צילום אדי ישראל / Flash90

בשל לחץ מצד ארה"ב: חברה סינית לא תקים מתקן להתפלת מים בשורק

לאחר לחץ אמריקני משמעותי, והתנגדות מצד גורמים בכירים במערכת הביטחון, ועדת המכרזים במשרד האוצר קבעה כי חברה ישראלית בשם IDE טכנולוגיות ובנק לאומי היא זו שזכתה במכרז במתקן ההתפלה בשורק - ולא חברת האצ'יסון הסינית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

חברת IDE טכנולוגיות ובנק לאומי נבחרו היום (שלישי) כזוכים במכרז להקמת מתקן התפלה חדש בשורק. זכייתה של החברה הישראלית הוכרזה על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי ים המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה, רשות המים וחברת ענבל. החברה הסינית האצ'יסון השתתפה במרכז, אך לא זכתה בו, זאת על רקע הלחץ שהפעילה ארצות הברית כדי שישראל לא תאפשר לסינים לזכות במכרז.

על פי ההודעה המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה ורשות המים, "הצעתה של חברת IDE עמדה על מחיר חסר תקדים של כ-1.45 שקל לקוב מים, מחיר הנמוך בכ-65 אגורות לעומת המחיר הנמוך ביותר לקוב מים המשולם כיום. הוזלה זו תחסוך למשק המים כ-3.3 מיליארד שקל לאורך תקופת פעילות המתקן".

שר האוצר ישראל כץ אמר: "אני מברך את ועדת המכרזים והחשב הכללי על העבודה המקצועית והמהירה שנעשתה. מתקן ההתפלה שיוקם יהיה הגדול מסוגו בעולם, יגדיל באופן משמעותי את היצע המים של המדינה ויחסוך סכומי עתק למשק המים. אמשיך לפעול לפיתוחן של תשתיות לאומיות בעלות חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל".

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר: "אני גאה להעביר את משק המים לשר זאב אלקין כשהוא במצב מעולה. לפני כשנתיים, העברתי בממשלה תכנית מהפכנית להתמודדות עם תקופות בצורת עתידית, במסגרתה גם החלטתי על הכפלת יעד ההתפלה לשנת 2030. מתקן ההתפלה שיוצא היום לדרך, שיהיה הגדול מסוגו בעולם, הוא תוצאה של יישום תוכנית זו, ויחד עם מתקן ההתפלה בגליל המערבי שכבר יצא גם הוא לדרך, גידול משמעותי בהיקף הפיתוח וצעדים נוספים, מצב משק המים הישראלי ומוכנותו לעתיד הוא מצוין".

שר משאבי המים וההשכלה הגבוהה זאב אלקין אמר: "סיום המכרז ויציאה לדרך בהקמת מתקן התפלה חדש בשורק הוא אירוע היסטורי במשק היום הישראלי. הקמתו תיתן למדינת ישראל ביטחון באיתנות משאבי המים שלנו גם ברצף של שנות בצורת, והמכרז החדש מאפשר גם לצמצם את העלויות בצורה ניכרת. מדינת ישראל שוב מוכיחה שהיא מעצמה טכנולוגית מובילה בעולם בתחום משאבי מים והמתקן החדש בשורק יהיה הגדול מסוגו בעולם".

כעת מתמודדת ישראל עם החלטה נוספת שצפויה להתקבל בימים הקרובים, בדבר התמודדות החברה הממשלתית הסינית צ'יינה הארבור במכרז למכירת תחנת הכוח של חברת החשמל ברמת חובב.

ועדת המכרזים מצויה במלכוד: אם ההצעה תהיה הטובה ביותר – יהיה על החברה לקבלה ובכך תמצא עצמה ישראל שוב בעמדת מגננה מול האמריקנים. אם ההחלטה תידחה – הצעד יאותר לסינים כי העמדה האמריקנית התקבלה וכי הם אינם רצויים במכרזי התשתיות בישראל. מכל מקום, מדובר בהחלטה שצפויה לעורר הדים משמעותיים במשק האנרגיה כמו גם ביחסים בין ישראל לארצות הברית וסין.

ההודעה מגיעה בין היתר, על רקע דבריו של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בביקורו בישראל לפני כשבועיים שאמר כי, "סין מסכנת את אזרחי ישראל, ואנחנו חוששים מפני השקעות סיניות ברחבי העולם".

"אנחנו לא רוצים שלמפלגה הקומוניסטית הסינית תהיה גישה לתשתיות ישראליות, למערכות תקשורת ישראליות – כל דבר שמציב אזרחים ישראלים בסכנה, ולפיכך מסכן את היכולת של ארצות הברית לעבוד עם ישראל במשותף על פרויקטים חשובים". פומפאו הוסיף: "אנחנו חושבים שהסיכונים מאוד אמיתיים, ושיתפנו במידע בנושא כדי שיקבלו את ההחלטות בעצמם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture