צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

זעם באופוזיציה: קידום מהיר לחוק הנורבגי – הדיון בדמי אבטלה לעצמאים יעוכב

בכחול לבן ובליכוד טרפדו את פנייתו של מרכז האופוזיציה מאיר כהן, שביקש לקדם הענקת פטור מחובת הנחה להצעת החוק. הוועדה המסדרת אישרה את הקדמת הדיון בחוק שיאפשר לשרי הממשלה להתפטר כדי להכניס חברי מפלגה נוספים לכנסת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

חברי הוועדה המסדרת של הכנסת אישרו היום (שלישי) ברוב של תשעה מול חמישה את הבקשה להקדים את הדיון לקראת ההצבעה על החוק הנורבגי, שיאפשר לשרי הממשלה להתפטר ולהכניס חברים נוספים ממפלגותיהם לכנסת. הוועדה המסדרת בראשות ח"כ איתן גינזבורג אישרה גם את בקשת ח"כ רם שפע להקדמת הדיון בהצעת חוק-יסוד הכנסת.

חברי הכנסת מהאופוזיציה התנגדו בתוקף לפטור וטענו להפרת הסכם של הקואליציה שהבטיחה לדבריהם להעניק פטור מחובת הנחה להצעה של האופוזיציה – הצעת חוק דמי אבטלה לעצמאים. בסיכום בין הקואליציה לאופוזיציה הוחלט כי בוועדה יעלו גם שני חוקים שיקבלו פטור מחובת הנחה (ובכך הדרך להשלמתם מתקצרת). אך הבוקר, אחרי פרסום סדר היום התברר שהקואליציה חזרה בה מההסכמות והחוק של דמי אבטלה לעצמאים לא יעלה.

ח"כ כהן פנה אתמול ליו"ר הכנסת יריב לוין, כדי שיעניק פטור מחובת הנחה להצעת החוק, אישור לקדמה באופן מיידי ולא להמתין 45 יום עד שתעלה בפעם הראשונה לדיון במליאת הכנסת. בישיבת הנשיאות שערך אתמול יו"ר הכנסת, סוכם כי ככל שהקואליציה תוכל לקדם הצעת חוק בפטור מחובת הנחה, לאופוזיציה תהיה אפשרות דומה עם כל הצעה שתרצה בכך. אלא שגורם ביש עתיד טען כי לאחר הפגישה הזו "ניסנקורן וכחול לבן הטילו וטו כדי לא לאפשר לאופוזיציה לעלות את הצעת החוק דמי אבטלה לעצמאיים". היום התברר כי פנייתו של ח"כ כהן נענתה בשלילה.

מדובר בהצעת חוק פרטית עליה חתומים חברי הכנסת רם שפע, מיקי זוהר, איתן גינזבורג, משה אבוטבול, צבי האוזר, אופיר כץ, שלמה קרעי ויעקב טסלר. בכחול לבן מבקשים לקדם את החוק במהירות בגלל מצוקת חברי הכנסת שלהם לאחר ש-12 מתוך 15 חברי הכנסת של הסיעה מונו לשרים בממשלה. במסגרת החוק הנורבגי יכנסו חמשת המועמדים הבאים ברשימת כחול לבן לכנסת ה-23. הראשון שבהם יוראי להב הרצנו יצטרף ליש עתיד. ארבע המועמדות אחריו צפויות להצטרף לסיעת כחול לבן: מיכל קוטלר וונש, עינב קאבלה, תהילה פרידמן והילה שי וזאן.

יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) אמר, "אני משוכנע שהממשלה החדשה שקמה עקב המשבר הכלכלי, תדאג לעצמאים. מדובר בנושא חשוב, ומורכב שדורש תיאום ודיונים בין משרדי הממשלה השונים. נכון יותר שהממשלה תביא את ההצעה הזו כהצעת חוק ממשלתית ולא כהצעה פרטית שבאה להציג את הקואליציה כגנבים. הסיכום שהיה אמש, לא דיבר על פטור מחובת הנחה". ח"כ רם שפע (כחול לבן) נימק את בקשתו לפטור מחובת הנחה ואמר כי "מטרת הצעה"ח, היא לאפשר למפלגות לתפקד ולבצע את עבודתם בוועדות הכנסת".

צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר ש"בעבר החוק חוקק כהוראת שעה, ע"מ לבחון איך זה עובד. אנחנו רוצים שהשרים וסגני השרים יהיו עסוקים כל כולם במשרדיהם. ההמלצה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, היא להחיל את החוק הנורבגי דרך קבע. סיעת ישראל ביתנו שהיום מתנגדת, תמכה בחוק בזמנו. אשר הוסיף ואמר, הארכיון לא שוכח. בשנת 2014 ח"כ אילן גילאון הגיש הצעה לדמי אבטלה לעצמאים ושר האוצר דאז לפיד, התנגד. לא ראיתי את יאיר לפיד בשום ועדה למען העצמאים".

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר, "ההצעה נועדה לייצר כנסת עובדת. גם יש עתיד ירוויחו ח"כ מהחוק". לדבריו, "מס' המנדטים של יש עתיד מאוד חשוב, כיון שהרשימה המשותפת נושפת בעורפם בעניין תפקיד יו"ר האופוזיציה. בואו ותצהירו שאתם לא רוצים ח"כ נוסף. ואח"כ תצהירו שאתם מוותרים על מימון מפלגות בגין הח"כ החדש שיכנס לכם עקב החוק. אני בעד הצעה לדמי אבטלה לעצמאים. אנחנו נעביר את החוק הזה. זו צריכה להיות הצעת חוק של הממשלה ולא הצעה של חבר אופוזיציה שמבקש לאתגר את הממשלה". לשאלת ח"כ קושניר, אמר זוהר כי "הוא ינסה להכניס את ההצעה בחוק התקציב הקרוב".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר בתגובה לדחיית הדיון בחוק דמי אבטלה לעצמאים כי "ממשלת המנותקים נגד העצמאים. ביקשנו לעלות מחר בכנסת את חוק דמי אבטלה לעצמאים. חוק פשוט: עצמאים יהיו זכאים לדמי אבטלה כמו השכירים. כי מגיע להם. כי כל החיים הם שילמו למדינה, והפעם היא צריכה לעזור להם. שמנו את ההצעה על השולחן. הממשלה החליטה שיש להם משהו חשוב יותר מחר. החוק הנורווגי. הצעת חוק שמסדרת להם עוד חברי כנסת, עוד ג'ובים ועוד תקציבים. כאילו לא מספיק 36 שרים ו-16 סגני שרים".

"חבורה של מנותקים יהירים. לא יודעים, לא אכפת להם ולא מעניין אותם החיים האמיתיים של אנשים אמיתיים. ראש הממשלה הבטיח לפני חודש שיחוקק את החוק בהזדמנות הראשונה. אז הבטיח. גנץ ואשכנזי הבטיחו לעזור, אבל אז התברר שהם אלה שדחפו בכל הכוח לזרוק אותו הצידה בשביל עוד חוק ג'ובים. מנותקים נמאסתם", אמר יו"ר האופוזיציה המיועד.

עם זכוכיות הפרדה בגלל הקורונה. צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

בתוך כך, מליאת ועדת החוץ והביטחון הזמנית קיימה דיון על המלצת הוועדה המסדרת, למנות את ח"כ צבי האוזר מסיעת דרך ארץ כיו"ר הוועדה הזמנית, וחברי הוועדה הזמנית אישרו המלצה זו בהצבעה פה אחד. לאחר מכן הציע ח"כ האוזר את מועמדותו גם ליו"ר ועדת המשנה הזמנית למודיעין, שירותים חשאיים ושו"ן, וגם זו אושרה פה אחד.

יו"ר הוועדה הזמנית, ח"כ האוזר אמר כי "אני מודה לכל חברי הוועדה, ואין בחירה משמחת כבחירה פה אחד. אני יודע שזו רק דוגמה לכך שכאן בוועדה הענייניות והמקצועיות הן המובילות. זו ועדה זמנית, ואני מקווה שבתוך ימים ספורים ייקבע הרכב הוועדה הקבועה. אני אעמיד את מועמדותי לראשות הוועדה הקבועה, ואז, אם אבחר, אפרוש את חזוני להמשך הדרך".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture