שר החוץ באמירויות: "אנחנו יכולים לא להסכים עם ישראל ועדיין לשתף פעולה"

השר, אנואר גרגאש, נשא דברים בכנס AJC בהופעה פומבית ראשונה בפני פורום יהודי, ואמר כי "למרות שאין לנו יחסים עם ישראל, מגיפת הקורונה היא תחום שבו עלינו לשתף פעולה". עוד רמז: "מדינות נוספות במפרץ מקיימים יחסים עם ישראל ברמות שונות"

שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות הערביות, השר אנואר מוחמד קרקאש, קורא לשיתוף פעולה עם ישראל: "אני חושב שאנחנו יכולים לא להסכים עם ישראל על סוגיות פוליטיות, ועדיין לשתף פעולה בתחומים אחרים, כמו הקורונה וענייני טכנולוגיה". את הדברים אמר בראיון בכנס הוועד היהודי האמריקני (AJC) שמתקיים בימים אלה באופן וירטואלי.

השר קרקאש אמר כי "המגיפה לא תשפיע בצורה מהותית על הפוליטיקה האיוזרית", אך ציין כי למרות זאת, היא יצרה הזדמנויות לשיתופי עולה והורדת מתחים, ואולי אפילו יישוב סכסוכים באמצעים דיפלומטיים. באומרו דברים אלה, התייחס מפורשות לתהליכים בין ישראל לפלסטינים וכן לאיום האיראני. הוא הוסיף כי "למרות שאין לנו יחסים עם ישראל, מגיפת הקורונה היא תחום שבו עלינו לשתף פעולה, כי היא משפיעה על כולנו כבני אדם".

מדיניות החוץ הפרגמטית של האמירויות בולטת גם ביחסה לישראל. "אני חושב שאנחנו יכולים לא להסכים עם ישראל על סוגיות פוליטיות, ועדיין לגשר על הפערים בינינו", אמר קרקאש. הוא ציין גם כי העבודה המשותפת עם ישראל באו"ם סביב הסיוע לפלסטינים "לא משנה את העמדה שלנו לגבי הנושא שעל סדר היום – הסיפוח".

מבין המדינות הערביות, קרקאש אמר שהאמירויות אינן פורצות דרך ביחסים עם ישראל. "המציאות היא שיש מדינות גדולות נוספות באיזור שמנהלות יחסים דיפלומטיים רגילים עם ישראל – מצרים, ירדן – ומדינות נוספות במפרץ מקיימים יחסים עם ישראל ברמות שונות", הוסיף. הוא הבהיר שאיחוד האמירויות עדיין חלק מהקונצנזוס הערבי שתומך בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "איחוד האמירויות מעדיף משא ומתן ישראלי-פלסטיני לקידום השלום ומתנגד לסיפוח כלשהו של הגדה המערבית", אמר.

בנוגע ליחסים של איחוד האמירויות עם ארצות הברית, אמר השר כי "ארה"ב היא השותף האסטרטגי העיקרי והחשוב ביותר שלנו. אנחנו רוצים לראות מעורבות אמריקאית באזור. כשארה"ב מעורבת, אנחנו במצב טוב יותר, ללא קשר לזהותו של הנשיא". הוא הוסיף כי האמירויות לא מעוניינות לראות את ארה"ב מעורבת במלחמה נוספת באזור, אבל כן רואה בה כגורם מרתיע נגד איומים, כמו איראן, ששומר על נתיבי שיט פתוחים ואת זרימת הנפט חלקה. "ארה"ב היא מקור ליציבות", סיכם.

במסגרת הוועידה, שנערכת השבוע בימים א'-ה'משתתפים מנהיגים וראשי מדינות, בהם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל; מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו; ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיטסוטאקיס; ראש ממשלת אלבניה, אדי ראמה; ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון הישראלי, ח"כ בני גנץ; ושר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות, אנואר קרקאש. השתתפותו של השר קרקאש היא הפעם הראשונה בה מנהיג בכיר ערבי מדבר בפני פורום יהודי פומבי.

שיחה זאת עם בכיר מאיחוד האמירויות מתאפשרת הודות ליחסים השוטפים שמקיים AJC עם מדינות המפרץ, כבר מעל לעשרים שנה. "ערוץ הדיפלומטיה שפיתחנו ב-AJC לפני שנים רבות, ומבוסס על יחסי אמון וקשר בלתי אמצעי עם מנהיגים ברחבי העולם, בא לידי ביטוי, בין היתר, בשיחה ההיסטורית הזו של שר החוץ של איחוד האמירויות במסגרת הכנס השנתי שלנו הערב", אמרה סא"ל במיל אביטל ליבוביץ', מנכ"ל AJC בישראל.

בכיר באמירויות לעיתון ישראלי: "סיפוח יפגע בנורמליזציה ויצית גל אלימות"

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו