מסמכים חושפים לראשונה: האפיפיור ידע על השואה – והתעלם

צוות חוקרים מצא כי האפיפיור שכיהן בתקופת השואה האיומה קיבל דיווחים על השמדת יהדות אירופה, אך העדיף להתעלם • מכתב ששלח הארכיבישוף מספר לאפיפיור על 200,000 יהודים שנרצחו באוקראינה ומסמך נוסף מספר על "הקצביה המדהימה" של היהודים בוורשה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

האפיפיור פיוס ה-12 שכיהן בתפקיד בתקופת מלחמת העולם השנייה ידע על השואה ועל מעשיה הנוראים של גרמניה כלפי היהודים, כך מאשרים לראשונה מסמכים שנמצאו בארכיון הוותיקן ונחשפו על ידי צוות היסטוריונים גרמני. המידע על כך הוסתר במשך עשרות שנים בידי הוותיקן.

ההיסטוריון וחוקר תולדות הכנסיה, הוברט וולף, שעמד בראש הצוות, מצא בארכיון תיק מסמכים מתקופת כהונתו של פיוס ה-12 ובו דו״ח שהעביר שליח ארה״ב בוותיקן לאפיפיור בספטמבר 1942. בדו"ח היה פירוט נרחב של פשעי הנאצים כלפי היהודים בפולין.

הדו"ח כלל בעיקר תיאור של חיסול חלקים מגטו וורשה והעברת מאות אלפי יהודים למחנות ריכוז. השגריר האמריקני, מירון צ׳ארלס טיילור, התבקש על ידי נשיא ארה״ב פרנקלין רוזוולט, לעדכן אישית את האפיפיור על הנעשה ליהודים בשטחי הכיבוש הנאצים, ולבקש ממנו לפרסם מחאה פומבית על השמדת היהודים, שתאפשר לזעזע את הכוחות "המתורבתים" בעולם, כדי ״למנוע את המשך המעשים הברבריים הללו״.

בין היתר נכתב בדו״ח של השגריר האמריקני, שנקרא על ידי האפיפיור ב-27 בספטמבר 1942: "חיסול גטו ורשה נמצא בעיצומו. ללא על אבחנה והתייחסות לגיל או למין, כל היהודים נשלחים מהגטו בקבוצות ונורים. בגופותיהם נעשה שימוש לייצור שומן ובעצמותיהם – לייצור דשן. ההוצאות להורג אינן מתבצעות בוורשה, אלא במחנות שהוכנו למטרה זו, שאחד מהם נמצא בבלז׳ק. בחודש האחרון רק בלמברג (כיום לביב באוקראינה) נורו 50.000 יהודים. לפי דיווח אחר נטבחו 100,000. בכל שטחי מזרח פולין וכן בשטחים הרוסיים הכבושים לא נותר יהודי אחד בחיים".

הערכות הם שמאחורי שליחת הדו"ח עומד התקווה של האמריקנים לצרף את האפיפיור לגינוי המשותף לרדיפות היהודים בידי הגרמנים, שפורסם על ידי ארה״ב, בריטניה ובריה״מ ב-17 בדצמבר 1942. אולם, לא רק שהאפיפיור לא התגייס ליוזמה זו, הוא נמנע מלהתייחס ליהודים ולגורלם באופן מפורש בנאומו לרגל חגא המולד באותה שנה.

לפי המידע שהועבר לידי האפיפיור, יהודים מגרמניה, בלגיה, הולנד, צרפת וסלובקיה הועברו למזרח כדי "להישחט". וכי "ארגון יעיל של הוצאות להורג בפולין מאפשר יצירת מקום לקליטת יהודים מהמערב". המסמך מציין גם שבידי הגרמנים ״הצלחה״ נוספת: הם הסיתו את הקתולים בפולין נגד היהודים בארצם. המידע הזה הגיע לידי הממשל האמריקני כחודש לפני כן באמצעות משרד הסוכנות היהודית בז׳נבה.

בין הררי המסמכים בארכיון נמצא גם מכתב ששלח הארכיבישוף האוקראיני היווני-קתולי של העיר לבוב, ובו הוא מספר לאפיפיור על 200,000 יהודים שנרצחו באוקראינה תחת הכיבוש הגרמני "השטני". במסמך נוסף שאותר, סיפר אדם בשם מלווצי למונסיניור ג'ובאני בטיסטה מונטיני (שהפך מאוחר יותר לאפיפיור) על "הקצביה המדהימה" של היהודים שראה במהלך ביקורו האחרון בוורשה.

צוות המחקר מצא גם שלוש תצלומים קטנים המראים אסירים במחנות הריכוז וגוויות שנזרקו לקבר אחים. יהודי אלמוני מסר אותם לשגריר הוותיקן, בשוויץ הנייטרלית כדי לשלוח לוותיקן, שאישר את קבלתם במכתב שבועיים לאחר מכן.

בידי האפיפיור היה אז גם מידע ממקורות של הכנסייה הקתולית בשטחי הכיבוש הגרמניים על הוצאות המוניות להורג ומעשי טבח נרחבים באוכלוסייה היהודית במזרח פולין ובשטחי בריה״מ שנכבשו בידי הרייך השלישי, ועל כך שלא נותרו יהודים באזורים אלו. הארכיבישוף הפולני של העיר למברג שלח כבר באוגוסט 1942, כלומר חודש לפני קבלת הדו״ח של השגריר האמריקני, דיווח על רציחת מאות אלפי יהודים בידי הגרמנים – בכלל זה 130,000 יהודים כולל נשים וילדים בקייב.

הוותיקן פתח בתחילת מרץ לראשונה את הארכיון הנוגע לתקופת כהונתו של פיוס, בין 1939 – שנת תחילת מלה״ע השנייה, ו-1958 בפני חוקרי היסטוריה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
15 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ימח שמו ושמם של כל הטמאים האלו חתיכת נבלה הוא וכל הנצרות

קורונה
מדה כנגד מדה

מה צריך לפרסם את זה? הדברים ידועים לכל כבר. הוא בירך אפילו שהחיינו. הרשע הזה, ימח שמו וזכרו על מעשיהם.

הם חלק מהעניין של ההשמדה ההמונית שהיתה קראתי שהם מהכת שנקראת הבונים החופשיים שאחראים על אסון בנין התאומים .בן לאדן סוכן סי אי אי ועוד תקראו ותבינו שאנו בעלמא דשיקרא לגמריי מפחיד גם בארץ יש בכת הזו ה ירחם .

מה החידוש מ 1942 ועד 2020 רק עכשיו הם מגלים לעולם את מה שרבים מאיתנו יודעים ומפרסמים כואבים ובוכים.
מה נגיד עוד שלא נאמר
רק תפילה …
כה יואבדו אויביך השם

הלכה בסיוע עשיו שונא ליעקב עד סוף כל הדורות ואם חפצי חיים אנחנו זה בתנאי שבגויים לא יתערב

הקורונה הגיע גם לישראל אז מה קשור??

מה הם באים לחדש מה שכולם יודעים הנוצרים הם בהמות

אין פיוס עם פיוס
ימח שמו עד אביו מולידו

רק לשמאלנים זה אולי חדש ,ואולי גם יבינו ויתרצו אותו.לי כחרדי,זה עדין רב המכוסה על הגלוי,לידיעתי הם גם עזרו לפושעי מילחמה ,להיתמע בציבור,ולהעלם ע"י זהות חדשה.ולא רק העלימו עין.על זה נאמר "יעלו מושיעים בציון לשפוט את הר עישיו" וזה שזה קרוב הם מרגישים ויודעים יותר מאיתנו.ולא אתפלא שהפירסום הזה נועד למנוע פרסום בהרבה יותר מזעזע.כואב.?

מענין מאוד ! ! !
והרבה יותר מ פ ח י ד
גם ראשי הציונות רש"י ידעו מהשואה, יכלו להיאבק…. ויותר מכך להציל חלק מיהודי הונגריה הי"ד

מה שנכתב על ראשי הציונות, שהם לא אהובי ליבי, לא נכון הסטורית הספר שנכתב על כך בזמן משפט אייכמן שינה מהמציאות!!

מה החידוש ומה הפלא הלכה היא עשיו שונא ליעקב, שנאת הנצרות ליהודים היתה מאז ומתמיד כמה יהודים נרצחו במסעי הצלב, וכי מה מצפים מאדם בליעל טמא עובד אלילים שיעשה אז על מה ההתרגשות אולי זה יפתח את העיניים דווקא לנוצרים להבין שהדת שלהם היא שקר וכזב אחת גדול ואין בינה לבין אלוקים כלום

שמעתי מכלי ראשון מניצולי שואה על תחושתם ביחס לאותו אפיפיור בתקופת השואה, ועוד דבר שלא נבדק הוא למה האמריקאים לא הפציצו את המשריפות בשנה האחרונה לשואה כשכולם ידעו מה קורה שם,

מה שטוב טוב.ונכון. אך על אנטלנה שמעת?ועוד על ר' דהן שמעת ,הרצח הפוליטי הראשון,ו על השדר שהיה בקשר עם הגרמנים ,שהציעו לו בסכום סימלי יכולת להציל יהודים ,ואף אחד לא בא לקרתו בלשון המעתה,שמעת?ועל סופו שמעתה ?אז תיקרא קצת היסטוריה ,ניסתרת,ואז תשוה אותה עם המפורסמת.השקפתך תישתנה.ושלא תבין לא נכון אני אוהב כל יהודי,אף שאני לא מסכים עם השקפתו.יהודי תמיד יהודי,ומה שטוב טוב ,ומה שלא יש לגנות כדי לנקות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture