צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

נתניהו וגנץ הודיעו: הממשלה תוקם ותושבע ביום רביעי בשבוע הבא

מנהיגי הליכוד וכחול לבן הודיעו כי ממשלת האחדות תקום בעוד שבוע. השניים בדקו אפשרות שתקופת כהונת הממשלה תהיה 4 שנים וחצי ולא 3 שנים כפי שקבעו לפני כן. באופן זה, כל צד יכהן במשך שנה וחצי - ואחרי שלוש שנים יתחיל פרק זמן נוסף של רוטציה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ מסרו הערב (רביעי) הודעה משותפת כי ממשלת האחדות תקום ביום רביעי הבא, ה-13 במאי, זאת לאחר השלמת תהליך החקיקה, שמתקיימת במקביל במשכן הכנסת לאורך הלילה, לגבי חוק הרוטציה. אז יתקיים הצבעה על הקמת הממשלה בכנסת והשרים החדשים יושבעו.

מוקדם יותר היום נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בלשכת יו"ר הכנסת ודנו בין היתר על מנגנון שיאפשר להאריך את כהונת הממשלה לארבע שנים, במקום לשלוש כפי שנקבע בתיקונים שהובאו להצבעה בכנסת. בסיכום שהושג לאחר הפגישה בין השר יריב לוין לח"כ אבי ניסנקורן הוחלט לעשות עוד הלילה שינויי חקיקה כדי לאפשר את המנגנון.

ב'חדשות 12' דווח כי אם אכן כהונת הממשלה תוארך, ממשלת הארבע וחצי שנים תתחלק כך: בשנה וחצי הראשונה יכהן נתניהו, בשנה וחצי השנייה יכהן גנץ. לאחר מכן יכהן שוב נתניהו למשך תשעה חודשים, ואחריו יכהן גנץ, שוב, למשך תשעה חודשים.

הפרשן הפוליטי עמית סגל מדווח כי "הרעיון בחלוקה הזאת הוא להעניק ביטחון לגנץ שכהונתו אכן תתמש מכיוון שנתניהו יידע שמצפה לו תקופה נוספת אחרי כהונת גנץ הראשונה. גם לנתניהו המהלך מסייע שכן אם בג"צ ימנע ממנו להיות ראש ממשלה חלופי, הוא יידע שמצפה לו כהונה נוספת והוא אינו חבר כנסת שסיים את דרכו".

בתוך כך, מסתבר שההסכם בין נתניהו וגנץ קובע שבמשך כל תקופת החירום, כחצי שנה, נתניהו יכול לפרק את הממשלה וללכת לבחירות אם בג"ץ יתערב בהסכם בלי לתת לגנץ להיות ראש ממשלת המעבר. המשמעות של הסעיף הזה היא שאיום הבחירות ימשיך לרחף מעל חיי הממשלה כל עוד בג"ץ לא אמר את דברו בסוגיית החקיקה. זה עשוי לקחת זמן, בניגוד לפסיקה על ההסכם הקואליציוני שתינתן בקרוב.

בד בבד, שר הביטחון נפתלי בנט כתב הערב בחשבון הטוויטר שלו: "פניתי באופן רשמי לראש הממשלה לבקש את תיק הבריאות והקורונה – על מנת להקים מערך פנדמיה לאומי לקראת ההתפרצות הבאה, שעלולה להגיע בחורף הקרוב. אם נקים מערך כזה, נוכל בפעם הבאה להתמודד עם המגיפה תוך פגיעה קטנה יותר בכלכלה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו