"פרס לטרור": בג"ץ ביטל צו להריסת בית המחבל שרצח את דביר שורק

בית המשפט העליון קיבל את עתירת משפחתו של המחבל מחמוד עאטונה שטענה כי המבנה שייך לאב המשפחה והחליט על ביטול צו ההריסה. מארגון בצלמו שמייצג את משפחת שורק נמסר: "בגץ אחראי לרצח הבא. החלטת בג"ץ הינה פרס ענק לטרור ולמחבלים"

לראשונה מזה שנים בג"ץ מונע הרס בתי מחבלים: בית המשפט העליון ביטל היום (שני) את צו הריסת ביתו של אחד המחבלים מהחולייה שרצחה את דביר שורק. השופטים קיבלו בדעת רוב את עתירת משפחתו של המחבל מחמוד עטאונה שטענה כי הבית כולו שייך לאב המשפחה ומחמוד התגורר בקומה העליונה עם משפחתו.

"הריסת בתי משפחות מחבלים נועדה לשרת אינטרס ראשון במעלה של הגנה על ביטחון אזרחי ישראל", כתבה השופטת ענת ברון בהחלטה והוסיפה, "ואולם לצד זאת, אמצעי זה טומן בחובו פגיעה קשה בזכויות יסוד של בני משפחה חפים מפשע, בהם לא פעם אף קטינים, ומהווה ענישה קולקטיבית". עוד ציינה כי "שימוש באמצעי של הריסת בתים נועד לתכלית הרתעתית בלבד, ולא ככלי נוסף לענישה של המפגע ובוודאי שלא לריצוי דעת קהל".

"אני סבורה כי הריסת בית שבו מתגוררים בני משפחה חפים מפשע אך ורק על יסוד חומרת המעשים המיוחסים למפגע, ללא מתן משקל למידת ידיעתם או מעורבותם של בני משפחתו במעשיו, אינה עומדת ככלל במבחן המידתיות", ציינה.

מארגון בצלמו שמייצג את משפחת שורק נמסר: "בגץ אחראי לרצח הבא. החלטת בג"ץ הינה פרס ענק לטרור ולמחבלים. לצערנו מדובר בהחלטה אומללה אשר מרסקת את שארית ההרתעה שנותרה ותגרום לגל פיגועים נוסף. מדובר לצערינו בהיפוך גמור, מרדיפת המחבלים והריסת הבתים שקידם שר הביטחון לשעבר בנט. נפעל מיידית לדיון חוזר. וכן לחקיקת חוק שאוסר על בגץ להתערב בנושאים ביטחוניים."

כזכור, לפני כעשרה חודשים נרצח רב-טוראי דביר (יהודה) שורק, בן 19 מהיישוב עפרה בבנימין, הוא נרצח בפיגוע דקירה וגופתו אותרה ליד קיבוץ מגדל עוז בגוש עציון. הנרצח, תלמיד ישיבת ההסדר אור תורה מחניים, הוא בנם של רחל ויואב שורק, פובליציסט ועורך כתב העת "השילוח". סבו של הצעיר, הרב בנימין הרלינג, נרצח בפיגוע ירי בהר עיבל ליד שכם באוקטובר 2000. לאחר הרצח נמצאה חוליית המחבלים אשר מנתה ארבע מחבלים בפועל ועוד אחד אשר סייע מרחוק.

צה"ל הוציא צוי הריסה רק כנגד בתי המחבלים ולא כנגד בית הסייען. משפחות המחבלים שעתרו לבג"ץ נדחו וביתם נהרס. בתקופה הזו נכנס שר הביטחון החדש נפתלי בנט למשרד הביטחון ובעקבות פניית ארגון בצלמו בשם משפחת שורק הוציא צו הריסה חמישי לבית הסייען בטענה שחובה להרוס כל בית של כל מחבל ולא משנה מאיזה מעגל.

התיק התנהל בבג"ץ קרוב לחצי שנה והצהריים, כאמור, קבעו השופטים ענת ברון ועוזי פוגלמן כי ההרס בטל. בפסק הדין נכתב כי ההשתהות (שלא הוצגה לה הצדקה עניינית) בפרק הזמן הראשון, לצד בחינת התקופה בכללותה, שבה נותרו העותרים בעננת אי ודאות לגבי גורל ביתם מובילים למסקנה כי נפל פגם בהפעלת סמכות ההריסה במקרה דנן, המצדיק את ביטול צו ההחרמה וההריסה.

יו"ר ימינה ושר הביטחון לשעבר, נפתלי בנט אמר בתגובה להחלטה: "ביטול צו ההריסה על ביתו של הרוצח של דביר שורק ז"ל מחליש את ההרתעה שלנו. אני קורא לראש הממשלה לדרוש דיון חוזר בבג"צ. בחצי השנה החולפת הגברנו באופן דרמטי את הפגיעה במחבלים ובסביבתם, דבר שהביא להרתעה גדולה ולאפס פיגועי רצח נגד ישראלים. אם ממשלת ישראל לא תפעל להפוך את החלטת בג"צ זהו מסר של חולשה וריפיון כלפי המחבלים, הפוך ממה שעשינו עד כה".

יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר על פסיקת בג"ץ: "‏בג"צ פוגע שוב בביטחון המדינה ולא מאפשר לצה"ל להילחם בטרור ולייצר הרתעה. האחריות לדם שישפך חלילה בשל כך תהיה על ידיו ועל ידי מי שמאפשר לו לעשות את זה ולא מתקן את העיוות הזה בחקיקה".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

פשוט בושה אין לתאר זאת במילים

מתי תסדרו את הcss של האתר שלכם?

יש הרגשה שזה לא בית משפט בירושלים אלא ברמלה.איך הם דואגים למשפחה ש100% נתנה יד לרצח.אם כאלה יהודים לא צריכים גוים אנטישימים

התגלמות הסיטרא אחרא בדורנו – בג"צ

ממתי תבינו שאין בגץ יש בגש!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו