צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

החתול שומר על השמנת: מח"ש מעסיקה 3 קציני משטרה כראשי צוותים

מח"ש, שאמורה לחקור שוטרים, מעסיקה 3 ראשי צוותים שהינם קצינים במשטרה. כך התברר בדיון בועדת הפנים של הכנסת שעסק בכלל במקרה של אלימות קשה כלפי צלם בהפגנה. יו"ר הוועדה תהתה: "למה יש ראשי צוותים של המשטרה במח"ש? אנו פותחים פה דיון חדש"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בדיון בועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ שעסק בהתמודדות משטרת ישראל עם נוכחות צוותי תקשורת בהפגנות, בעקבות מקרה של אלימות קשה כלפי צלם בהפגנה שנערכה בכיכר רבין במוצאי שבת לפני כשבוע וחצי. נחשף כי המחלקה לחקירות שופטים (מח"ש) מעסיקה 3 ראשי צוותים שהינם קצינים במשטרה, זאת למרות שהיא אמורה להיות גוף שחוקר את המשטרה.

הדברים התגלו כתשובה לשאלתו של ח"כ משה ארבל (ש"ס), כשאמר: "מח"ש אמורה להעסיק חוקרים ללא משור פנים ולא לקחת כוח אדם ולהחזירו למשטרה, אותה הם אמורים לחקור". רונן יצחק, מנהל מחלקת פרקליטים במח"ש, הגיב כי "גם אם מדובר באלימות כלפי אזרחים וגם כלפי עיתונאים, אנו בודקים אם השימוש בכוח היה כדין, ואם היה סביר. רוב כל החוקרים במח"ש הם אזרחים, למעט 3 ראשי צוותים שעדיין במשטרה, אחד מהם במח"ש כבר 20 שנה".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ', סטתה מהדיון ותהתה: "למה יש ראשי צוותים של המשטרה במח"ש? אנו פותחים פה דיון חדש, שייבדק על ידינו. האם אתה יכול לתת מספרים לגבי כמות התיקים שחקרתם אלימות כלפי עיתונאים והאם היו עונשים? כלפי כמה שוטרים ננקטו סנקציות?" רונן יצחק הגיב: "התיקים לא מתויגים לפי זהות המתלוננים, אין תיוג לפי עיתונאי או מפגין".

לגבי הדיון בהתמודדות משטרת ישראל עם נוכחות צוותי תקשורת בהפגנות אמרה ח"כ חיימוביץ: "הסיקור התקשורתי חשוב לשמירת הדמוקרטיה בארץ. הצלמים, העיתונאים- תפקידם לשקף את המציאות ולהביא אותה לכל בית ולהבטיח חופש ביטוי. חובה עלינו לדאוג לכך שאלמנטים בסיסיים אלו לא יפגעו. לכן הרחקה של עיתונאים או פגיעה בהם בזמן שבו הם מנסים לבצע את תפקידם, משול לפגיעה בדמוקרטיה".

"אי אפשר לנתק את הדיון כאן מהימים האחרונים בהם נשמעו אמירות על כך שעל עיתונאי לשבת בכלא בעקבות דיווח שלו בפרשות בהן נאשם ראש ממשלה". אמרה יו"ר הוועדה, כרמז להתקפתו של ראש הממשלה נתניהו על העיתונאי רביב דרוקר, חיימוביץ' אף ציינה את האיומים על שופטי העליון בימים האחרונים: "המשטרה פותחת בחקירה של איומים לרצח על שופטת בית המשפט העליון. כל אלו ממחישים עד כמה שבירה הדמוקרטיה שלנו. איומים אלה הם תמרור אזהרה וגם פגיעה בחופש העיתונות".

ח"כ תמר זנדברג הוסיפה: "חובה עלינו לדאוג שגם אזרחים מפגינים לא ייפגעו מאלימות משטרתית. אהבתי את אחד השלטים שראיתי בהפגנה: "אני אזרח בתפקיד". אם לא היו מפגינים, לעיתונאי לא היה מה לצלם. בכל רחבי העולם מתקיים עכשיו דיון רחב, עד קריאה לקצץ בתקציבי משטרה. הנושא הוא התמודדות המשטרה עם אירועי חופש ביטוי, ומעבר מאכיפה לקהילה ולחברה".

ח"כ יוסף ג'בארין אמר בדיון כי "כל מי שרואה את סרטון הפגיעה בתומר הצלם, צריך להזדעזע. אבל כמעט ולא היו לכך השלכות חוץ מתלונה למח"ש. לא התקיים דיון בחברה. הייתה כאן פגיעה מכוונת בצלם. המצב מאד מטריד, ומתקשר לאלימות המשטרה. כל ההנחיות והנוהל, בפועל נכשלו. אני מקבל תלונות על ממש הטרדת עיתונאים פלשתינים במזרח ירושלים. מזמינים אותם לחקירה על סיקור". יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' ענתה: "אני מבקשת להפנות תלונות אלה לוועדה".

חן יעקובסון, יועצת שר התקשורת אמרה כי "שר התקשורת נותן גיבוי מלא לעיתונאים, במטרה לשמור על חופש העיתונות. יש להקדיש מחשבה נוספת בעניין הטמעת הנוהל הקיים להתנהלות המשטרה מול תקשורת. זיהוי יותר בולט של עיתונאים בשטח יוכל לעזור. אנו מעוניינים להיות שותפים לשיח כזה".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' סיכמה את הדיון: "חייבים לשפר את נוהל העבודה הקיים בין המשטרה לצוותי תקשורת שבאים לסקר, ולהקים מנגנון שיוכל לטפל און ליין בתלונות. יש להגביר את צוותי דוברות המשטרה בשטח, על מנת שיסייעו לגשר בין המשטרה לצוותי תקשורת בשטח. הוועדה דורשת ממח"ש נתונים מפולחים על אלימות כלפי אנשי תקשורת וסטטוס הטיפול בתלונות אלה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture