צילום: יוסי זמיר / פלאש 90.

התקרית הדיפלומטית והחילוץ ממרוקו: 26 ישראלים שבו לארץ

המרוקאים ראו בציוץ של שר החוץ הישראלי חוסר רגישות כלפי המלך שבמשך 500 שנה מגן על הקהילה היהודית ומתייחס ליהודים כאזרחים שווי זכויות וניתקו את המגעים להשבת הישראלים שנתקעו במרוקו בגלל התפשטות הקורונה. כץ: "פנטזיות אלף לילה ולילה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

26 ישראלים שנתקעו במרוקו במשך שבועות ארוכים בגלל התפשטות מגפת הקורונה עושים את דרכם בחזרה לישראל. לפי הפרסום ב'ישראל היום', בסביבות חצות אמש נחתו הישראלים בפריז, ושם עברו למטוס שהעמידו לרשותם בני הזוג ד"ר מירי ושלדון אדלסון, על מנת שייקח אותם בחזרה לארץ.

בדיווח של כתבי העיתון, יהודה שלזינגר וארז לין, נכתב כי אותם ישראלים, חלקם אנשי עסקים והיתר תיירים, נאלצו לשהות במרוקו יותר מחודש לאחר סגירת השמיים והפסקת הטיסות בשל המגפה. מאחר שלישראל אין יחסים דיפלומטיים עם מרוקו, אותם ישראלים ניסו למצוא דרכים עקיפות כדי לקבל סיוע בחילוצם חזרה למולדת.

ב'חדשות 13' דווח מפי בכירים ישראלים כי בסוף חודש מרץ, כאשר החל חילוץ הישראלים ממקומות שונים בעולם, פנתה ישראל למרוקו באמצעות משרד החוץ ובכמה ערוצים נוספים וביקשה להוציא את האזרחים הישראלים שנמצאים במדינה. ממשלת מרוקו בחנה בחיוב את הבקשה וכבר החלו לרכז את שמות הישראלים שמעוניינים להתפנות.

אלא שאז פרסם שר החוץ ישראל כץ ציוץ בטוויטר על כך שהגיעו אליו פניות של הקהילה היהודית במרוקו לפנות מהמדינה יהודים בעלי אזרחות כפולה מרוקאית-ישראלית. לפי הערוץ, בכירים בממשלת מרוקו ראו את הציוץ וזעמו על כך שעולה ממנו שממשלת ישראל מחלצת יהודים מהמדינה. הם ראו בציוץ חוסר רגישות כלפי הממשלה וכלפי המלך, שבמשך 500 שנה מגן על הקהילה היהודית ומתייחס ליהודים כאזרחים שווי זכויות.

בעקבות הכעס על הציוץ של כץ, וכן כעס על ריבוי הפניות הישראליות בערוצים שונים ולא מתואמים, עצרה ממשלת מרוקו את המגעים וסירבה לאפשר למטוס ישראלי לנחות במדינה.

שר החוץ הגיב על הפרסום ב'חדשות 13' בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי מדובר ב"פנטזיות אלף לילה ולילה". כץ הוסיף: "אני גאה במבצע חסר התקדים שיזמתי לחילוץ אלפי ישראלים מכל העולם לישראל, ושבוצע במסירות רבה ע״י אנשי משרד החוץ בשיתוף גורמי הממשלה השונים, מתוך תחושה עמוקה של ערבות הדדית".

ב'ישראל היום' ציינו כי מי שלקח את המושכות הוא ח"כ ניר ברקת שניהל עם הישראלים קשר רציף ובחן אפשרויות שונות לסייע להם. בין היתר ברקת פנה לבני הזוג אדלסון, שכאמור נרתמו למאמצים והעמידו את מטוסם הפרטי לטובת השבת הישראלים. לכל אורך הדרך, המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה טיפלה באופן אינטנסיבי בקבלת האישורים הנדרשים לטיסה, והפעילה ערוצים דיפלומטיים חובקי עולם כדי להביא לתוצאה המיוחלת.

ח"כ ניר ברקת (הליכוד) אמר: "זה תהליך מורכב כי למרוקו אין יחסים דיפלומטיים איתנו. במשך תקופה, השלטונות לא העניקו את האישורים הנחוצים ליציאה, ונדרשו מאמצים להביא אותם לישראל. לזכותם של בני הזוג אלדסון ייאמר שהם אפשרו מייד את העמדת המטוס האמריקני שברשותם עבור טיסת החילוץ שמהווה ביטוי יוצא דופן של הערבות ההדדית של מדינת ישראל לאזרחיה".

אילן חטואל, אחד מהישראלים על הטיסה ממרוקו, אמר: "מאז התפרצות הקורונה, הממשל במרוקו סגר באופן מיידי את הכל. היה מצב של מצור, של מלחמה, מי שיוצא בלי אישור – נעצר במקום. נאסר המעבר מעיר לעיר, וכולם היו בבתים וכל הטיסות בוטלו. כבר שלושה חודשים שלא ראיתי את המשפחה שלי, את שלושת הילדים שלי. זה קשה מאוד".

חטואל הוסיף כי במסגרת המאמצים לאתר דרך מילוט ממרוקו הם פנו לח"כ ברקת ואמרו: "הוא הציל אותנו. הוא חזר אליי תוך עשר דקות עם הבשורה שיהיה מטוס פרטי שיחלץ אותנו. לא האמנו. עכשיו אנחנו עולים על הטיסה בדרך הביתה. הוא הציל אותנו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שברקת יתקן קודם את הנזקים שהוא עשה בירושלים ואחר כך ימשיך לעסוק בשאר עיסוקיו
אנחנו חרדים אבל לא מטומטמים

אם הוא כל כך אוהב יהודים, למה אין לו קשרים דיפלומטים עם ישראל?
יש גויים שאוהבים יהודים רק כשהם נשארים בארצו ומחזקים לו את הכלכלה, כך היה כורש לאחר שהחמיץ, לא נתן ליהודים לעלות כי זה החליש את הכלכלה בבבל, לכן צריך לעלות בזמן שאפשר, לפני שנסגר השערים

גועל נפש ההתנהגות של שר החוץ הישראלי.
כמו כל ההתנהגות הציונית הישראלית המקולקלת.
כל העולם שונא את החוצפה הישראלית.
תמיד הישראלים הלא שומרי תו"מ מביישים אותי. אני הולך לחו"ל אני תמיד אומר שאני מארה"ב. אני מתבייש לומר שאני ישראלי.

נכון מאוד התפיסה של כוחי ועוצם ידי של שר החוץ והגאוה ה"גאונית" שלו מטרפדת כל יוזמה טובה להביא יהודים לארץ אבותינו וזה במקום להכיר טובה למדינת מרוקו (ואם היו מתנהלים בכבוד וחכמה יתכן מאד שהיחסים הדיפלומטים בין המדינות גם היו משתפרים פלאים כמו שלדוגמא נתניהו עשה בס"ד במספר מדינות) שיודעת לשמור ולכבד את הקהילה היהודית

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture