות המיוחדת לענייני הקורונה, כדי שחברי הכנסת יוכלו לסייע בהתמודדות המדינה עם האתגר העצום שניצב לפנינו. כולי תקווה שבית המשפט יקבע עוד הערב כי בדמוקרטיה יש לכבד את רצונם של רוב חברי הכנסת, ויורה לקיים הצבעה על בחירת יו״ר כנסת קבוע באופן מיידי".

ח״כ עפר שלח הוסיף כי "היה ברור מהערות השופטים שהם מבינים שמדובר פה בכנסת שהיא תחת מתקפה מצד ממשלה שמנסה לבטל את הפעילות שלה, ומיו״ר כנסת שנאחז בקרנות המזבח ופועל בניגוד לרוח תפקידו. אני מברך על עמדת היועץ המשפטי לממשלה שאמר שמבחינתו בחירת היו״ר צריכה להיות בהקדם האפשרי. מחר הכנסת צריכה להתכנס, לבחור ועדה מסדרת ויו״ר קבוע, ולהתחיל לפעול ולמלא את חלקה בהתמודדות עם המשבר הלאומי שאנחנו נמצאים בו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

"השופט" יצחק עמית שאל מי מחזיק את המפתחות. והתשובה ברורה אתם השופטים מחזיקים אותם ומנהלים פה את המדינה אז צריך מהר מאוד לקחת לכם אותם מהיידים לפני שתהרסו פה כל חלקה טובה

בלאגן בלאגן
כבר שנה ושום דבר לא השתנה,
כנראה זה גזירה משמים על גנץ וביבי להטלטל ולסבול שנה שלמה.

מציע לשמאל שנשען על בל"ד שיצאו לחל"ת כמו רוב אזרחי המדינה. במילא אתם פשוט בושה ובראשם לפיד וליברמן העם היהודי רוצה את ביבי בעת הזאת!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture