צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

לוין: "הכנסת לא תחריש עוד נוכח הפגיעה המתמשכת בסמכויותיה ובמעמדה"

יו"ר הכנסת המתקפה על בג"ץ: "רמס היום שוב, כמנהגו הפסול, את הדמוקרטיה ואת זכויות האדם". סביבת נתניהו: "הריבונות תפתור את הבעיה". בכיר בליכוד: "כחול לבן תצטרך להסכים לחוקק את חוק ההסדרה". ימינה הגישה את פסקת ההתגברות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יו"ר הכנסת יריב לוין הגיב בחריפות להחלטת בג"ץ לפסול את חוק ההסדרה ואמר כי "בית המשפט העליון רמס היום שוב, כמנהגו הפסול, את הדמוקרטיה הישראלית ואת זכויות האדם הבסיסיות של רבים מאזרחי ישראל. הפסיקה שניתנה, על פניה בחוסר סמכות, קורעת קרע נוסף בחברה הישראלית ותפגע עוד יותר באמון הציבור בבית המשפט העליון ובשופטיו. בית המשפט העליון צועד בצעדי ענק אל עבר משבר חוקתי שלא היה כמותו בישראל. הכנסת לא תחריש עוד נוכח הפגיעה המתמשכת בסמכויותיה ובמעמדה".

בליכוד הבהירו הערב כי אין כוונה לחוקק כעת את פסקת ההתגברות, אולם יוגש נוסח חדש לחוק ההסדרה: "מצער שבג"צ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש", נמסר. בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמרו הערב כי "החלת הריבונות תפתור את רוב בעיית ההסדרה". בכיר בליכוד צווט ב'כאן חדשות' אומר כי "לא נתפשר גם במחיר משבר, כחול לבן תצטרך להסכים לחוקק את חוק ההסדרה".

מנגד, מכחול לבן נמסר כי "חוק ההסדרה במתכונתו מנוגד למצב החוקתי בישראל והבעייתיות המשפטית בעניינו היתה ידועה עוד במועד אישורו בכנסת. אנו מכבדים את הכרעת בג"ץ ונדאג שהיא תמומש". בכיר המפלגה, שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי "אנחנו מכבדים את הכרעת בג"ץ בנושא חוק ההסדרה. לבג"ץ הסמכות המלאה לבחון חקיקה במדינת ישראל. נדאג כי כל החלטה של בג"ץ תכובד ולא נאפשר כל פגיעה בשלטון החוק".

ביטול 'חוק ההסדרה' • הליכוד: "נחוקק מחדש"; כחול לבן: "נדאג שהיא תמומש"

שר המשפטים אבי ניסנקורן מכחול לבן אמר דברים דומים ומסר כי "הבעייתיות בחוק ההסדרה היתה ידועה לממשלת ישראל כבר מהרגע הראשון ופסילתו היתה צפויה לכל הגורמים במערכת הפוליטית. הכרעת בג״ץ הולכת יד ביד עם המצב החוקתי בישראל וכמובן שנכבד אותה. את המעמד החוקי של רבים מהבתים בהתנחלויות ניתן להסדיר, אולם עלינו לעשות זאת בצורה מושכלת ובהסכמה רחבה".

שר התקשורת יועז הנדל ויו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ צבי האוזר מסרו בהודעה משותפת כי "יש לכבד את החלטות בגצ גם ברגעים קשים כשאינן מתיישבות עם רצוננו. עתיד ההתיישבות לא יקבע באולם בית המשפט אלא על ידי ממשלת ישראל שלפתחה מונחת הזדמנות היסטורית להחיל ריבונות". השר אסף זמיר מכחול לבן אמר כי "לא נאפשר חקיקת פסקת התגברות על בג"ץ".

האוזר הוסיף מאוחר יותר כי " "הערב ברור יותר מתמיד- ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון ויפה שעה אחת קודם. על הממשלה לעשות צעדים מעשיים בבניה ובחיזוק ההתיישבות ולממש הזדמנות היסטורית להחיל ריבונות. יחד עם זאת, יש לכבד את החלטות בית המשפט גם ברגעים קשים כשהחלטות אלה אינן מתיישבות עם רצוננו. עלינו לזכור, עתיד ההתיישבות לא יקבע באולם בית המשפט אלא על ידי החלטות ומעשי ממשלת ישראל".

"מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון הוא מהמפעלים החשובים והמשמעותיים ביותר שהקימה התנועה הציונית. המתיישבים הם חלוצים שנשלחו בשם מדינת ישראל ליישב ירכתי ארץ בתנאי חיים מורכבים על בסיס ערכי ההתיישבות ותוך כיבוד החוק ועקרונות היסוד של מדינת ישראל", דברי יו"ר ועדת חוץ וביטחון.

מימינה נמסר כי "הגשנו את פיסקת ההתגברות לחקיקה. מי שיתמוך הוא ימין. מי שיתנגד הוא שמאל. נגמרו התירוצים. יש רוב מובהק בכנסת בעד פיסקת ההתגברות. אנחנו מצפים לראות את החלטתה של מפלגת הליכוד. בלי סיפורים. בעד או נגד. מי שלא יתמוך בהתגברות כעת, יאבד את זכותו להתלונן על תחלואי מערכת המשפט. אנחנו מצפים ממשלת גנץ נתניהו לתמוך בחוק ולא לסכלו"

יו"ר מפלגת העבודה השר עמיר פרץ: "מכבדים את פסיקת בג״צ ואת המסר כי לא ניתן להפוך לחוקי את שאינו חוקי, ועל כל הגורמים במערכת הפוליטית לקבל את ההכרעה ולדעת לפעול לפיה. המסקנה הנוספת היא שיש לעשות הכל כדי להימנע מצעדים חד צדדיים, ומסיפוח חד צדדי. למרות הקשיים הכרוכים בה, דרך המו״מ היא העדיפה".

"פוגע בזכויות הקניין": בג"ץ הורה לבטל את חוק ההסדרה בטענה ש"אינו חוקתי"

כזכור, שופטי בג"ץ הורו מוקדם יותר על ביטול "חוק ההסדרה" וקבעו שאינו חוקתי. החוק שביקש להתיר למדינה להפקיע קרקעות פרטיות של פלסטינים לטובת מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון. החוק אושר בכנסת בפברואר 2017, אולם המתין להכרעת בית המשפט בעתירות שהוגשו נגדו מאז אוגוסט 2018 – וכעת נפסק כי אינו חוקתי. הכרעה התקבלה ברוב של שמונה שופטים ובראשם נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות. השופט נעם סולברג היה היחיד בדעת מיעוט.

בית המשפט הגיע למסקנה כי הפגיעה הנגרמת לזכויות היא חמורה ומובהקת וכי אין מנוס מן המסקנה שפגיעה זו אינה מידתית ושהנזק הנגרם כתוצאה מן החוק עולה על תועלתו. זאת, בייחוד נוכח קיומם של אמצעים חלופיים בדין העשויים לתת מענה לתכלית הראויה שביסוד חוק ההסדרה, תוך פגיעה פחותה בזכות הקניין ובזכות לשוויון וזאת בחלק לא מבוטל מן המקרים.

העתירה נגד החוק הוגשה על ידי 23 ראשי מועצות של כפרים פלסטיניים, ארבעה בעלי אדמות ו-13 ארגוני זכויות אדם עוד ב-2017, כשהעותרים ביקשו לבטל את החוק מטענה כי החוק נוגד את החוק הבינלאומי. עם הגשת העתירה, הוציא בית המשפט העליון צו ביניים שמנע את מימושו עד היום.

פס"ד בשתי עתירות בנושא "חוק ההסדרה" by מערכת Jdn on Scribd

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture